Colin Archer Cruiser til København (Glassfiber One-Off med hardtop)

NY PRIS! Norsk havseiler i GRP med hardtop og MYE ustyr (PROSJEKT)

Pris 285 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Colin Archer
Modell
Cruiser til København (Glassfiber One-Off med hardtop)
Årsmodell
1990
Lengde i fot
41 fot
Bredde
350 cm
Dybde
180 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Ford
Motortype
Innenbords
Motorstr.
74 hk
Maks fart
8 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
16 000 kg
Reg.nummer
BAU209
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

Oppgitt pris i annonse inkluderer båten med tilhørende utstyr, mast og seil. Det vil si montert motor, hydraulisk styring, autopilot, vind og dybde, kjøleskap/fryser, dieselvarmer, defroster, vv-b, ankervinsj, ny kjetting, baugtruster, 4 seil (ett helt nytt ubrukt) kalesje, radar, fjernstyrt søkelys og en god del mer. Følger også blant annet med Monitor Vindror. (verdi ca 50k)

Det følger også med en del materialer fra tidligere innredning osv. Dette er teak finér.

Det går også an å kjøpe med absolutt alt utstyret, alt materialet (veldig mye teak og mahangy, rene gullgruven), båthengeren (spesiallaget til båten i 2023, nypris: 170k), båthuset (16x6x6m), trappen, jolla, containeren (22 fots shipping) etc. Alt du trenger! Prisen er da 485 000 for alt samlet. Separate priser står nederst i annonsen.


Det er mulig å jobbe med båten der den står. kan være muligheter for å leie/bo rett ved siden av. Plass til parkering osv.

Kan også selge båten for seg, hengeren for seg etc. Bare ta kontakt så finner vi en løsning! Oversikt står helt nederst. Kom gjerne med bud.

-En skute som virkelig får hjertet til å synge, når man betrakter hennes skjønne linjer! -


Dette er en sjelefull båt du faktisk skal lete veldig lenge etter, for det finnes bare 1 av denne.


"VEAR" ble støpt i form på Gressvik rundt 1990. Skroget er basert på en modifisert utgagve av den verdenskjente norske båtbyggeren Colin Archer sine tegninger av "Cruiser til København" fra 1902. Denne ble bygget med høyere fribord for mer plass under dekk og kjølhengt ror i syrefast stål med hydraulisk styring fra Tennfjord, som en modernisering.


"Cruiser til København" var en videreutvikling av Colin Archers svært vellykkede og legendariske "MARIE". Linjer og skrogform fra redningsskøytene, men et mye slankere skrog. Dette sørger for meget gode seilegenskaper og en sjødyktighet utenom det vanlige. MARIE ble betegnet som Archers testamente til ettermælen. Noe av det mest utsøkte han tegnet.


Nordmenn har seilet jorden rundt i disse båtene i over 100 år, helt fra Erling Tambs seilte med sin gamle TEDDY (pensjonert losskøyte bygget av Colin Archer selv) på 1920-tallet, til mer nylige langturer med f.eks SANDEFJORD, FREDAG osv. Listen er lang. Skrogformen er bevist gjennom tidene til å være et av de mest optimale kompromiss, mellom sjødyktighet og seilegenskaper for størrelsen.


Med den moderne bermuda-cutter-riggen seiler VEAR utrolig godt. Selv på kryss er ingen problem med selvslående fokk og løygang på styrhustaket er unna vei. Seil året rundt, med oppvarmet cockpit fra både diesel og motorvarmer under kalesjen Det er skikkelig hardtop med styrhus bygget på verft og vinduer av glassmester, og en vakker teak-list rundt båten laget på verft. Davit på hekken i syrefast stål. Radarmast i syrefast stål med fjernstyrt søkelys.


Denne båten er et fantastisk kompromiss av tradisjonell og moderne båtbygging.


Selve skroget er solid håndlagt glassfiber med polyester, med 10 mm balsa støpt inn over vannlinjen som isolasjon. Hele skroget er spantet med skumspant både tverrgående og langsgående. Dette gir enorm stivhet i skroget, så den beholder sin strukturelle integritet helt uten innredning, i motsetning til de fleste andre båter som er avhengig av skott og innredning for avstivelse. I skutebunnen er det ca 35 mm tykkelse på den massive glassfiberen. Dekket er bygget opp av 10 mm glassfiber, 20 mm balsa og 10 mm glassfiber. Hyttetaket er likt, bare med 10mm balsa i stedet for 20 mm.


Båten er med andre ord bygget som en tanks, i god Archer stil, til tross glassfiber istedenfor tre.
Med 7,5 tonn bly innstøpt i den lange kjølen som ballast, kan du regne med ekstremt god stabilitet og trygghet i sjøen.


Dette er en båt som er laget for det store hav! Spekkhoggerne i Gibraltar kan bare prøve seg på VEAR sitt ror i syrefast stål.

VEAR har en utrolig historie, og er et ekte stykke kultur-arv. 100% norsk havseiler!

