SOLGT

Tesla Model S

75D 4WD

Modellår
2017
Kilometer
43 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Elektrisitet

Denne bilen selges med Nybilgaranti (38 mnd / 57 000 km).

Om de forskjellige garantitypene på FINNs hjelpesenter.

Garanti

Denne bilen selges med Nybilgaranti (38 mnd / 57 000 km).

Om de forskjellige garantitypene på FINNs hjelpesenter.

Service

Bilens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer.

Beskrivelse

Meget interessant Tesla Model S75D selges.

Har hatt ønske om å bli kvitt mandagsbilen lenge. Men siden den har vært belemret med feil har jeg ikke kunne selge den før. Tesla mener nå at den er så bra den kan være. Kanskje jeg kan lykkes med å bli kvitt den nå.

Denne bilen ble hentet med flere mangler hos Tesla i Drammen 16 november 2017. Manglene ble påpekt til Tesla og lovet utbedret i løpet av kort tid. På denne tiden var bilen verdt 780k siden jeg hadde krysset av for det aller meste du kunne.

Allerede den 16 mai 2019 tok Tesla inn bilen for å ordne manglene. Nei, det er ikke feil på datoene. Men nå mener hvertfall Tesla at den er i orden og kan selges.

De hadde jo blitt godt kjent med bilen i mellomtiden, så det var nok ett hyggelig gjensyn for de. Bla. stod den parkert hos dem i romjulen 2017 uten at de valgte å utbedre noen av feilene som var på overleveringen. De tok seg bryderiet med å ringe meg og kjefte på meg siden jeg hadde satt fra meg bilen slik at den opptok en ladeplass hos de. Jeg hadde jo regnet med at de ville flytte den. Jaja, nok om det forsøket.

Neste forsøk i januar 2018 ble en like stor suksess. Da fikk de ha bilen en drøy uke uten å gjøre noe som helst med feilene. Men oppholdet hos Tesla var på ingen måte bortkastet, de hadde vasket den og polert litt på den, så betydelig mindre grunn til å klage enn gangen før.

Jeg fikk ingen ny avtale på de opprinnelige manglene med det første, men hadde regelmessige besøk hos Tesla for å reparere dørhåndtak som ikke lukket seg og software som ikke ville oppdatere seg, så jeg fikk god anledning til å bli på fornavn med de på kundesenteret hos Tesla på Rud.

Neste avtale om å informere meg om ny dato for utbedring av manglene ved henting ble aldri fulgt opp, fikk ikke en time på vårparten som avtalt, men allerede første uken i juli sommeren 2018 fikk jeg bekreftet ny time. Gleden var stor da jeg øynet håp om å få utbedret manglene som var der ved overlevering, bare 7 måneder etter at jeg hentet bilen.

Men tradisjonen tro, det gikk som det måtte gå. Dette forsøket var på mange måter det beste av de tre forsøkene på utbedring. Her slapp jeg nemlig å bruke tid på å hente og levere bilen siden de ringte meg og kansellerte avtalen noen dager i forveien.

Bileier Anders var jo middels fornøyd med dette, men det viste seg at det nok var meningen at det skulle være slik siden jeg heldigvis fikk lov til ett ikke planlagt besøk på Rud med en ny og alvorlig feil med sikkerhetsbelte som ikke virket. Bilen fikk da lov til å være hos Tesla i to uker, nesten på den avtalte datoen som ble kansellert.

Jeg slapp derfor å bruke den på ferie som planlagt. Kilometer spart på bilen. Jeg ble lovet å få dekket drivstoff og bom på bilen jeg måtte låne isteden, men det var jo selvsagt ett løfte som ble håndtert på samme måte som utbedring av mangler. Venter fortsatt på å få igjen disse pengene, men det har jo bare gått ett drøyt år. Erfaringsmessig skal det ta på dagen 18 mnd før de ordner noe som ikke er av sikkerhetsmessig karakter.

Sommeren kom, sommeren gikk, og Anders hadde en Tesla som hadde nytt sikkerhetsbelte, og etterhvert automatiske bakdører. De virket på en annen måte enn de gjør for Model X. Det er jo praktisk å ha automatiske dører, men det er likevel ikke å anbefale å ha bakdører som åpner seg i fart. Spesielt minstejente syntes det var litt i overkant skummelt å se asfalten suse forbi noen centimeter under seg. De to eldre sønnene mine gjorde ikke så mye ut av det, og smalt bare døren igjen og igjen til den ga opp, og bare holdt seg lukket til bilen hadde stoppet opp og man faktisk ønsket å gå ut av bilen.

Tesla skal ha ros for at de lot meg få audiens og bytte/ordne dørhåndtak raskt disse gangene dette skjedde. Passet jo da på å minne om at jeg fortsatt ventet i spenning på få utbedret de opprinnelige manglene.

Så ble det jul, og min julegave var å få bekreftet at min premium elbil da var verdt kr. 570k. Altså på ett år var verditapet hyggelige 210k. Omtrent det samme du kan kjøpe en to-tre år gammel e-Golf for. Heldigvis jobber jeg og får lønn hver måned, så det er jo bare sjarmerende å tenke på det. Hadde også tenkt å anskaffe en Model 3 jeg bestilte 31 mars 2016, men med tanke på mine gode erfaringer som Teslaeier, valgte jeg å avbestille den.

