Skal ta førsteplassen
I fjor høst varslet Schibsted en historisk oppbemanning med 30 nye redaksjonelle årsverk for å ta en enda sterkere posisjon på journalistikk om økonomi og næringsliv. Det skal vi gjøre gjennom E24, men i tett samarbeid med hele konsernet.
Og ambisjonen er klar: Vi skal ta den mentale nummer en-posisjonen på dette feltet.
Hva mener vi egentlig med det?
E24 har siden 2006 vært størst på antall brukere, men mange av disse kommer via VGs forside. Vi har vært først med siste nytt, men nå vil vi også bli best på det viktigste. Og vi skal lage en nettavis som gjør oss til lesernes førstevalg — at flere oppsøker oss direkte.
De siste månedene har gått med til å legge nye strategier og samarbeidsmodeller. E24 skal fortsatt levere sterkt på børs, finans, og siste nytt i verden. Vi må levere på store næringer som olje, energi, maritim og sjømat.
Men fremover vil leserne merke at vi i langt større grad setter dagsorden med egne saker og undersøkende journalistikk. Vi må også levere journalistikk som når nye lesergrupper, for eksempel innenfor karriere og ledelse. Og vi må bli bedre til å forklare hvorfor noe skjer, ikke bare at det har skjedd.
Dette skal vi gjøre sammen med Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Fra slutten av mars skal næringslivsjournalister i disse avisene publisere på E24, og E24-saker vil havne på deres forsider.
All næringslivsjournalistikk i Schibsted samles på ett sted — slik skal vi bli nummer én!