– I Norge opplever vi konsolideringer, oppstart av agentmodellen, leveranseutfordringer av deler og chips, samt mange nye kinesiske bilmerker som entrer markedet. Dette fører ofte til lang leveringstid av nye biler og objekter, samt en endring i merkelojalitet. Denne situasjonen har ført til et meget sterkt bruktmarked på Bil, men også hos våre andre undermarkeder, sier leder for FINN motor, Eirik Håstein.
Hvordan vil du beskrive Q2 (andre kvartal) i 2022 på FINN motor?
– Biler til salgs går godt hos oss med 13 % flere nye annonser sammenlignet med Q2 2021. MC, for eksempel, har ligget stabilt med tilnærmet samme antall annonser som samme periode fjor.
Trafikken på hele Motor har dog endret seg; hjemmekontor og reiseforbud har bidratt til at folk har større fokus på Norge og aktiviteter her både på land og i vann. Dette ser vi på trafikken vår gjennom både 2020 og 2021.
– Trafikk inn til Bobil-, Caravan-, Båt- og MC-markedene har likevel hatt en betydelig økning fra Q1 til Q2 på hele 34 %, sier Håstein.
Hva forteller våre tall om nye annonser vs. trafikk og sendte meldinger i Q2 oss?
– Totalt sett har antall nye annonser gått noe tilbake (–9,4 %). Selv om trafikken totalt har hatt en nedgang på 48 % målt mot forrige Q2, har "antall meldinger sendt" kun gått tilbake med –27 %. Sannsynligvis gikk veldig mange folk inn på FINN motor for å orientere seg og bare titte rundt.
– Vi ser også at publiseringstiden er lav for alle markeder på objekter til salgs, noe som vil si at det eksisterer en høy etterspørsel etter brukte objekter på Motor, sier Håstein.
Hvilke undermarkeder har det gått spesielt bra med (eller godt med) i Q2?
– Sammenligner vi Q2 2022 med Q2 i normalåret 2019, går det veldig bra med samtlige bruktmarkeder på Motor; trafikken er en god del høyere (41 %). Ser vi på Nye objekter er trafikken noe tilbake sammenlignet med normalåret 2019 (-32 %). For sistnevnte ser vi også en sammenheng mellom trafikk og antall nye annonser, som gikk ned med 16 % mot 2019 – dette kan forklares av leveranseutfordringene for nye kjøretøy og objekter, sier Håstein.
Hvordan går det med bilbransjen i Norge? Hvordan slår dette ut hos oss?
– Bruktbilforhandlere strever med å få tak i de mest etterspurte bilmodellene, og publiseringstiden er kortere enn forrige kvartal. Prisene holder seg også stabilt høyt da etterspørselen er så stor; det er likevel mange biler til salgs på FINN, og diesel er den mest ettertraktede drivlinjen.
Hva bør man gjøre akkurat nå, som forhandler av motoriserte kjøretøy på land og på vann?
– Brukte objekter er i vinden, spesielt grunnet leveranseutfordringene på nye objekter. Det er spesielt viktig at våre kunder klarer å følge markedets tilbuds- og etterspørselstrender. I tillegg ser vi at forhandlere er raske med å sette ned prisen når salget går trått, men ikke like gode på å sette opp prisen når etterspørselen øker – dette kan man godt vurdere å gjøre, da publiseringstiden kan bli ufornuftig lav, råder Håstein.
➔ Tips: FINN.no har utviklet et verktøy for å hjelpe bilforhandlere med nettopp denne problemstillingen, og vi anbefaler å ta i bruk Diagnoseporten fra FINN.
Vi tok for oss FINN næring i en egen artikkel i juni i år. Det ikke så store endringer siden da, så har du ikke lest den ennå, kan du klikke her om du lurer på hvordan det gikk!