Ingen andre land kjøper like mange elbiler i forhold til folketallet enn Norge. I følge Opplysningsrådet for veitrafikken var det en økning i antall biler solgt i mars 2019 på 27,6 prosent sammenlignet med mars 2018. Nullutslippsbilene hadde en rekordhøy markedsandel på hele 58,4 prosent av registreringene i personbilmarkedet.
I 2019 vil vi få enda flere modeller å velge mellom, så konkurransen blant merkene vil da øke. Tesla har lenge vært et populært merke blant nordmenn, spesielt blant dem som er opptatt av elbiler med lang rekkevidde. Populariteten til Tesla falt imidlertid på søkestatistikken til FINN i 2018 sammenlignet med årene før.
Disse elbilene er mest søkt etter på FINN akkurat nå
- VW e-Golf
- Hyundai Kona
- Nissan Leaf
- Hyundai Ioniq
- BMW i3
Produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein, tror Elon Musks selskap vil merke økt konkurranse i 2019.
- Sammen med Jaguar i-Pace, er Audi e-tron og Mercedes EQC de første virkelige konkurrentene i et marked der Tesla Model S og X har fått operere ganske alene i lang tid nå. Vi så på FINN at interessen for Tesla falt en god del når lanseringen av de nevnte bilene begynte å nærme seg og nå er vi spente på hva det kan gjøre med salget.
Tesla på sin side, er positive til at det kommer flere elbiler på markedet.
- Vårt mål er å akselerere overgangen til bærekraftig energi. Etter hvert som flere elbiler kan leveres, får kundene større valgfrihet, kommenterer Even Sandvold Roland, Senior Communications Manager i Tesla.
Ønsker ikke reklame
Selv med økt konkurranse fra andre merker, har Tesla ingen planer om å endre strategien om å ikke bruke reklame som markedsføring. De lever av kunder som anbefaler bilene videre, og trekker frem flere grunner til å velge Tesla.
- Våre kunder trekker frem Supercharger-nettverket med rask og enkel lading som et konkurransefortrinn. Familier velger Tesla fordi bilene er lettkjørte, har stor bagasjeplass, og brukervennlig teknologi. I tillegg kan bilens programvare oppdateres trådløst, sier Roland.
Likevel har det populære merket møtt misnøye fra kunder når det kommer til vedlikehold og reparasjon av bilene. Roland påpeker at selskapet likevel gjør det godt på kundetilfredshetsmålinger som Norsk Kundebarometer.
Trapper opp servicekapasiteten
Større elbiler lanseres i markedet, og både Mercedes-Benz og Audi er kjent for høy kvalitet på service. Tesla har hatt utfordringer med kapasitet på service, og mange eiere opplever lange ventetider. På spørsmål om hva de tenker å gjøre for å møte konkurrentene, svarer Tesla at de vil trappe opp kapasiteten.
- Vi ansatte mer enn 360 nye kollegaer på det norske serviceteamet i 2018. Utvalgte servicesentre opererer nå med to skift, hvilket gir lengre åpningstid og flere biler betjent hver dag.
I tiden fremover blir det spennende å følge med på hvilke modeller som troner på søketoppen. Bedre rekkevidde, større biler og nyere teknologi vil være avgjørende for å ta opp konkurransen.