Thomas Olsen, Account Manager i FINN motor. Foto: Gina Næss Korslund
Thomas Olsen, Account Manager i FINN motor. Foto: Gina Næss Korslund

Ekspertens beste tips til bilannonser på FINN

De aller fleste startet jakten på sitt nye kjøretøy på FINN, og annonsen er ofte det aller første møte med en ny kunde. Usikker på hvordan du skal gi det beste førsteinntrykket av bilen? Sjekk vår eksperts beste tips til en god bilannonse!

Aller først; hva trenger kunden?

Innimellom tar vi en prat med de som bruker FINN for å se etter sin nye bil, for å bli litt kjent med vanene deres. Her er noen funn som er nyttig å vite for deg som lager bilannonser:

  • Dersom en annonsetekst er mangelfull, ser de heller på neste annonse. La derfor annonsen være selgeren og gjør den så god at kjøperen kan ta avgjørelsen fra sofakroken.
  • Pleier du å unngå å skrive for utfyllende tekst i håp om at kunden heller tar kontakt for å høre mer? Tanken er for så vidt god, men slik er det ikke nødvendigvis. De fleste vil gjerne få et så utfyllende inntrykk av bilen som mulig, og så tar de heller kontakt for å få inntrykket bekreftet.
  • 93 % av bilkjøperne på FINN sier at bildene er det første de ser på i en annonse. Legg derfor litt kjærlighet i bildene!

Og apropos bilder ...

  • Innsikt motor

... her er noen gode bildetips

Hovedbildet i annonsen skal friste potensielle kunder til å ville se og lese mer om bilen du selger. Legg derfor det beste bildet først, og sjekk at dette ser bra ut på mobil – det er der de fleste ser annonsen.

Husk å få med relevante søkeord

Stadig flere bruker søkeord for å finne riktig bil på FINN. “Googling” skjer altså ikke bare på Google, også på FINN ønsker brukerne å søke etter akkurat det de er ute etter og forventer da å få opp alle relevante annonser. At FINN-brukerne i større grad benytter søkeord for å finne frem til bilen de vil ha, stiller strengere krav til deg som annonserer.

Beskrivelsen av bilen brukes som grunnlag til søkeord som potensielle kunder bruker for å finne relevante objekter. Pass derfor på å få med relevante søkeord i annonseteksten.

Beskrivelse av bilen

Tenk på hva en helt ny kunde som kommer inn i butikken spør om første gang, og presenter dette i annonsen.

Bruk et språk som er lett å forstå og styr unna stammespråk og uforståelige forkortelser. Flesteparten av de som er på biljakt på FINN har relativt liten inngående kunnskap om bil og utstyr, så forkortelser som “ACC” er ikke nødvendigvis kjent for dem. Skriv heller “denne bilen er utstyrt med adaptiv cruise control, som betyr at bilen ikke bare holder farten du ønsker, men også en fast avstand til bilen foran – definert av deg som sjåfør.”

Tenk gjerne på hva kundene i butikken deres ofte spør om og få med dette i annonsen.

“Hvordan er bilen på vinterføre?”
“Hvor mange barneseter er det plass til i baksetet?”
“Hvor tung tilhenger kan denne bilen trekke?”
“Tar dere bilen min i innbytte?”
… og lignende.

Dette bør komme frem i annonseteksten:

  • Kjøreopplevelse
  • Plass
  • Sikkerhet
  • Vedlikehold

Pris

Dersom dere bruker dynamisk prising av bilene, må dere følge veldig nøye med på markedet uke for uke. Har du noen gang regnet på kostnadene ved å ha en bil stående på butikkgulvet over flere måneder? Det er ikke bare i verdi bilen taper seg og koster penger.

Norges Bilbransjeforbund (NBF) har gitt et forsiktig estimat at det koster 300 kroner per dag å ha en bil stående. Vår erfaring viser at mange priser bilen for høyt når den legges ut. Se på visningstallene og hvor mange som lagrer bilen. Har du god effekt av annonsen, er du sikkert innenfor. Forsvinner visningene og favorittlagringene, bør du vurdere en prisjustering.

Vil du ha den aller beste forutsetningen for å sette riktig pris på bilene dine? Sjekk ut verktøyet Diagnoseporten fra FINN!

Trygghetselementer

Trygghet er svært viktig for bilkjøperne på FINN, men mange synes det er vanskelig å skille elementer fra hverandre. Mange sliter med å skille garanti fra reklamasjonsrett, tilstandsrapport fra EU-kontrollskjema, og service fra EU-kontroll. Derfor har vi laget trygghetselementer i FINN-annonsene; syv ikoner med forklarende tekst som vises på annonsen, basert på informasjonen du har lagt inn.

Trygghetselementene er nøye utvalgt av Faggruppe bilsalg, et samarbeid mellom FINN og Norges Bilbransjeforbund, og med bakgrunn i undersøkelser der vi har avdekket hva norske bilkjøpere verdsetter høyest. Forklaringsteksten på de enkelte ikonene er en helt objektiv FINN-forklaring som er skrevet slik at flest mulig skal forstå hva som menes med det enkelte ikon.

Faktisk er det slik at dersom en bruker klikker på et trygghetselement og leser om det, tar de kontakt med annonsøren i 28 % av tilfellene.

  • Trygghetselementer

Slik får du ikonene for trygghetselementer

Publisering av annonsen

Når annonsen er satt opp med tekst og bilder, er det tid for publisering. Siden motorbransjen opplever raske endringer anbefaler vi at du følger godt med på effekten av annonsen. Dersom antall visninger slutter å øke, bør du sjekke om prisen er på nivå med sammenlignbare objekter på FINN.

Du kan også velge å republisere annonsen. Da får den plassering høyere opp i resultatlisten igjen. Vi anbefaler at du følger med på statistikken for annonsen din. Her ser du hvor lenge den har ligget ute, antall visninger og hvor mange som har lagret annonsen.

Lykke til med annonseringen! Står du fast eller har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med oss på motor.team@finn.no eller ring oss på telefon 22 86 44 10, så hjelper vi deg.