Helene Svabø jobber som forretningsutvikler for podcast i Schibsted. Vi har tatt en prat med henne om hvorfor du bør annonsere i podcast og hvordan banker og forsikringsselskaper kan nå ut til sine målgrupper.
Hva er podcast, kort oppsummert?
Podcast er en lydfil som kringkastes via internett til en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin. Man lytter til podcaster via mediespillere, strømmetjenester eller egne apper som iTunes, Spotify eller Acast.
Podcast er et intimt medie og det finnes mange ulike typer, alt fra nyhetspodder til pratepodder med mer underholdningsverdi. Schibsted står bak noen av landets største podcaster som stadig vokser på Podtoppen, Norges offisielle toppliste.
Podcast er også noe du aktivt oppsøker og lytter til fordi du ønsker å høre akkurat den episoden der og da. Den ene episoden får all oppmerksomhet fra lytteren. Man hører på det når man rydder, lager mat eller kjører bil, og det er ofte noe man hører på alene.
Hva er det unike med podcast sammenlignet med andre medier?
Podcast er en berikelse i hverdagen — man lar seg underholde, holder seg oppdatert og lærer nye ting. Det er en grunn til at vi ikke kaller det for podcastlyttere, men podcastfans. Mulighetene for annonsering i dette mediet er ganske unike fordi du kan tilpasse budskapet til akkurat de lytterne du vil nå.
Hva kjennetegner podcaster som har mange lyttere?
Der har vi to kategorier: underholdning med litt kjendisfaktor på toppen, og nyheter som gir oss vår daglige dose med aktuelle hendelser. Den siste tiden har det også blitt populært med dokumentarer med færre episoder. Hvis man ser på Podtoppen så er det podder innen disse kategoriene som ligger høyest plassert.
Hvilken målgruppe lytter til podcast?
Det er i utgangspunktet aldersgruppen 20-45 år og jevn fordeling av menn og kvinner. Vi ser at også de på 50 år og oppover også er med selv om det er et litt yngre medium enn radio, men dette er i ferd med å jevne seg ut.
Gir annonseringen i podcast noen effekt?
Vi ser at 1 av 4 som har hørt en annonse i en pod, har kjøpt produktet. Annonsering kan være merkevarebyggende ved at en podcastvert snakker varmt om produktet på en troverdig måte eller at annonsen er produsert på en slik måte at den passer sømløst inn i podcasten den spilles av i. Eller den kan være salgsutløsende som ved å dele rabattkode med lytterne. Når våre største profiler snakker om et produkt fra en nettbutikk, er det ofte utsolgt innen kort tid.
Hva er de siste trendene vi ser internasjonalt og i Norge nå?
Vi ser at det brukes mer og mer ressurser og energi nå. “Alle” har en podcast og kvaliteten på de mest populære, øker stadig. De største trendene er at podcaster har blitt mer gravende og tar for seg kontroverser og skandaler.
Obama-paret skal starte en podcast i samarbeid med Spotify, se de som til vanlig har hatt redigerte dokumentarer eller intervjuer hvor man får spørsmålene på forhånd, skal nå snakke ganske ufiltrert. Det gjør at man kan bli mer kjent med de største profilene i verden.
Vi tror også at korte nyhetsoppdateringer av typen som Forklart er, kommer til å vokse. Mange foretrekker å få nyheter i kortformat.
Hvilke kommersielle muligheter gir podcast?
Man får mulighet til å bygge merkevare i en setting som er ganske kontrollerbar. Du kan finne en podcast som passer din merkevare, og du kan velge om budskapet skal leses av store profiler, eller produseres av for eksempel Schibsted Partnerstudio som gjør at det kan brukes i andre kanaler også. Budskapet kommer rett inn i øregangen til folk og de kan lytte ordentlig til budskapet. Du kan fortelle noe om din merkevare på en måte som du ikke klarer på bilder eller video — det er lettere å spille på følelser.
Hvordan er Schibsted sin satsing på podcast?
Vi satser stort på podcast. VG alene lanserer fem nye podder i høst, og også Aftenposten har planer om nyheter fremover.
Nyheter som kan være spesielt interessant for kunder av FINN personlig økonomi, er “Fattig student blir voksen” og “Voksenpoeng med Nora”. Begge har en ung målgruppe og tar for seg temaer som preger livene deres, som økonomi og aksjer, bolig og karriere.
Hva er siste nytt for podcaster fra Schibsted?
Siste nytt er at vi blir de første som er ute med å lage annonsørfinansierte episoder i redaksjonelle podcaster. Partnerstudio lager egne episoder for annonsørene, godt merket som annonsørinnhold, som ligger i feeden med de vanlige episodene av podcasten. Slik får annonsørene mye rom og tid til å få frem sitt budskap, og det morsomme er at folk hører på hele episoder av denne typen.
Hvordan kan våre kunder bruke podcast som markedsføringskanal?
I alle faser av livet har man spørsmål om økonomi og forsikring — hvilke valg man bør ta. Det er ofte mye usikkerhet og da kan podcast være et fint medium til å forklare hvordan en bank eller et forsikringsselskap kan bidra til å gjøre folks liv lettere. For eksempel kan en person fra banken lage innholdet sammen med en podcastvert, som ikke er redaksjonelt ansatt, som Harm & Hegseth, og presentere dette sammen. En ekspert på området gjør innholdet troverdig og podcastverten som er kjent for lytteren gjør at man har lyst til å høre på det.
Hva er viktig å tenke på før man lager eller annonserer i podcast?
At annonsen og budskapet passer inn i podcastens univers er viktig. Man må tenke på målgruppen når man lager innholdet. Bruk god tid på å lage et godt og spennende manus, og tenk på storytelling når du inkorporerer produktet i dette. Spør man en som jobber i bank om hva man bør tenke på når det kommer til lån, er det mye passion og kunnskap i svaret som ikke er lett å få frem i tekst. Da er podcast et medium som treffer godt.
Vil du vite mer om podcast og dine muligheter for annonsering? Ta kontakt med din kundekontakt i Schibsted eller hos FINN personlig økonomi.