Bavaria 42 match
SOLGT! 42Match. Performance turseiler, hevder seg i regatta. SKIPSREG.
Forsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
- Båten står i
- Norge
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Bavaria
- Modell
- 42 match
- Årsmodell
- 2006
- Lengde i fot
- 42 fot
- Bredde
- 376 cm
- Dybde
- 225 cm
- Lystall
- 1.036
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Volvo Penta D2-55
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 55 hk
- Maks fart
- 9 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 7 900 kg
- Reg.nummer
- LK9283
- Materiale
- Glassfiber
- Farge
- Hvit
- Sitteplasser
- 10
- Soveplasser
- 7
Beskrivelse
Rask båt til tur og regatta
Båten har kun hatt en eier før oss. Vi har eid henne siden 2017.
Her du har en mulighet til å anskaffe deg en super familieseiler som også oppnår gode resultater på regattabanen. Vi tok klasseseier i Færdern 2022 (NOR u/spi) og andreplass i samme klasse i 2021.
Båten er registrert i Skipsregisteret og kan således belånes mot sikkerhet i båt. VHF-utstyr er registrert hos Telenor Kystradio.
Bavaria 42 Match er en fantastisk båt som er designet av Jakopin&Jakopin Design. Båten er rask, morsom og har stort trimpotensiale, og er samtidig enkel å seile. Selv med full ferieoppakning seiler man fra langt større båter. Det er flere sitteplasser i cockpiten enn det som ofte er vanlig for båter i samme størrelse. Løse cockpitbord gir fleksibilitet i cockpit og ekstra kvalitet i ferien. Avtagbart telt holder regnet unna. Ratt kan lett tas av for å få enda bedre plass.
Båten har dyp blykjøl med "torpedo", høy mast. Båten er fra 2006 og således blant de siste som ble bygget, og etter at verftet gjorde nødvendige forsterkninger av kjølinnfestning. Båten er morsom å seile både i mye vind og i lite vind, den er rigget for både tur og regatta, og har en variert seilgarderobe. Rullegenoa og lazybag gir en enkel overgang mellom seiling og motorkjøring. Det store rattet rekker godt ut til sidene av båten og rormann kan lett ha kontroll med både kurs og seiltrim.
Båten har ekstra stor motor, Standard er 30 hk. Med 55 hk trykker det bra på både i motvind og store bølger. Med ca 2000 rpm på motoren går det i 7,8 kn på flatt vann. Behagelig fart, nesten ingen støy, og svært lavt drivstofforbruk.
Båten har en enorm batteribank. Hele 300 ah lithium. Ved normal bruk kan man ligge 5-6 dager uten behov for lading. Mitsibitshi-laderen på 115 amp lader fort opp igjen når man går for motor.
Planløsning:
Båten har tre doble lugarer, alle med bred og lang dobbelkøye. Mastercabin er i baug. Her er det bredt nok til at begge kan ligge med hode forover. Godt med skapplass og hyller. Sengen har formsydd madrass av "tempur-type".
Ståhøyde ca 185 cm i forcabin.
SB og BB Aktercabiner er identiske. God ståhøyde og sittebenk. Skapplass.
Salongen har plass til 6 pers. ca 195 cm ståhøyde. Langsgående bysse på BB. Det er gassovn med 2 bluss og stor kjøleboks. Ellers godt med skapplass til utstyr og matvarer. Båten selges med kjøkkenutstyr. To store ferskvannstanker på hver ca 175 liter.
Kartbord på SB med tekniske paneler m.m. lett tilgjengelig.
Toalettrom BB med vask og dusj. Her er det elektrisk toalett med ferskvannspyling (Dometic. Nytt 2023). Dette har tre-doblet kapasiteten på septiktank, og avgir ingen lukt. Alternativ tømming av septik via dekk.
Rigg.
Rod-rigg med 3 salingshorn. Selden mast i aluminium. Ca 19 moh. Akterstag i dynema (ny 2021) og Harken utveksling 1:78. Akterstagsløfter. Tyskerskjøte på vinsjer. To genoavinsjer og to fall-/spinnakervinsjer på hyttetak. Alle komponenter i rigg og på dekk er av anerkjente merke og solid dimensjonert. Alle fall og skjøter er trukket tilbake til cockpit. 2 rev i storseil. Rulleforstag (demontert og overhalt 2022). Ny lazybag i 2024. Siste riggsjekk (With Marine 2023) avdekket ingen feil.
Teknisk:
Båten er jevnlig oppgradert og veldig godt vedlikeholdt. Båten har ligget på vannet om vinteren.
Ingen lekkasjer. Tørr og fin inni. Når hun ikke er i bruk, så står det på Maeco DD8L luftavfukter (medfølger ved salg). 5,2 Kw dieselvarmer (Autotherm, ny 2020) gir meget god varme i salong og bad. Isolerte kanaler.
Alle skroggjennomføringer under vannlinjen er i kompositt (Trudesign). Nye septikslanger. Nyere gasslanger og ny gassalarm (2024). Alle lamper og lanterner er byttet til LED. Rekkevaier er byttet til type uten plast.
Belg skiftet 2018. Nye zimmeringer på drev 2018. Eksosbend skiftet 2021. Motor har gått ca 1490 timer.
Oljer, filter, impeller, zink mm. er skiftet etter anbefalte intervaller.
Skroget og dekk er blankpolert med Maguire premium produkter. Blå stripe ser veldig bra ut.
Første eier hadde en grunnstøting. Dette ble utbedret av Per Ferskaug på Nærsnes som forsikringssak. Ingen problemer eller lekkasjer etter det.
Andre fordeler ved å eie en Bavaria er medlemsskap i Norsk Bavariaklubb (www.bavariaklubben.no) som veileder for drift og vedlikehold av båtene, samt fremforhandler gode medlemsfordeler. På Facebook er gruppen Bavaria Match Seilere aktive med å gi hverandre råd og tips til seiling.
Visning skjer i hjemmehavn i Holmestrand etter avtale. Båten leveres grundig rengjort og klar for tur. Drømmeplass i Holmestrand ut sesongen i år kan benyttes. Mulighet for plass i boblehavn til vinteren. Båten er fri for heftelser.
De som betviler kvalitet på Bavaria har antakelig aldri eid en, og kanskje ikke seilt en heller. Dette er tysk kvalitet på sitt beste!
Med forbehold om trykkfeil i annonsen.
Utstyr
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Fredlihavna 23, 3031 Drammen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.