Bilmarkedet på FINN i 2020 begynte ganske likt som fjoråret med om lag 3 millioner ukentlige besøk. I februar opplevde vi en oppsving med god ukentlig vekst på gjennomsnittlig 5 prosent i forhold til fjoråret. Trafikken på FINN bil fikk seg en liten trøkk da hele Norge ble sendt på hjemmekontor i uke 11, men holdt oss fortsatt over 3 millioner besøk per uke. Den påfølgende uken satt Norge stille og fulgte med på nyheter om smittespredning og myndighetenes koronatiltak. Likevel klarte vi oss gjennom uken uten et alt for stort fall, og endte på 2,8 millioner besøk. Det var derfor godt å kunne se at pilene snudde igjen i uke 13, og at vi kom oss tilbake til fjorårets nivå med 3,2 millioner ukentlige besøk.
Trafikken på FINN bil er tilbake til normalen
Etter en liten trøkk da koronakrisen rammet Norge, er trafikken på FINN bil tilbake til normalt nivå. Situasjonen har ført til tidligere sesong kabriolet, og dieselbiler har en positiv økning. Vi gir deg de siste trendene for bilmarkedet.
Gode resultater for Blink-annonser
At så å si hele befolkningen har sittet klistret til nettaviser den siste tiden, gjør at annonseproduktet Blink gjør det ekstra godt. Produktet sprer bilannonser ut i Schibsteds kanaler — noen av landets største nettaviser som blant annet VG, E24 og Aftenposten — og “finner” potensielle kjøpere som har sett på lignende bilannonser, men som ikke har sett akkurat denne. Da er det lett å skjønne at annonser med Blink har ekstra god effekt nå. (Blink for FINN motor er avviklet per 24.08.24)
- Ja, produktet leverer godt om dagen, kan Didrik Lund i FINN motor bekrefte. Han jobber med å utvikle og forbedre annonseprodukter for kundene, og nå ser han at Blink er ekstra gunstig. - Folk er i mye større grad inne på nettaviser, og det resulterer i flere visninger og enda større odds for å treffe riktige bilkjøpere.
- I en slik situasjon som vi er i nå, så er det godt å se at i alle fall noen ting er som de pleier. Et sikkert vårtegn for oss på FINN motor er at søk etter cabriolet skyter fart, forteller Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler hos FINN motor.
- Koronasituasjonen har imidlertid gjort at dette har skutt fart tidligere og raskere enn det pleier. De siste ukene har vi hatt trafikkvekst på 15-17 prosent uke for uke, om man sammenligner med 2019.
-
Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler hos FINN motor
Ser vi på søk etter de forskjellige drivstofftypene, får vi bekreftet at diesel fortsetter sin positive utvikling og blir stadig mer populært. I mars har søk etter diesel hatt en gjennomsnittlig vekst på 15 prosent, og i uke 12 isolert sett var veksten hele 25 prosent. Elbilenes popularitet har i 2020 hatt en noe flatere kurve enn tidligere, men i koronaperioden har også disse bilene skutt fart med en ukentlig vekst på 46 prosent siden 11. mars.
- Nordmenn flest har god arbeidsmoral, og FINN bil har dermed vanligvis mest trafikk på ettermiddagen og kvelden. Eksempelvis så vi at trafikken i mars 2019 tiltok rundt klokken 17.00 og hadde sin topp rundt klokken 21.00.
Men hva skjer når en høy andel sitter på hjemmekontor? Jobber man faktisk eller sitter man og kikker på biler? Vi kan glede arbeidsgiverne der ute med at arbeidsmoralen fra vårt ståsted ser bra ut. Vi ser imidlertid en to timers forskyvning i negativ retning for arbeidsgivernes del. Altså: vi tar oss (de fleste av oss) friheten til å legge vekk arbeidet og begynne å kikke på biler rundt klokken 15.00 i stedet for 17.00.
Det skal likevel sies at om man summerer alle døgnets timer, så skjer 51 prosent av besøkene på FINN bil mellom klokken 8.00 og 17.00.