Det er spesielle og krevende tider for små og mellomstore bedrifter som lever av nettsalg, og forutsigbare utsikter for ordreinngang. Koronakrisen har snudd opp ned på salgsprognoser og skapt store utfordringer innen alt fra varelogistikk til bemanningsproblemer. FINN.no opplever solide trafikktall også gjennom denne tiden og befester sin posisjon som ledende markedsplass for både tilbydere og kunder rundt om i landet.
Trafikkrekord for FINN samlet
I tiden etter 13. mars, dagen da Norge stengte ned som følge av koronakrisen, har det vært store svingninger i trafikken på Torget. Etter en umiddelbar nedgang de første dagene, tok trafikken seg kraftig opp like etterpå. Kathrine Opshaug Bakke er produktdirektør for Torget og forklarer nærmere hvordan nordmenn har søkt til Torget ved kjøp og salg de siste åtte ukene.
- Vi nordmenn vil fortsatt spare penger, rydde boden og ta vare på miljøet i disse “koronatider”. Vi har rundt 23 prosent trafikkvekst i gjennom koronaperioden, målt mot samme periode i fjor. Siden vi tilbringer mer tid hjemme og ikke fikk dratt på hytta i påsken, ser vi også at mange har brukt tiden hjemme til å kjøpe og selge, forteller Opshaug Bakke. Hun kan melde om en bemerkelsesverdig trafikkvekst for Torget, gitt de krevende omstendighetene vi alle befinner oss i. Gjennom april måned har vi faktisk satt trafikkrekord for hele FINN samlet sett, med 114 millioner besøk på FINN.no. Den gamle rekorden var fra mai i fjor, og ser vi år målt mot år hadde vi i april i fjor 90 millioner besøk. Dette utgjør en vekst på 16 prosent.
Torget vokser mest på FINN
Det er vel verdt å merke seg at Torget spesielt har trukket til seg nordmenn i hopetall på FINN. - Vi har hele 34 prosent vekst i april 2020 mot samme måned i fjor, og hele 37 millioner besøk. Det tilsvarer mer enn syv besøk pr nordmann på en måned, fortsetter Opshaug Bakke, som legger til at folk handler både brukt og nytt fra sofaen for å oppgradere hus og hage, eller komme i gang med trening og hobbyer.
Kategorier med størst trafikk
Ved å grave litt i hva det er som driver trafikken på Torget om dagen, ser vi fort at et område utmerker seg på flere statistikker. - Vi ser at “Hage og uteområde” har 48% vekst målt mot april 2019. Det forsterker inntrykket av at vi bruker penger på det nære rundt oss, all den tid vi har begrenset mobilitet og må tilbringe mye tid i hjemmene våre.
Det er for øvrig interessant å legge merke til at sykkelsport har 30% vekst på Torget, samtidig som det også er en helt annen gruppe som investerer i lyd og bilde til et mer bedagelig liv innendørs. Det fine med Torget er at vi kan tilby noe til så og si alle, og dermed er vi også en god temperaturmåler på hvordan de ulike markedene utvikler seg siden vi når så mange, sier Opshaug Bakke hos Torget.
Dette søkes det mest etter
Når vi dykker videre ned i hva folket ser etter på Torget, ser vi at søkeord og fraser som kommer høyt opp, forsterker trafikktrenden på FINN. Det handler stort sett om interesse for produkter som bidrar til hjemmets lune hygge, eller tiltak som gir oss et mer aktivt liv, midt i hjemmekontortilværelse og sosial distanse:
Slik kan du som kunde utnytte trafikkveksten på Torget
Det er flere grep bedriftskunder av Torget kan foreta seg for å få omsette trafikkvekst til flere kunder og høyere omsetning. - Det handler fortsatt om å sørge for at annonsene skiller seg positivt ut, med gode varebeskrivelser, god bildebruk og at man følger med på effekten underveis, sier Kathrine Opshaug Bakke. Hun sier avslutningsvis at det kan være et godt tips å få med seg at det kan lønne seg å oppdatere annonsene jevnlig slik at de alltid er godt synlig når noen søker etter akkurat det du selger.
Vi har samlet flere tips til hvilke grep som gir deg mer effekt på Torget.