Som sponsor av sportsinnhold hos VG får man mulighet til å kommunisere med en engasjert målgruppe i en spisset kontekst. Dette kan gjøres i annonser plassert i og rundt sportsdekningen, eller som produktplassering, logoeksponering eller kommersielt innhold.
– Det er mange fordeler ved å knytte merkevarer til mediedekning av begivenheter som engasjerer store deler av befolkningen, forteller Peter Skjønberg, kommersielt ansvarlig for sport i VG.
– I tillegg er annonsen plassert i et trygt miljø, og med en engasjert målgruppe med høy interesse for innholdet, til forskjell fra mer generelle nyhetssaker.
Spons åpner opp for mer lekenhet
Mange forbinder sportssponsorater med TV-plakater, eller logoplassering på en idrettsareana eller på en klubbdrakt. Med VGs tilbud får du mulighet til å kombinere synlighet på andre måter. Dette kan være displayannonsering som kombineres med produktplassering i et VGTV-studio og synlighet i sosiale medier.
Både VG.no, VGTV og VG Live åpner også opp for helt andre måter å kommunisere budskap på, blant annet gjennom bevegelig grafikk og video som viser innhold på en langt mer engasjerende måte.
– Et godt tips er å tilpasse seg konteksten for å være så relevant som mulig for målgruppen, i stedet for å kjøre et mer generisk budskap. Man kan tjene mye på å være leken!
Skjønberg peker også på at man må være tålmodig og tenke litt mer langsiktig rundt denne måten å annonsere på. Gjør man det riktig og over tid, vil det ha mye å si for assosiasjonene til merkevaren.
Et godt supplement til kanalmiksen
– En rykende fersk nyhet er at VG har inngått samarbeid med Nent Group, og får nå eksklusive rettigheter til å vise klipp fra Premier League, Formel 1 og 2, håndball, vintersport og mye mer. Dette vil øke videovarelageret vårt rundt sport betraktelig i tillegg til at det åpner seg muligheter for flere studioprogram og liknende.
I tillegg er 2022 et sjeldent begivenhetsrikt sportsår, og VG forventer en kraftig økning av seere og lesere på sportsinnhold. Skjønberg trekker frem EM i fotball for kvinner, VM i fotball for herrer, VM i friidrett, og VGs nye satsning på Formel 1 og 2, som begivenheter som vil skape ekstra stor interesse.
Erling Braut Haaland sin overgang til Manchester City vil også gi en skikkelig oppsving for den allerede høye Premier League-interessen blant fotballgale nordmenn. Vi kommer til å se mange lyseblå drakter på fotballøkka i årene som kommer!
– Generelt sett treffer sportsinnholdet vårt godt hos menn mellom 30 og 55 år, mens VG Live har en litt yngre målgruppe. Formel 1 og 2 har også vist seg å treffe en del yngre enn annen sportsdekning.. De store mesterskapene vekker naturligvis en interesse blant hele befolkningen.
– Vår dekning fungerer også som et godt supplement til TV-sendingene hos de ulike rettighetshaverne, hvor vi når ut til vel så mange innen de ulike grenene og ofte langt flere. Det er nok mye av grunnen til at annonsører ofte kombinerer sponsorater på VG med synlighet på TV rundt de samme mesterskapene. De to mediene spiller veldig godt sammen i en kanalmiks og gir økt nedslagsfelt og kommersielt mulighetsrom.
Ble du nysgjerrig på hvordan dere kan bruke spons i deres markedsføring? Ta kontakt med din rådgiver i Schibsted eller FINN for å høre mer.