Albin Vega

Totalrenovert Albin Vega selges!

Pris 150 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Albin
Modell
Vega
Årsmodell
1975
Lengde i fot
27 fot
Bredde
246 cm
Dybde
120 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Beta Marine
Motortype
Innenbords
Motorstr.
16 hk
Maks fart
6 knop
Drivstoff
Diesel
Vekt
2 500 kg
Reg.nummer
ABX433
Materiale
Glassfiber
Farge
Hvit
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

English version further down!





Totalrenovert Albin Vega selges! Her får du det beste fra Berserk, men med moderne komfort på toppen.

Båten ligger på Skjæløy Slipp i Fredrikstad pr.nå.


Skuta er fra 1975 fabrikat 2232, og kom i mitt eie våren 2020. Da covid-19 tok overhånd bestemte jeg meg for å pusse opp båten, og endte like gjerne med en totalrenovering. 



Alt innvendig ble revet ned til bart skrog og ble den gangen funnet fritt for osmose, delaminering og andre skader. Det er bruksmerker og tegn på at båten nærmer seg 50 år, men her er det fortsatt mye glede igjen for rette eier. Båten brukes daglig og er blitt bebodd siste 3 år, og selges nå pga overgang til større bo-båt. Det selges riktignok med et utrolig tungt hjerte. 



Det er lagt ned i omkring av 300.000kr uten å regne arbeidstid, så det er mye nytt og bra for pengene her!





Dette er gjort, så vidt jeg kan komme på i farten: 





Innvendig: 

  • Skrog er isolert med 6,5mm low-e + skai
  • Kritiske punkter forsterket 
  • Innredning bygget på nytt av finér, og er enten lakket 6 lag pr side eller med epoxy
  • Sofa babord side er kortet ned for å få plass til gasskomfyr, ellers original planløsning 
  • Stort kjøleskap med ekstern kompressor på 96l er bygget inn på styrbord side med adgang ovenfra både fra kabin og cockpit. Det mangler drenering i bunn, men det har ikke vært noe problem til nå. 



VVS: 

  • Original vanntank er syrevasket og kloret, installert med nye vanntilkoblinger
  • Trykkvann med akkumulatortank
  • Ny lufting og vannpåfylling på dekk
  • Kjøkkenvask med blandebatteri
  • Elektrisk 30l varmtvannstank med elektrisk oppvarming, samt via motorens kjølesystem
  • Utedusj på akterdekk
  • Elektrisk toalett med ekstra septikpumpe
  •  Tykktestet septiktank
  •  Installert vakuumtomming på dekk
  •  Ny lufting til septikkank
  •  Ny elektrisk lensepumpe i kjølsvin
  • Nye skroggjennomføringer, samtlige i Tru-design kompositt



Elektrisk:



Nytt elektrisk anlegg fordelt på en startside og en forbruksside. Alle forbrukere er videre fordelt via hver sin kurs med sikringer i bryterpanel. Alle ledninger er overdimensjonert i forhold til forbruker og ledningsstrekk, kabelsko presset med forskriftsmessig egnet pressverktøy og alle koblinger er krympet både med varme og lim for bruk i maritimt miljø. 

  •  Nye sikringer
  •  2 nye AGM forbruksbatterier á 110Ah 2024)
  • 1 AGM startbatteri, 90Ah (2021)
  •  Nye ledninger strukket i trekkerør
  •  Nye brytere
  •  Nye taklamper innvendig
  •  Nve lanterner LED
  • 2 solcellepanel med Victron MPPT regulator (150w totalt)
  •  Ny Quick 30A batterilader med skillerelé
  •  Ny landstrømsentral med jordfeilautomat og galvanisk isolator, 16A
  • 230V-uttak akter ved varmtvannsbereder, 2 i byssa samt 1 i forpigg
  •  Ny Vulcan 9 kartplotter og multiinstrument fra B&G
  • Trådløs vindmåler fra B&G
  •  Ny multisensor, Airmar DST810 (byttet i 2023 på garanti)
  • Ny VHF med DSC og GPS
  • Victron batterimonitor med shunt (2024)
  • Gassalarm (batteridrift)
  • Raymarine ST2000+ autopilot





