Cathrines beste annonsetips
Cathrine Storm Graver hjelper bedriftskunder av FINN jobb å lykkes med stillingsannonsering. Her deler hun sine fem beste tips med deg.
– Det finnes ingen oppskrift på den perfekte annonsen, men det er helt klart enkelte grep man kan ta for at annonsen skal gi bedre resultat, presiserer Cathrine.
– Uansett hva man skal rekruttere folk til, er nok det viktigste å tenke på hva din fremtidige ansatt ønsker å vite om jobben. Det er også utrolig viktig å benytte seg av alle mulighetene som ligger i FINN Bedriftssenter (FINN.no sitt administrasjonsverktøy, red. adm.) slik at potensielle kandidater faktisk finner annonsen din.
Hun sier videre at mange ikke er klar over at annonsene fylles ut i varierende grad enten grunnet rekrutteringssystemet man bruker, eller av gammel vane.
– Dette påvirker både hvordan annonsen ser ut og i hvilken grad kandidatene faktisk finner annonsen, sier Cathrine.
FINN mottar stillingsannonser fra over 30 ulike rekrutteringssystemer, som for eksempel Webcruiter, HR Manager og Easycruiter. Ikke alle systemer er like godt tilpasset alle muligheter som ligger på FINN.
– Bli kjent med hvilke felt som overføres fra ditt rekrutteringssystem og bruk FINN Bedriftssenter til å finpusse annonsen din. Bruker du disse fem tipsene, har du i alle fall gjort det du kan for å sikre synlighet av annonsen!
Vi råder til å følge AIDA-modellen som grunnoppskrift for å lage gode annonser; dette er en trakt som beskriver stegene i en påvirkningsprosess overfor forbrukeren. AIDA er en engelsk forkortelse for "Attention", "Interest", "Desire" og "Action", på norsk: oppmerksomhet, interesse, ønske og handling.
Normalt sendes nesten 50 % av søknadene i løpet av den første uken. Etter 15 dager vil 80 % av søknadene ha kommet inn. Dette er en fin benchmark å ha for å se om du har fått inn - og kommer til å få - et tilfredsstillende antall søknader. Er det ikke det, vil det være en god idé å ta en ekstra titt på selve stillingsannonsen med nye øyne.
Her er ekspertens fem beste tips
1. Lag en interessant overskrift!
En god overskrift skal være personlig og aktiverende. Ta tak i hvilke muligheter som stillingen gir og spør om dette er noe kandidaten vil ha! Ikke bare si at dere søker en VVS-ingeniør, men spør heller “Vil du sikre rent vann til barna dine?
2. Bruk tre bransjer i annonsen
Mange starter jobbsøket med å velge bransje på FINN jobb. Dersom du er IT-leder i privat sektor er det lite sannsynlig at du går inn på bransjen “Helse og omsorg” for å se etter nye muligheter. Velg derfor, i tillegg til deres “opprinnelige” bransje, bransjer potensielle kandidater kanskje leter i.
3. Bruk alltid tre stillingsfunksjoner i annonsen
Det er sjelden kun én funksjon man skal fylle. Man kan for eksempel være både leder og utvikler. Derfor er det viktig at man legger inn alle funksjoner som er relevante til stillingen.
4. Legg inn fem relevante søkeord
Ofte kan det være beslektede ord, synonymer, som kan være aktuelle for stillingen. Kanskje kandidaten ikke finner akkurat den stillingsfunksjonen de ser for seg når de søker "Leder", fordi noen bruker "Manager"? Man bør derfor benytte flere nøkkelord for å sikre at annonsen vises for aktuelle kandidater.
5. Bruk bilder og video i annonsen
Se for deg en eiendomsannonse eller en bilannonse uten bilder. Det er nesten utenkelig! Det samme gjelder jobbannonser. Over halvparten av alle vi har spurt mener at bilder og video øker attraktiviteten til en arbeidsgiver, men det er ikke likegyldig hvilke bilder du bruker. Gode, klare bilder av ansatte, kontor og aktiviteter relatert til stillingen kan være flott å bruke.
Psssst.. Vi har flere kort i ermet! Hva er det som avgjør om en stillingsannonse er god? Det er ikke alltid så lett å svare på. Derfor fikk vi hjelp til å analysere annonser som har fått mer enn 20 klikk på "Søk her", og dette er dommen. Dette kan du lese mer om her!
Liker du opplæring i videoformat?
Ta en titt på våre kurs på vår YouTube-kanal!