SOLGT

Alo 96 MS

PEN OG VELHOLDT MOTORSEILER, utstyrt for uavhengig, selvstendig lengre tur.

Pris 160 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Alo
Modell
96 MS
Årsmodell
1984
Lengde i fot
31 fot
Bredde
310 cm
Dybde
170 cm
Lystall
1.08
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Yanmar 3 HM 35 C
Motortype
Innenbords
Motorstr.
33 hk
Maks fart
7 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
5 400 kg
Reg.nummer
RAE 843
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit, med røde striper
Sitteplasser
8
Soveplasser
6
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

YTTERLIGERE STERKT NEDSATT PRIS, i ønske om et raskere salg.

PRIS KAN DISKUTERES.

Båten ligger i Halden.

Ny rorstamme ble montert i slutten av august 2024.

-------------------

Jeg kastet loss fra hjemmehavn inne i Trondheimsfjorden høsten 2022, for tur sørover, på leting etter sola.

I ca. ett år hadde jeg  en ubeskrivelig flott seilas sørover vakre Vestlandet og videre sørover i Danmark, uten noen spesifikk destinasjon eller tidsplan.

Imidlertid har det etter hvert blitt klart at båten vil bli altfor lite brukt av meg, så jeg velger derfor å selge den fine skuta mi.

Båten er produsert i 1987, mens motoren er produsert i  1984.

Båten er velholdt, og har mye utstyr om bord. Båten er påkostet ca. kr. 136.000  de siste sju - åtte årene, blant annet spesialsydde seil.

Jolle med påhengsmotor, ankringsutstyr, samt mye verktøy, reparasjonsutstyr, reservedeler og annet er anskaffet av nåværende eier, siden 2021.

Man kan derfor være ganske så selvhjulpen ombord, uavhengig av å måtte anskaffe masse deler, utstyr og verktøy for å utføre mange nødvendige ting ombord og underveis, det være seg reparasjoner, vedlikehold, klargjøringer og annet.

Diverse illustrerte bøker og hefter i båtens bibliotek ombord følger også med, om sjømannskap, navigasjon, manøvrering, rigg- og seiltrim, osv. samt diverse guide- og pilotbøker og hefter fra "I båten" serien. 

Begge seilene har (så å si) alltid blitt tildekket av seilovertrekk når de ikke har vært i bruk, også (ofte) ved overnattinger. Seilene har også selvsagt blitt demontert og lagret tørt under vinterlagring.

Første eier hadde båten i et par år, nesten uten å bruke den.

Andre, og forrige eier, som jeg kjøpte båten av, hadde den i 32 år, 1989–2021, og har vedlikeholdt den svært godt.

Han var seiler, så selv om han brukte motoren regelmessig for blant annet best mulig å bevare den, brukte han sjelden motoren til fremdrift over lange distanser. Motoren har derfor gått få timer i forhold til alder, dog hvor mange timer motoren har gått, kan jeg ikke si.

Det er god plass til utstyr, som tauverk, fendere, fiske- og vannsportsutstyr, osv. i romslig akterkabin.

To styreposisjoner, samt masse skapplass, også i salong og forkabin.

Byssa er i styrhuset, oppe under hardtop, med vask, varmt og kaldt vann, komfyr og stekeovn.

Båten har takvindu i styrhuset, slik at man kan se seilene derfra, samt stå med overkroppen gjennom åpningen for å ha bedre oversikt, ved f.eks. manøvrering i havn.

Båten er en motorseiler med samme skrog som seilbåt-versjonen av Alo 96, noe som gjør at den seiler veldig godt til å være motorseiler. 

Båten har blykjøl og ror i syrefast stål.

Båten har stått i vinteropplag på land i lystbåthavn i Sydjylland, nær vegetasjon og løvtrær. Dette har ført til at løv og pollen har falt utvendig på båten. noe som har medført noe grønn algevekst langs kanter og lister på dekk, samt på kalesjens aktervegg.

Løv og pollen oppe på fenderlista har ved regn skapt gråe fargeavsetninger med form som striper og dråper på den øverste langsgående røde brede stripa på skroget. Dette er best synlig på fotos av "skade i gelcoat."
Dette kan fjernes med egnet middel. Skuta trenger en skikkelig rengjøring/polering for å bli like blank og fin som den var før vinteropplaget.

Båten har siste høst fått et par skader i gelcoaten på styrbord side, oppe mot ripa. Disse skadene kan repareres med egnet sparkel. Se fotos.
 
Antisklibelegget er sterkt slitt.

