Her er ekspertens 8 tips til gode annonser
Glenn Henriksen er Account Manager hos FINN torget. Hver dag hjelper han bedriftskunder med å gjøre annonsene sine bedre og mer effektive.
- For at våre kunder skal lykkes med å øke omsetningen sin, er det viktig med gode annonser som skiller seg ut i mengden, samt regelmessig annonseløft for å sikre plassering øverst på resultatsiden. Dette er ikke veldig tidkrevende, men man bør vite hva som fungerer best!
1. Bruk beskrivende søkeord i overskriften
Overskriften er det aller første kunden ser. Denne bør derfor være så presis som mulig! Det er fint å ha med merke og modell, men pass på å inkludere hva produktet faktisk er. En god tommelfingerregel er å kalle et kjøleskap for et kjøleskap – det er som regel dette kunden søker etter.
2. Bilder vekker interesse
Gode bilder gjør produktet ditt attraktivt! Du bør ha minimum tre bilder, gjerne tatt fra ulike vinkler. Bruk en helt enkel bakgrunn uten forstyrrende elementer og andre varer rundt. Finn et sted med godt lys (dagslys er best) og pass på at bildet blir skarpt. Usikker på hvordan du tar gode bilder? Ta en titt her for flere tips!
3. Ikke glem å bruke video!
Visste du at du kan laste opp video i FINN-annonsen? Dette er en fin måte å vise produktet, dens funksjoner og bruksområder i sin helhet. Mange velger også å presentere selve bedriften eller butikken sin med video. Dette er god merkevarebygging, og er også med på å bygge tillit!
4. God produktbeskrivelse
Beskriv produktets mål, størrelse, vekt, farger og annen nyttig informasjon. Finnes ikke dette i annonsen er det mulig at en potensiell kunde velger et annet produkt over ditt, da ikke alle vil bruke tid på å ta kontakt for mer informasjon.
5. Øvrig informasjon kan skille deg fra andre
Nederst i annonseteksten bør du legge inn generell informasjon, slik som åpningstider, muligheter for bytte og retur, kontaktinformasjon, samt garantitid for varen. Frakt- og hentemuligheter er også nyttig informasjon for kunden.
6. Oppgi riktig pris
Oppgi riktig pris på varen din, og husk å endre den dersom varen er på tilbud! Da bør du også ha med ord som “tilbud”, “nedsatt pris”, eller “kampanje” i overskriften din.
7. Løft annonsene regelmessig for god synlighet
Legger du ut flere annonser kan det være lurt å spre publiseringen over ulike dager i løpet av uken. Da sørger du for å være plassert øverst på resultatsidene jevnlig. I tillegg anbefaler vi "Automatisk annonseløft", som løfter annonsen opp i resultatsidene igjen etter en gitt tid. Du kan legge inn start- og sluttdato, og hvor ofte annonsen skal fornyes; hver 3., 5., 7., 14. eller 30. dag. Det koster ett annonseklipp per løft!
8. Bruk annonseklippene smart
Som bedriftskunde har du mulighet til å kjøpe klippekort, som du kan bruke til å publisere annonser på Torget, samt annonseløft. Klippene har en varighet på ett år fra kjøpsdato, og du kan velge mellom ulike antall klipp. Prisen per annonse blir rimeligere jo større pakke du kjøper.
Klippene bør spres ut over de 12 månedene de er gyldige. Månedlige publiseringer eller oppdateringer av annonser gir deg fordelen av å ligge i toppen av resultatsidene. Da unngår du å brenne inne med klipp mot slutten av året.
Dersom du kjøper en pakke med 100 klipp kan du beregne 8 klipp per måned. Ved kjøp av 300 klipp kan du beregne 25 klipp per måned, og ved 500 kan du bergene 41 per måned.
Har du spørsmål? Ta kontakt med oss på telefon 22 86 44 10 eller e-post annonsering-torget@finn.no.