Eksplosiv vekst i salget
Tusenvis av nordmenn opplever i disse dager at treningshverdagen er totalt forandret. Alle treningssentre er stengt, og mange sitter i karantene. Med barn i hus som ikke får besøke venner, blir det begrenset med tid for de voksne til å holde treningen i gang utenfor husets fire vegger.
Ole Christian Mobech i Performance by OCM, kan fortelle om eksplosiv vekst i kjøp fra treningshungrige nordmenn. Han leverer alt fra enkle manualer, til treningsbenker og tredemøller. Han er annonsør på FINN torget og opplever svært stor etterspørsel under koronakrisen.
Hvordan vil du beskrive trafikken og salget disse to ukene, Ole Christan?
Det er helt surrealistisk hvor mange som er innom nettbutikken. Både folk som bare er interessert, eller som vil handle der og da. Jeg kan ikke huske å ha opplevd lignende tilstander.
Hvilken type utstyr går det mye av om dagen?
Jeg er helt utsolgt for håndmanualer og treningsbenker. Dessuten går det veldig mye av strikker, slynger, turnringer og annet mindre treningsutstyr. Min utfordring er at salgsobjektene blir sendt fra Kina, så ting tar tid. Det har hele syv uker med sjøfrakt fra Kina, så det gir noen utfordringer fremover.
Hvordan bruker du FINN torget som markedsplass? Er det din eneste kanal, eller bruker du også andre?
FINN torget fungerer best. Jeg annonserer også på Google og Facebook, men folk er mer i kjøpsmodus på FINN torget. Facebook og Instagram er mer for inspirasjon for brukerne. Man kan godt si at alle kanaler utfyller hverandre, men jeg er glad jeg har FINN torget til å drive inn salget, slik at jeg får fart på varelageret mitt.
Har du gjort endringer på FINN torget i denne perioden?
Jeg pleier å ha automatisk oppdatering av annonsene en gang i måneden så de ikke blir borte, men håndmanualer oppdaterte jeg jevnlig så de kommer høyere opp i resultatlista. For å illustrere hvor fort jeg får solgt varer unna, så kan jeg nevne at jeg la ut 20 sett med Pro Bodypump-sett til kr 699 på FINN torget. De ble utsolgt på to dager. Det er god butikk for meg.
Hvordan jobber du med annonser, bilder og tekst på FINN torget?
Jeg prøver å legge inn gode søkeord som jeg vet treffer godt. Dessuten legger jeg inn min logo på alle hovedbildene på annonsene mine. Det gjelder å ha god bruk av tekst, og at man tar seg tid til beskrivende tekster. Da kommer man langt. Verre er det ikke å lykkes på FINN torget!
Har du tips til andre annonsører på FINN Torget?
Det viktigste tipset er å ha en god og oversiktlig nettbutikk. Kundene har mange valgmuligheter og det å kjøpe over nett kan virke skummelt. At nettbutikken virker seriøs og skikkelig er derfor helt avgjørende.
Deretter vil jeg si at kunder setter stor pris på kort svartid på henvendelser man mottar, siden det ofte er detaljer som kan utebli i annonsen man gjerne vil ha avklart før man kjøper.
Tenker du at dette kan gi varig effekt for deg også etter koronakrisen?
Nå er det jo mange flere som vet hvem jeg er, så jeg håper og tror at jungeltelegrafen vil hjelpe meg videre. Og så håper jeg at den servicen jeg yter gjør at de som har handlet av meg de siste ukene også vil handle igjen hos meg, neste gang de har behov for treningsutstyr.
Er det noe du har lært i denne perioden, som du tar meg deg videre?
Det er selvsagt vanskelig å planlegge for neste pandemi, og jeg håper det blir lenge til neste gang sånn sett, men jeg skulle gjerne hatt flere varer på lager. Jeg må jobbe lengre dager, men det er jo bare positivt å smi mens jernet er varmt. Ellers er det fint å kunne hjelpe kunder med positive og konstruktive leveranser i en tid hvor mye av Norge ellers står stille. Jeg føler at jeg bidrar til folkehelse og en aktiv livsstil, i en uvanlig situasjon for oss alle.
Får du hjelp av noen på FINN torget med annonsetips og lignende?
Jeg har alltid fått god hjelp av FINN torget. Akkurat nå får jeg god hjelp av min kunderådgiver, Glenn Henriksen, når jeg har spørsmål eller utfordringer for å lykkes med min nettbutikk. Det er jeg glad for og setter pris på, avslutter Ole Christian Mobech hos Performance by OCM.