Motor / drivverk:

  •  Ny motor fra Beta Marine. Beta 16
  •  Ny 2-blads foldepropell
  •  Ny aksel, pakkboks og cutless lager
  •  Ny 55l dieseltank i plast
  •  Ny vakuumventil
  •  Ny vannutskiller
  •  Nytt sjøvannsfilter
  •  Nytt gass/girsystem, wire + kontrollboks
  •  Nytt eksosanlegg
  •  Ny 5kw Dieselvarmer (Kina) med uttak i stue og forpigg. Det er klart for tilkobling i cockpit via et T-stykke og en liten slangebit





Utvendig:

  •  Ny sprayhood og kalesje (Alf Hansen)
  •  Ny badeplattform i teak med stige
  •  Ny drenering fra cockpit
  •  Nytt kompass
  •  Nye kryssholt
  •  Ny dør i polykarbonat
  •  Ny solcelleventilator på toalett
  •  Ny 1000w elektrisk ankervinsj i baug med 50m á 8mm kjetting og 7,5kg anker
  •  Ny ankerrulle
  •  Nytt rulleforstag, Furlex 104s
  •  Nye rekkevaiere
  •  Ny radarreflektor
  •  Nye skjøter, fall og fortøyninger
  • Windex



Seil og rigg

  • Ny genua i cruising laminat + storseil i dacron fra Boding Segel (2022). Storseil med 2 rev
  • 1 eldre storseil (slitt men fungerer)
  • 1 eldre genua, slitt og revnet i underliket, men har latt seg bruke allikevel 
  • 1 genua med klips til wirestag
  • 1 spinnaker av eldre karakter. Virker dog hel og fin
  • Bomfeste til mast byttet sommer 2024
  • Alle strekkfisker byttet 2021



Ellers er det en eldre Proctor rigg i aluminium med trinn i masten, samt 1 spinnakerbom. Uvisst tidspunkt for siste riggsjekk. 





Det som mangler/bør utbedres: 

  • Bygge inn el-fordeling under nedgangstrinnet (står åpent i dag)
  • Utbedre skap styrbord side sammen med innfesting til bryterpanelet. 
  • Bør ha en ny omgang bunnstoff
  • Overflater utvendig på dekk begynner å bli slitt og kan en gang i fremtiden shines litt



ENGLISH VERSION:





**Fully Renovated Albin Vega for Sale


As of now, we are on a sailing trip along the Swedish coast, and the pictures reflect that the boat is still fully inhabited.

Transfer to new owner ideally from September. If earlier is preferable, let me know.


The boat is from 1975, production number 2232, and came into my possession in the spring of 2020. When COVID-19 took hold, I decided to refurbish the boat, which ultimately led to a complete renovation.



Everything inside was stripped down to the bare hull, and at that time, it was found to be free of osmosis, delamination, and other damages. There are signs of wear and evidence that the boat is approaching 50 years old, but there's still a lot of joy left in it for the right owner. The boat is used daily and has been inhabited for the past three years, and is now being sold due to a transition to a larger liveaboard. It is being sold with a heavy heart, indeed.



About 300,000 NOK has been invested without counting labor time, so there's a lot of new and modern stuff for the money here!



This is what has been done, as far as I can remember:



**Interior:**

- The hull is insulated with 6.5mm low-e + skai.

- Critical points reinforced.

- Interior rebuilt from veneer, either lacquered with six layers on each side or with epoxy.

- Port side sofa shortened to make room for a gas stove, otherwise original layout.

- Large refrigerator with external compressor (96l) built in on the starboard side with access from both the cabin and cockpit. Lacks drainage at the bottom, but this hasn't been an issue so far.



**Plumbing:**

- Original water tank washed and chlorinated, installed with new water connections.

- Pressure water system with accumulator tank.

