- I mai, juni og juli var det mer trafikk enn noen gang til bank-, finans- og forsikringstorgene våre. Det som er viktig for oss er at denne trafikken konverterer videre til trafikk til våre partnere, og det ser vi at den gjør. Selv med økende trafikk, klarer vi å opprettholde antallet som faktisk klikker på knappen, forteller Marianne Heier Larsen, produktsjef hos FINN personlig økonomi.
Årsaken til den gode trafikkutviklingen er en kombinasjon av flere publiserte annonser på FINN i denne perioden, mer trafikk på FINN totalt, samtidig som vi har eksperimentert med inngangene til torgene våre. Både FINN eiendom og FINN motor har hatt rekordhøy trafikk til annonsene på sine markeder i sommer, som etter all sannsynlighet skyldes Nnorgesferie for de aller fleste i sommer. Særlig interessen for båt har vært eksplosiv.
- På det meste har vi hatt over 200 prosent flere klikk til båtlånstorgene i uka når vi sammenligner med fjoråret. I juni var det nesten 150 prosent flere som klikket seg videre til partner fra båtlånstorgene våre!
Formidabel økning med ny visning
For å øke effekten for våre partnere på bank-, finans- og forsikringstorgene, har vi eksperimentert med hvordan vi viser tilbud om lån og forsikring i bil- og boligannonser. Vi gjorde en A/B-test, en test med to varianter for å se forskjell i respons, i annonser på “Bolig til salgs” og “Bil til salgs” i perioden fra slutten av mai til midten av juni. I halvparten av annonsene brukte vi samme visning som tidligere, mens i den andre halvparten testet vi en ny fremstilling.
Resultatene ble målt etter hvor mange som klikker seg inn til torget for låne- eller forsikringstilbud, og etter hvor mange som klikker seg videre til en partner. For boligannonser ga den nye visningen 82 prosent flere klikk inn til boliglånstorget og 100 prosent flere klikk videre til partner. I bilannonser var det 21 prosent flere klikk til billånstorget og 26 prosent flere klikk til partner med den nye visningen.
Den nye visningen gir økt effekt til våre partnere og den er implementert på alle markedene på FINN motor, og annonser under “Bolig til salgs” for objekter med prisantydning på under 7 millioner. Heier Larsen forteller at det satses på andre nyheter også.
- Vi har også gjort bank-, finans- og forsikringstorgene våre uavhengige av objekt. Det betyr at du nå ikke trenger å gå via en annonse, man får tilgang også via markedet “Økonomi” på forsiden av FINN. Dette åpner opp for helt nye muligheter innen distribusjon, annonsering og samarbeid, og vi jobber med å øke effekten for partnerne også her.
Slik lykkes du som partner
- Det er flere faktorer som gjør at man lykkes på torgene våre. Våre brukere ser etter gode renter, betingelser og konkurransefordeler, og merkekunnskap spiller også inn her. Vi ser også synergieffekter mellom reklamekampanjer som kjøres samtidig og at dette kan være med på å påvirke valget i det man kommer til torgene våre. Da er annonsør ofte “top of mind” hos målgruppen, forklarer Heier Larsen.
Når man klikker seg inn på en partner, er landingssiden man kommer til avgjørende. Er den enkel og lettfattelig å forstå for leseren? Blir de møtt av noe de forventer å bli møtt av? Er det lange skjemaer som skal fylles ut? Og er de mobilvennlige? Det er mye som tas med i beregningen av hvordan man opplever en nettside.
- De tre øverste plasseringene på torgene våre får 80 prosent av klikkene. Vår anbefaling er derfor å ha tett dialog med kundeansvarlig i FINN, og en god strategi for hvordan man skal oppnå ønsket plassering og dermed også effekt, avslutter hun.
Vil du vite mer?
Som partner på bank-, finans- og forsikringstorgene våre får du tilgang til en portal i vårt bedriftssenter hvor du enkelt kan administrere ditt kundeforhold og gjøre endringer i annonsene dine. Du finner også rapporter for blant annet visninger, klikk og markedsandel.
Du må ha en FINN- eller SPID-bruker for å få tilgang. Trenger du hjelp eller har du spørsmål? Snakk med din kontaktperson hos FINN personlig økonomi.