Skyveluka, i gjennomsiktig hardplast, over nedgangen fra styrhuset til salongen, er sprukket.
Den går derfor tregt, slik at jeg smører den i glidesporene av og til, men den bør (helst) skiftes.
 

FØLGENDE MÅ / BØR GJØRES:

Polering, da ikke utført av meg ennå i år.

 Tauverk / riggliner bør vaskes.

Kalesjen må vaskes og helst impregneres, eventuelt farges, for å friske opp rødfargen,

Reparasjon av gelcoat-skader, jfr fotos.

Utskifting av skyveluke ned til salong,

Rekkenett må repareres (ca. 1 m hvor nettingen er løsnet)

NYE FOTOS, FRA AUGUST 2024, FINNES PÅ SLUTTEN AV FOTOALBUM.

Jeg kan være vanskelig å nå på telefon, så vennligst send melding via Finn.no.

 

*****************************

           

VEDLIKEHOLD OG OPPGRADERINGER

Rorstamme skiftet, 21.8.24

Starter renovert / overhalt, juli 2023

Varmeveksler renovert / overhalt, februar 2023,

Kilreimer, skiftet 28.9.23,

Riggsjekk (med dokumentasjon / sertifikat) utført  31.10.22              

Paddle Wheel / Skovelhjul til fartsmåler, skiftet 13.6.23

Racor-filter, (stort) skiftet november 2021,        

Motorolje og filter, samt seildrev-olje, skiftet hvert år, hovedsakelig på høst,
 
Kjølevann skiftet regelmessig / hvert år, (dog ennå ikke i år)

Saltvannskjøling spylt med ferskvann hvert år / høst,

Jolle, "Aqua Marina," 9 fot, 2017 mod. oppblåsbar m/ aluminiumsdørk,   
med oppbevaringsbag og håndpumpe, med Suzuki 8 HK påhengsmotor,  renovert / serviced okt. 2022 og juni 2023                     
 
Begge seilene har (så å si) alltid blitt tildekket av seilovertrekk når de ikke har vært i bruk,også (ofte) ved overnattinger. Seilene har også selvsagt blitt demontert og lagret tørt under vinterlagring.

Utstyr

Storseil og Genoa, "Doyle," spesialsydde ved Lyngør Seilmakerverksted, nye 2016, Rullestag, forseil, "Furlex Selden," nytt / montert 2000. Gassvarmer, "Remotron," med varmekanaler til cockpit og salong, VHF Radio, "Navico, RT6500S", Kartplotter, "Raymarine C-125", ny ca. 2016. Autopilot, "Autohelm ST 4006," med fjernkontroll (el-kabel), elektrisk styrt sylinder til rorkult, Dybdemåler og fartsmåler, "Autohelm," Kalesje, ny 2016 (Bør vaskes og impregneres) Gasskomfyr, med to bluss og stekeovn, Varmtvannsbereder, "Isoterm", 30 L Varmt og kaldt vann, Dusjuttak i cockpit, varmt og kaldt vann, Vanntank, 100 L, Dieseltank, 100 L, LED belysning, fra 2018, Radio, "Biltema," DAB+ og FM med CD-spiller, i konsoll på instrumentpanel, med to høytalere, ny / montert 2022 (noen ledninger må organiseres / festes) Landstrøm-opplegg, 230V, nytt i 2018, Toalett, "Jabsco," nytt i 2019, + Bærbart toalett, 15 liter, Kjøleboks, innbygd, under førersetet i styrhus, ikke elektrisk, Jolle, "Aqua Marina," 9 fot, 2017 mod. oppblåsbar m/ aluminiumsdørk, med oppbevaringsbag og håndpumpe, Påhengsmotor, Suzuki 8 HK, 2-takt, ca. 1990 mod, renovert / serviced oktober 2022 + juni 2023 NB! LAZYBAG FØLGER IKKE MED. "Varmesløyfe": Slanger med varmt vann fra varmtvannstank i akterkabinen, fremover langs styrbord side, i ei sløyfe inn i forkabin, videre litt inn i salong på babord side, hvorpå den går tilbake samme vei. Det er montert radiatorer inne i skapene mot skroget, som avgir varme, samt derved hjelper til å holde lufta tørr og behagelig. I tillegg er det masse (nytt / ubrukt) verktøy, reparasjonsutstyr, reservedeler og annet utstyr. DETALJERT UTSTYRSLISTE, MED PRISER, FÅS VED FORESPØRSEL. Flere detaljer om båtens historie, vedlikehold og oppgraderinger kan også tilsendes, hvis ønskelig.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Alstadhaugbukta 50, 7608 Levanger

Annonseinformasjon

FINN-kode 328428455
Sist endret 13. nov. 2024 15:32

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.