- Vi må tilpasse oss fleksibiliteten i forbrukeratferden
Hvor lenge har du jobbet i bilbransjen?
Siden oktober 1983. Da startet jeg hos Ole A. Iglebæk og solgte Saab og Peugeot frem til 1991. Etter det har jeg jobbet hos Gumpen som har ni merker; Volkswagen, Audi, Skoda, Nissan, Kia, Jaguar, Land Rover, Mazda og Volvo.
Hva opptar deg mest nå, og hvorfor?
For tiden jobber jeg mest med å forenkle hverdagen til kunder og ansatte. Prøver å følge med i tiden for å gjøre bilvalget enkelt for kunden, samtidig som vi må få ned kostnaden for bilhold og drive butikken mer effektivt.
Hva opplever du er den største utfordringen i dagens marked?
Det er å få tak i nok brukte biler, og de riktige brukte bilene som dekker kundens behov. Mange har behov for bil i Norge og etterspør ulike modeller og typer. Når importen har gått ned som følge av en sterkere euro, blir det vanskeligere å finne riktige biler.
Ser vi litt lengre frem vil nok ladenettverk og ladestruktur kunne bli en utfordring. Bransjen legger til rette for produksjon av stadig flere elbiler, men infrastrukturen som må legge til rette for elbilene kan bli en flaskehals.
Hvordan kan FINN best hjelpe deg i din hverdag?
FINN er i utgangspunktet gode, men å utvikle en digital kjøpsprosess blir viktig for oss. En enklere prosess og bedre videomuligheter blir viktig for å få solgt bilene.
Hva tror du er de viktigste endringene for bilbransjen de neste årene?
Elektrifisering og digitalisering. Bransjen må tilpasse seg fleksibiliteten i forbrukeratferden. Det som passer for den ene kunden, kan være helt feil for den andre. Mange ønsker seg enklere bilkjøp, men er de villige til å betale for det?
Tror du folk i Distrikts-Norge vil eie sin egen bil om 20 år?
Ja, det er jeg helt sikker på at de vil. Fordi folk ønsker å eie bil. Vi eier en bil i snitt 11,5 år, og jeg tror ingen endrer seg så fort at ingen vil eie bil om 20 år.
Når tror du vi får helt selvkjørende biler?
Kanskje i løpet av 5-10 år. Det vil ta lengre tid for veinettet og AS Norge å gjøre dette mulig, men teknologien er på plass. Det vil i tillegg være en kombinasjon av selvkjørende og vanlige biler, så hvordan vi skal klare å kombinere dette vet jeg ikke.
Hvilken bil kjører du selv og hvorfor?
Jeg veksler mellom Jaguar I-PACE og Audi e-tron. Det gjør jeg fordi det er behagelig, jeg har god fremkommelighet og god totaløkonomi. Vi i bransjen ser at det er sånn det blir i fremtiden, så det er bra å kjøre elektrisk.Hva tror du er de tre viktigste kompetansene en bilselger må inneha i fremtiden?
Å være folkelig, god til å prate med mennesker og være tilgjengelig mer enn fra kl. 8-16 når kunden har behov for det. Man må være opptatt av enkle og gode løsninger for kundene, og kunne tilpasse seg.
Hva ville du ha gjort annerledes hvis du startet opp i dag?
Vanskelig å forestille seg. Jeg måtte jo ha tilpasset meg markedet slik det er i dag, og det er noe helt annet enn da jeg startet. Det er langt mer kapitalkrevende for de som starter opp i dag.