– Alt i alt har utviklingen i MC-markedet vårt vært ganske positiv så langt i 2022, sier Lars Erik Aas, bransjeansvarlig for FINN MC.
– Det å sammenligne tall for annonsebesøk og markedet i Q3 mot "annerledesårene" 2020 og 2021 kan bli litt misvisende; likevel kan vi vise til et svært godt trafikkbilde på FINN MC, sier Aas.
Annonsebesøkene på MC i Q3 i år ligger faktisk langt foran 2019-nivåer, og er også høyere enn 2020.
– Dette er vi veldig fornøyd med! Det er kun en liten nedgang på 8 prosentpoeng mot 2021, som var et rekordår på mange vis. Med over 9 millioner annonsebesøk bare i Q3, så er det ingen tvil om at interessen for MC fortsatt er god i Norge.
Så langt i 2022 er det også blitt publisert flere MC-annonser på FINN enn i både 2022 og '21 – i Q3 så har vi faktisk en økning på litt over 8 % på publiserte annonser mot 2021. Det er med andre ord et godt utvalg objekter i markedet.
– Vi ser en signifikant nedgang i antall henvendelser nå i Q3 med hele 29,7 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor. Riktignok vet vi at brukerne våre er blitt flinkere til å sortere og vet hva de er ute etter, men det er også en klar indikasjon på at også MC-markedet er preget av den makroøkonomiske situasjonen i verden. Vi antar at det er mye usikkerhet som gjør at flere sitter på gjerdet før de investerer i en ny MC, sier Aas.