Hele FINN motor har hatt en stabil vekst i antall nye annonser i Q1, Q2 og Q3, fra og med 2019 frem til og med i år. Totalt ser vi en 4,6 % vekst i annonsevolumet for nye annonser i tredje kvartal i 2021, sammenlignet med samme periode i 2020. Dette er omtrent på samme nivå som i Q2.
I tillegg har det vært stor trafikk på FINN bil isolert i 2021. Sammenlignet med 2020 (akk. Q3), har Bil også hatt en trafikkvekst på 4,6 %. Q3 har holdt seg stabilt høyt med i snitt ca. 23 millioner besøk per måned.
– Med din kjennskap til utviklingen den siste tiden på FINN og bilbransjen generelt; hva vil du si er trendene som peker seg ut?
– Vi ser at markedet for brukte elbiler virkelig tar seg opp. Disse ligger nå med den desidert korteste publiseringstiden på kun 17 dager. Markedsmedianen på publiseringstid for alle drivlinjene samlet er 25 dager, sier Eirik Håstein.
Dieselbiler er fremdeles svært populært, og har i de tre siste månedene hatt en markedsandel på 47,9 %. Diesel er den drivlinjen som selges nest raskest etter elbil med en publiseringstid på 23 dager.
Det er mange ukjente faktorer som kan påvirke kjøp og salg av både brukt og nytt i nær fremtid.
– Siste nytt som alle bør få med seg, er at vi har fått en ny regjering; det blir derfor spennende å se hvordan den kommer til å håndtere moms på elbiler, samt utviklingen i avgifter på hybrid-, bensin- og dieselbiler, sier Håstein.
Bruktbiler blir viktigere
– De fleste merkeforhandlere forstår at bruktbil blir viktigere etterhvert som produsentene selv tilnærmer seg sluttkunde. Merkeforhandlere velger for eksempel å beholde flere innbyttebiler selv, der en større andel av innbyttebiler tidligere gikk til oppkjøpere.
For merkeforhandlere er dette en positiv ny inntektsstrøm, men det går også utover annet bilutsalg som får færre biler den veien. Bransjen er dog tilpasningsdyktig, poengterer Håstein.
Hvordan lykkes man i bransjen i fremtiden?
Flere merker og modeller kommer fra Kina og konkurransen tilspisser seg, spesielt på nybil, ifølge Håstein. Det er også viktig å huske at markedet for brukte biler er svært annerledes enn nybilmarkedet.
– Dieselbilene står for nesten halvparten av salget av brukte biler og etterspørselen er stor. For å lykkes i bransjen, er det viktigere nå enn noensinne at man følger med på utvikling og trender, helt fra det store bildet og ned til utviklingen av den enkelte bilmodell, sier Håstein, og avslutter;
– Når det gjelder bruktmarkedet, er det viktig at forhandlerne forstår den forventede salgstiden på forskjellige merker og modeller, slik at bilene prises inn og ut i takt med utviklingen.