Opprinnelig ble det støpt en form på Gressvik for denne båtens formål. "Byggherren" hadde arvet penger og ville bli fisker. Han mente diesel ville bli dyrt i fremtiden, så han skulle seile ut på feltet. Han valgte "CRUISER"-skroget til Archer, nettopp fordi det er det mest velseilende skroget hans. Båten fikk en enorm motor, og halve båtens volum under dekk var dedikert til motorrom. Den fikk også et stort styrhus i teak. Se bilder.


Men denne båten er uansett ingen fiskebåt. Dette er en seilbåt! Han jeg kjøpte båten av var fisker, og sa dette til "byggherren". Han sa også at de kunne bytte. Han kunne bytte sjarken sin mot Colin Archeren. Så kunne han få fiske, og han andre seile. De ble enige om å bytte, like etter den var satt på vannet.


Dermed ble båten ombygget av forrige eier, og ikke helt ferdigstilt. Forrige eier overtok båten i 1990. Han holdt på med den til 2023, da tok jeg over for å bygge innredningen. Det meste er bygget uten hensyn til pris, kun med tanke på kvalitet. Legg merke til beslag, pullerter og detaljer i bildene. Alt er godt dimensjonert og kun i de beste materialer. Forrige eier hadde eget slipp hvor han kunne ta båten innendørs hver vinter for å jobbe med den. Han jobbet også med reparasjon av glassfiber-båter ellers.


Forrige eier fikk da tatt ut den store motoren og satt inn en mer egnet motor. Han tok ned den lille riggen, og fikk tegnet opp skikkelig bermuda-rigg med cutter-stag og selvslående fokk. Han fikk støpt en god cockpit og laget et flott styrhus (hardtop). Ankervinsj, baugtruster, dieselvarmer, motorvarmer, ror, autopilot, kartplotter, radio, vhf, dab... det meste.

Båten er mer eller mindre ferdig over dekk og utvendig, men hele innredningen må bygges. Til formålet følger det med 90% av en shippingcontainer full av teak, mahagny og veldig mye annet utstyr. Se bilder.


Dette er egentlig et byggesett, men du kan innrede båten akkurat slik som du vil. Det er ca 15 hele plater med teakfiner (verdi over 100 000). Og enorme mengder mahagny innredning fra Malø-verftet i Sverige. Det meste av dette har aldri vært montert i noen båt, og er ferdig lakkert. Det er bare å tørke støv av det. Det er nok til å bygge mange båter.


Båten står i dag innendørs på en 20 tonns spesiallaget båthenger (fra Aasegroup) i et båthus på vår eiendom i Trondheim. Den ble seilt opp fra Moss til Trondheim i 2023, og ombyggingen begynte. Seilasen gikk som en drøm. En fantastisk båt å seile.


Det har dog vært tilfeller av vannlekkasjer rundt vinduene, derfor hadde noe av balsaen i sidene av hyttetaket og delvis i dekket blitt vått. Dette er åpnet, skjært ut og tørket og slipt. Nytt kjernemateriale er kjøpt inn, men det gjenstår å lime det inn og støpe glassfiber over før man kan sette inn vinduene igjen og begynne på selve innredningen.


På grunn av endret bosituasjon, familieforøkelse og innkjøp av "ferdig båt" til formålet om langtur til tropiske øyer langt vekk, selger vi derfor denne utrolig sjeldne skuta til den rette kjøperen.


Det gjør vondt langt inn i sjelen å gi slipp på denne båten, men jeg må være realistisk. Vi skal på langtur med katamaran til høsten, og det vil bli årevis til jeg kommer til å fortsette å bygge på denne.


Det er bedre for båten, og for oss, at noen fortsetter og får denne fabelaktige havseileren sjøsatt og tatt med ut på de store hav for de eventyrene hun er støpt for!


Det er installert en Ford 2712 traktor-motor med Bowman varmeveksler. Denne motoren er det veldig lett å få tak i deler til. Med sine 74 hk river den godt tak i skuta. Jeg suste forbi en alu-seilbåt som gikk for full maskin opp straumane på vestlandet i kraftig motstrøm og motvind. Motoren har ca 2000 timer, og i følge forrige eier går den LETT 10 000. Oljeskift og service gjort i 2023. Motoren er nå konservert med kjølevæske i varmeveksleren.


Båtens rigg er designet av Kai Øvre i Engelsviken, originale riggtegninger følger med. Masten er ca 17 meter, med dekkslys, antenne og cutter-stag. Altså 2 forseil, fokk på skinne. Helt nytt og ubrukt forseil følger også med.


Materialer som kan følge med:


Det er store mengder båtinnredning i mahagny fra Malø-verftet ved Orust i Sverige. Utallige lugardører, moduler, skapdører, finerplater og deler i mahagny-finér. Dette er ferdig lakkert og meget enkelt å ta i bruk. Det er utrolige mengder. 2 fulle varebiler. Nok til å bygge mange båter. Aldri vært montert.


Det er også 10-15 hele og ubrukte Teak finérplater i 120x240 lengder. Disse koster minst 7000 kr per stk i dag. Det er mye diverse lister og detaljer. Dette må bare ses. Det er en helt ubegripelig samling. Alt står lagret i shippingcontainer ved siden av båten.