- New vent and water filling on deck.

- Kitchen sink with tap for hot and cold water.

- 30l hot water tank with both electric heating as well as via the engine's cooling system.

- Shower on the aft deck.

- Electric toilet with an additional septic pump.

- Pressure-tested septic tank.

- Installed vacuum pumping on deck.

- New ventilation for septic tank.

- New electric bilge pump in the keel.

- New through-hull fittings, all in Tru-design composite.



**Electrical:**

- New electrical system divided into a start side and a consumption side. All consumers are further distributed via their own circuit with fuses in the switch panel. All wires are oversized relative to the consumer and wire length, terminals crimped with proper crimping tools, and all connections are shrink-wrapped with heat and glue for marine use.

- New fuses.

- 2 new AGM house batteries, each 110Ah (2024).

- 1 AGM starter battery, 90Ah (2021).

- New 60A generator

- New wires run in conduits.

- New switches.

- New interior ceiling lights.

- New LED navigation lights.

- 2 solar panels with Victron MPPT regulator (150w total).

- New Quick 30A battery charger with separator relay.

- New shore power center with RCD and galvanic isolator, 16A.

- 230V outlets aft by the water heater, 2 in the galley, and 1 in the forepeak.

- New Vulcan 9 chartplotter and multi-instrument from B&G.

- Wireless wind sensor from B&G.

- New multisensor, Airmar DST810 (replaced in 2023 under warranty).

- New VHF with DSC and GPS.

- Victron battery monitor with shunt (2024).

- Gas alarm (battery-operated).

- Raymarine ST2000+ Autopilot



**Engine / Propulsion:**

- New engine from Beta Marine, Beta 16.

- New 2-blade folding propeller.

- New shaft, stuffing box, and cutlass bearing.

- New 55l plastic diesel tank.

- New vacuum valve.

- New water separator.

- New seawater filter.

- New gas/gear system, cables, and control box.

- New exhaust system.

- New 5kw diesel heater (China) with outlets in the living room and forepeak. It is ready for connection in the cockpit via a T-piece and a small hose.



**Exterior:**

- New sprayhood and canopy (Alf Hansen).

- New teak swim platform with ladder.

- New drainage from the cockpit.

- New compass.

- New mooring cleats.

- New polycarbonate door.

- New solar vent on the toilet.

- New 1000w electric windlass in the bow with 50m of 8mm chain and 7.5kg anchor.

- New anchor roller.

- New furling forestay, Furlex 104s.

- New lifelines.

- New radar reflector.

- New sheets, halyards, and mooring lines.

- Windex.



**Sails and Rigging:**

- New genoa in cruising laminate + mainsail in dacron from Boding Segel (2022). Mainsail with 2 reefs.

- 1 older mainsail (worn but functional).

- 1 older genoa, worn and torn in the leech, but still usable.

- 1 genoa with clips for wire forestay.

- 1 older spinnaker, but still intact and nice.

- Boom attachment to mast replaced in summer 2024.

- All turnbuckles replaced in 2021.



Additionally, it has an older Proctor rig in aluminum with steps on the mast, as well as 1 spinnaker pole. The date of the last rig check is unknown.



**What Needs to Be Done/Should Be Improved:**

- Enclose the electrical distribution under the companionway step (currently open).

- Improve the cabinet on the starboard side along with the mounting for the switch panel.

- Should apply a new coat of bottom paint.

- Exterior surfaces on the deck are starting to wear and could use some shining up in the future.

Utstyr

- 5kw dieselvarmer - B&G Kartplotter - B&G trådløs vindmåler - AIS Mottaker - VHF - ST2000+ Autopilot - Ny 16hk motor med 60A dynamo - El.ankervinsj - Varmtvann, 230v + varmeveksler fra motor - 150w solcelle - USB-lader i cockpit - Komfyr + 2bluss på gass - Utedusj med varmtvann

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

1614 Fredrikstad

Annonseinformasjon

FINN-kode 361564462
Sist endret 20. aug. 2024 22:28

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.