Bank-, finans- og forsikringstorgene

BFFT er en tjeneste som gjør det mulig for banker og forsikringsselskap å gi tilbud om lån, leasingavtaler eller forsikring til potensielle kunder inne på FINN.

De handleklare kundene kan med ett klikk komme til et finansierings- eller forsikringstorg hvor de kan sammenligne tilbud fra ulike leverandører! Som annonsør betaler du kun for resultatet, såkalt Performance Marketing eller effektbasert betaling.

Bank-, finans- og forsikringstorgene våre er en tjeneste som gjør det mulig for banker og forsikringsselskap å gi tilbud om lån, leasingavtaler eller forsikring til sine potensielle kunder på FINN. Bank-, finans- og forsikringstorgene presenterer tilbudene enkelt, med en fin oversikt over priser og betingelser fra ulike leverandører!

Du har kanskje selv funnet din nye bil eller bolig via FINN? I løpet av et år omsettes varer for flere hundre millioner hos oss, og alt dette skal gjerne finansieres og forsikres. FINN sitter på masse data om brukere og kjøpemønstre, og vi kan derfor presentere relevante annonser til de som har høyest sannsynlighet for å bli akkurat din kunde.

Et eksempel på hvordan inngangen til torgene ser ut i en bilannonse.
Et eksempel på hvordan inngangen til torgene ser ut i en bilannonse.

Inngangen til Finansieringstorget er en hyperlenke i en FINN-annonse. Klikker man på den, kommer man til en side med tilbud fra ulike banker, og en enkel oversikt over tilbud, egenkapital og månedlige avdrag.

FINN-brukere i markedet for bil, bolig og båt er også i markedet for forsikring. Det er nyttig for dem å bli gjort oppmerksom på tilbud fra ulike forsikringsselskap! Inngangen til Forsikringstorget går også via en hyperlenke i annonsen.

Torgene våre fungerer også for bedriftsmarkedet. En virksomhet med behov for å gjøre en større investering i utstyr har ofte behov for hjelp til finansiering!


For de av kundene våre som er mer regionalt forankret; siden FINN kan se hvor de aktuelle husene eller bilene selges, har vi også mulighet til å segmentere bolig- og bilannonsene, og dermed akkurat de bankene som ønsker å gi et tilbud. Dette betyr at du som bank- eller forsikringsselskap selv kan velge hvilke postnumre du ønsker å være tilgjengelig på.

Noen viktige begreper å kjenne til


Felles for disse betalingsmodellene er at du kun betaler for resultatet. Dette kalles for Performance Marketing, eller effektbasert betaling.

Brukerne klikker langt oftere på de resultatene som ligger øverst enn de som ligger lenger ned. I likhet med Google ser vi at det å ligge blant topp tre, og ikke minst helt på topp, gjør at du oftere blir valgt av brukerne som besøker oss på FINN. De tre øverste plasseringene får omtrent 80 % av klikkene. På torgene for boliglån klikkes det for eksempel mer enn dobbelt så mye på plass nr. 1 som på plass nr. 3.

Fordi førsteplassen er så verdifull, må du betale mer for å ligge der. Dette skjer ved at du på forhånd legger inn et bud på hvor mye du er villig til å betale for å ligge øverst, og budet konkurrerer med budene til andre annonsører. Vinner du, er det din annonse som blir vist øverst.

Ideelt ønsker du kun å betale for at en relevant kunde klikker på annonsen din. I kraft av å være Norges største markedsplass, vil FINN kunne presentere annonsen din til de kundene som akkurat nå er på utkikk etter f.eks. bil eller bolig, og dermed har høyest sannsynlighet for å bli din kunde.

I tillegg vil din egen relevans naturlig nok spille inn og gi deg en fordel når det kommer til budgivningen. Opplever brukeren at du er mer relevant og kommer med bedre tilbud enn konkurrentene, vil det selvfølgelig hjelpe med å komme høyere opp på listen.

Rangeringspoeng

Det som bestemmer plasseringen din, er det vi kaller rangeringspoeng. Rangeringspoeng består av flere deler. For CPC består det av prestasjon og bud. For CPL og CPO består den i tillegg av konverteringsgrad. 

  • På prestasjon ser vi på hvor mange klikk du får opp mot det vi historisk har sett at vi kan forvente. Det betyr at leverer du bedre, belønnes du for det, og du får høyere rangeringspoeng.

  • Bud er hvor mye du er villig til å betale for enten et klikk, en søknad eller et lån.

  • Konverteringsgrad er hvor mange søknader eller lån over antall klikk du har fått, og du kan si at prestasjon og konverteringsgrad gir en indikasjon på hvor relevant ditt tilbud er for våre brukere.

For å sikre at vår beregning er korrekt, forutsigbar og rettferdig, er det viktig at du som er på CPL og CPO rapporterer inn antall søknader og lån ukentlig innen fristen, og dette kan du som nevnt gjøre i Bedriftssenteret vårt. Rangeringspoengene dine får du vite mer om i samråd med din kundekontakt. Sammen vil dere kunne optimalisere ditt bud for å finne riktig plassering for akkurat deg.

For å virkelig maksimere nytteverdien av oppføringer på torgene, må du ikke undervurdere effekten av det å jobbe lenger opp i trakten!

Da kan du påvirke de potensielle kundene tidligere i prosessen, sikre at du er med i vurderingssettet, og ideelt sett har bygget opp noen preferanser i forkant.

Ved å bruke Display-annonsering med merkevarebyggende budskap og kundefordeler, vil du kunne bygge en slik posisjon. Det ene åpenlyse stedet å eksponere seg er “direkte inne i butikken” – for eksempel for boliglån så ønsker du å påvirke med positiv kommunikasjon direkte inne på annonsene. Her kommer du inn i en relevant kontekst, og du vil ha større sannsynlighet for å bli lagt merke til. 

Annonsering på markedsplassene på FINN kan du gjøre ved hjelp av våre Annonseprodukter fra FINN. Ta en titt på dem her!

Har du spørsmål?

Her finner du alt du trenger av praktisk informasjon som bedriftskunde i FINN

Kontakt ossOfte stilte spørsmål