Stort sett alt følger med, jeg skal bare ha noe småting selv.


Med på kjøpet (om du tar alt) får du:


-Skroget og alt fastmontert ustyr. Store verdier her. skroget er meget godt og usedvanlig sterkt bygget. Spantet hele veien, både vertikalt og horisontalt.


-Aluminiumsrigg, bermuda-cutter rigg med to forseil, 2 furlex osv.


-Jolla


-Båthengeren, tåler båter opp til 20 tonn, kjøpt ny hos Aasegroup i 2023, kostet 170k. Har kvittering.


-Shippingcontainer full av teak, mahagny og båtutstyr. Materialer garantert verdt 100-300k i dag, da det er ufattelig vanskelig å oppdrive.


-Ustyr til flere hundre tusen. Plotter, hydraulisk styring, autopilot, vind, dybde, kjøleskap/fryser, vv-bereder, motorvarmer, dieselvarmer, baugtruster, ankervinsj osv osv.


-Båthuset kan også følge med, relativt lett å demontere da det er boltet. Følger da med ventilajonsvifte og LED-stripe taklys. Fundamenteringer følger også med. (Jordskruer, jordanker og spyd)

Skal du ha et like stort garasjetelt må du nok ut med 100-200k. Båthuset er laget slik at man kan stå oppreist på dekk. Huset er 16m x 5,75m x 5,75m.

-Trapen i båthuset kan også følge med. Spesiallaget til båten.

(Bare summen du får av 7,5 tonn bly levert til skraphandler var over 160 000 sist jeg sjekket)


Vi kan også kan se på mulighetene for bruk av båthus, container, henger osv her hos oss, ifm salg til riktig kjøper. Dersom du kun ønsker å kjøpe f.eks båten og materialet.


Så dersom kjøper ønsker å jobbe en periode med båten der den står, kan det nok la seg gjøre.


Vi har utleiedel i huset vårt og skal leie ut hele huset, som står 100 meter unna. Så det vil også kunne være muligheter for å bo rett ved siden av båten.


Det gjenstår litt arbeid for å kunne gjøre en sjøsetting igjen. Men egentlig "bare" støping av ny kjerne, sette inn vinduene igjen og støpe igjen tidligere gjennomføringer. Motor etc fungerer som det skal, seilte båten sist i mars 2023. Da fra Moss til Trondheim i Mars 2023. En flott tur.


Dette er en fantastisk mulighet for riktige kjøper. Selv om vi har kjøpt ny båt, er dette min ultimate drømmebåt. Jeg har bare innsett at vi ikke kommer til å få bygget den ferdig før om mange år, og vi ønsker å reise nå. Så i stedet for å la den stå her, selv om den står trygt, ønsker jeg at den heller blir fullført og brukt. For det er en helt fantastisk båt.


Ring meg gjerne for en hyggelig båtprat og flere detaljer. Dette er en båt du bare må se!


Frakt på hengeren til havn for sjøsetting kan arrangeres av transportør.

Båten står på en henger som er lett å flytte på.


NB. Det vil også være muligheter for å kjøpe seg inn som del-eier i prosjektet.

Båten står 20 min fra Trondheim sentrum, på byåsen.

F.eks, ønsker du bare å kjøpe båten og materialet, kan det la seg gjøre. Ønsker du bare hengeren, kan vi nok få til noe, forbeholdt at båten blir solgt ellers. Ta bare kontakt. Dette prosjektet fortjener flere hender. :)


Priser separat:

- Båt med alt utstyr, mast, seil osv. 285k

- Materialer 150k, inkl container.

- Spesiallaget båthenger 20tonn, 120k (nypris 2023 170k)

- Båthuset med benk, trapp, duk, fundament. 20k
Totalt: 575k

Selges altså samlet for 485k.

Utstyr

30 kg Bruce Anker Ankervinsj 50 meter 10 mm ankerkjetting Baugtruster Flexifold 3-blads foldepropell i bronse Eberspecher D4 dieselvarmer med uttak i cockpit Isotherm defroster (10kw) med uttak i cockpit Isotherm kjøleskap med fryser Isotherm 25 liters vv-bereder på landstrøm og motorvarme 2 stk furlex Storseil Overlappende Genoa Selvslående fokk Ekstra forseil (helt nytt fra seilmaker, aldri brukt) Monitor Vindror Davit i syrefast stål Redningsflåte (må resertifiseres) Jolle i glassfiber Store og solide kryssholdt VHF Furuno GPS Radio, høyttalere i hardtop Raymarine HD Radar 2 stk kartplottere Raymarine vind og dybde Raymarine hydraulisk autopilot Hydraulisk styring fra Tennfjord Dekkslys i mast Fjernstyrt lyskaster 6 stk vinsjer i cockpit Nyere innstøpte syrefaste tanker i kjøl til vann og diesel Ny innstøpt syrefast tank til septik Enorme mengder teak og mahagny til bygging av interiør + mye mer.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

7026 Trondheim

Annonseinformasjon

FINN-kode 359545071
Sist endret 13. aug. 2024 00:18

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.