Når bør du legge ut annonsene dine?

Som Norges største markedsplass har vi god innsikt i brukernes mønster og trender i markedet. Her får du noen råd til hvordan du kan jobbe smart med annonsene dine.

De aller fleste søk på FINN.no gjøres ved lunsjtider på mandager. En grei regel er å tilpasse publisering av annonser til det mest populære tidspunktet for brukerne. Har du flere annonser? Spre de utover ukedagene for alltid å ha annonser på de første sidene.

Ønsker du økt synlighet ved at annonsene dine vises tidlig i resultatlisten, kan du velge å bruke automatisk oppdatering. For bedriftskunder er det viktig å merke seg at det gjelder egne bestemmelser.

Patrik Rubas, Account Manager i FINN
– Private annonser sorteres etter relevans i resultatlisten, mens bedriftsannonsene sorteres etter hvor nylig de ble publisert eller oppdatert, forklarer Patrik Rubas, Account Manager i FINN.

Bedriftsannonser er flettet inn på plasseringer i resultatlisten mellom privatannonsene.

– Når en bedrift publiserer en annonse, løftes den til toppen av de andre bedriftsannonsene i den valgte kategorien. Etter hvert som flere annonser publiseres, flyttes de bakover i rekken av bedriftsannonser og vil få færre visninger ettersom den havner lenger ned på resultatsidene.

Selger du sesongbaserte varer som sykler, ski eller hagemøbler, kan det lønne seg å gjøre klar annonsene før høysesongen går i gang. Pass på at annonsene dine er publisert når kundene inntar kjøpsmodus. Våre selgere har innsikt i søkeordstatistikk, og kan hjelpe deg å finne riktig tidspunkt for dine varer.

Engasjerte brukere gir god innsikt

Det gjøres 1 million søk på FINN.no hver dag, vi har syv millioner besøkende per uke, og hver nordmann bruker i snitt over 32 timer på FINN i løpet av ett år. Da sier det seg selv at vi sitter på svært verdifull innsikt, sier Rubas.

Tidspunkt for publisering av annonse er bare én av løsningene som kan bidra til at du lykkes på FINN. Dere spør også om hvordan dere skal få solgt varen(e). Her er det avgjørende at annonsen settes opp på en brukervennlig og selgende måte!

Gode tekster og bilder, og en overskrift med gjennomtenkte søkeord er viktig å huske på, sier han.

Selger du for eksempel et kjøleskap, bør du ha med ordet “kjøleskap” i overskriften, og ikke bare merket og modellnavnet - det er det svært få som søker på.

Brukere på FINN søker nemlig etter akkurat det de trenger! "Sofa", "sykkel" og "TV" er blant de mest brukte søkeordene på FINN. Gjør det derfor enkelt – kall en truge for truge!

Flere annonsevisninger

Dere spør også om hvordan dere kan øke antall visninger av sine annonser. Vi har utviklet flere synlighetsprodukter etter hva vi mener vil kunne gi dere økt suksess.

– “Øverst i resultatlista” er et produkt som gjør at annonsen ligger øverst på søkeresultatside én innen sin kategori, i enten 14 eller 60 dager. Annonsen vil merkes med “Betalt plassering”.

Et annet produkt for å øke antall visninger er økt synlighet blant lignende annonser.

– Annonsen din blir vist blant lignende annonser på objektsiden. Dette kan gi mer relevant trafikk til din annonse siden brukerne allerede er interessert i lignende produkter, avslutter han.

Ekstra synlighet

For å bli sett og selge mer er du avhengig av at de riktige kundene finner varene dine! Ta en titt på våre synlighetsprodukter.

Har du spørsmål?

Her finner du alt du trenger av praktisk informasjon som bedriftskunde i FINN

Kontakt ossOfte stilte spørsmål