Jeg sendte derfor brev med krav om heving av kjøp/omlevering i mars. Dette medførte at noen hos Tesla våknet litt til liv. De våknet såpass at jeg fikk tilbud om å levere inn min bil som ble verdsatt til rause 440k mai 2019 om jeg kjøpte en 100D. Så ytterligere 130k ned i verdi på ca 5 mnd, totalt verditap november 17 til mai 19 er altså 340k. Det er ganske nøyaktig det samme det koster å kjøpe en flunkende ny e-Golf. Om verditapet fortsetter i dette tempoet er bilen helt verdiløs om ca 3 år. Det er noe en fremtidig eier får finne ut av, men verdt å tenke på.

Før innlevering for å utbedre feilene som hadde vært siden levering, gikk det nøyaktig 18 mnd. Heldigvis kunne de jo også samtidig utbedre andre ting som hadde gått i stykker i mellomtiden også, bla. en drivaksling som smalt og hakket ved rygging og vanninntrengning ved bilvask, samt at de sjekket ett vindu som noen ganger ikke ville lukke seg. Det kan se ut til at det har auto-reparert seg på samme måte det ble auto-defekt. Slett ikke verst!

En kjent feil som de har droppet å gjøre noe med var skjermen. Den har en markert gul stripe rundt hele skjermen i midtkonsollen. Det erkjente de først var en feil som skulle repareres, muligens i form av en softwareoppdaterering, i verste fall ved å bytte den ut. Etterhvert er dette vurdert til å være en "feature" som ikke krever noen form for reparasjon for Teslaeiere. Siden jeg har mast mye på de, sier de at de er villige til å gjøre ett unntak for meg, og bytte min skjerm for å vise hvor god service de yter - når de vil.

De klarte heller ikke å feste dørtrekket på den ene døren da de hadde den inne sist, så når passasjerer foran lukker døren, kommer det ett litt artig smell.

Denne bilen er som nevnt utstyrt med det meste man kunne krysse av for, bla. FSD. Det står for Full Scared Driving. Det innebærer i praksis at om du er så tankeløs at du aktiverer cruisecontrol, så vil bilen helt umotivert skremme deg med kraftige nedbremsinger når du minst aner det, og er du tøff nok til å be bilen prøve å holde seg på veien selv, utvider den dette til å aktivt prøve å ta livet av deg ved å svinge ut mot veiskuldere, tunnellåpninger eller annet den kommer over. Fordelen med dette systemet er at du verdsetter livet mer, og er glad hver gang du kommer helskinnet hjem fra en kjøretur. Om det er verdt å betale en 50-60k for denne funksjonen er vel å ta i, men jeg var nå engang dum nok til krysse av for det, slik at denne forbannelsen vil forfølge en fremtidig ny eier også.

Likeledes er det helt umulig å spå om hva som går i stykker neste gang. Jeg holder en knapp på dørhåndtak siden de alt har gått i stykker en 4-5 ganger, men det er mange andre muligheter å vedde på også.

Det eneste som er helt sikkert er at denne bilen vil gi ny eier en god anledning til å bli så godt kjent med de som jobber hos Tesla at du er på fornavn med mange av de, og at det ikke er usannsynlig at du havner på julekortlisten deres.

Forøvrig kan jeg tillegge at bilen faktisk nå er så interessant at Tesla har ØKT verdien på den til 470k. Den så jeg slett ikke komme basert på tidligere verdivurderinger.

Og det er nesten ikke til å tro, prisen har økt igjen! 3. september er den verdt 543.620,- sier Tesla.

Dersom du har orket å lese alt og ønsker å gå for en spennende og interessant liv som Tesla eier, er dette bilen for deg. Bud over Tesla sin vurdering mottas.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
12.11.2017
Farge
Blå
Fargebeskrivelse
Blå metallic
Interiørfarge
Sort veganerskinn
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Effekt
524 Hk
Vekt
2 108 kg
CO2-utslipp
0 g/km
Antall seter
5
Karosseri
Kombi 5-dørs
Antall dører
5
Antall eiere
1
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
EK58094
Rekkevidde (WLTP)
350 km
Batterikapasitet
75 kWh

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Alarm
  • Antiskrens
  • Antispinn
  • Bagasjeromstrekk
  • Bluetooth
  • Cruisekontroll
  • Cruisekontroll Adaptiv
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektriske speil
  • Fjernlysassistent
  • Gjenfinningssystem
  • Handsfree opplegg
  • Isofix
  • Kjørecomputer
  • Klimaanlegg
  • Kupevarmer
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Luftfjæring
  • Lyssensor
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Multifunksjonsratt
  • Navigasjonssystem
  • Nivåregulering
  • Nøkkelløs start
  • Oppvarmede seter
  • Parkeringsensor bak
  • Parkeringsensor foran
  • Radio DAB+
  • Radio FM
  • Regnsensor
  • Ryggekamera
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Seter i helskinn
  • Sideairbager
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul
  • Sportsseter
  • Startsperre
  • Vinterhjul
  • Xenonlys

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1394 Nesbru Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på EK58094

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 156275617
Sist endret 28. nov. 2021 12:26

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.