Saab 900
Turbo 16V cabriolet
Eff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Ettertraktet, mye påkostet klassiker i svært god stand selges med enormt tap. Dette er den mest attraktive toppmodellen, cabriolet OG høytrykksturbo OG manuell girkasse, med riktig cabrioletfarge. Nybygget motor (gjort av Saab Master Technician) i 2023, fungerer veldig fint. Nytt skinninteriør. Meget god dokumentasjon. Jeg har lagt ut minst 330.000 kroner på bilen, så bilen selges med blodig tap - her er det noen som får seg en god bil til røverpris!
Som mange har fått med seg, har verdien på Saabs klassiske 900 skutt i været de siste par årene. Noen eksemplarer har vært omsatt for godt over en halv million kroner, og det var ikke engang cabrioletutgaven.
Bilen kom fra Florida i 2020, har kjørt ca 208.000 miles. Ca 330.000 km, altså ca. 10.000 km årlig - en helt normal kjørelengde. Det er altså en bil som har vært brukt jevnt og trutt.
Fra USA er det svært god historikk på bilen, helt fra den originale window sticker. Det følger en solid dokumentmappe med bilen. Også etter ankomst til Norge er det full dokumentasjon.
Bilen er 32 år gammel, og har aldri vært restaurert. Den ser svært bra ut, og er i meget god bruksstand, driftssikker og kjører godt. EU-godkjent uten anmerkninger i 2023. Service og annet arbeid er gjort av meget erfarne Saab-folk.
Karosseriet er meget pent, “arrow straight” og så godt som rustfritt - det eneste jeg vet om en en flekk lakkrust foran bakre hjulbue på passasjersiden, på størrelse med en mynt. At bilen har gått i de amerikanske sørstatene, gjør at den har sluppet unna slaps og snø og salt på veiene. Det er nydelig å oppleve at skruer og bolter løsner slik de skal, uten den evinnelige rusten som plager nordiske biler.
Understellsbehandlet hos Thorsen ATV i Bergen. Ble kalt inn til ny sjekk hos antirustfirmaet i fjor, og det var ingenting som skulle gjøres.
Helt nytt skinninteriør.
Cab fungerer bra, og er i god stand. Ny hydraulisk sylinder til cab er byttet på begge sider.
Motor ble plukket i atomer og bygget opp igjen i fjor, av tidligere Saab Master Technician. Turboen plystrer vakkert, bilen drar godt avgårde, og clutch og giring fungerer mykt og fint. Den opprinnelige, fine lyden fra eksosanlegget er til stede. Det meste av ledningsnettet i motorrommet er nytt.
Clutch, hovedsylinder, slavesylinder og rør + utløserlager er skiftet.
Fordeler og tenningsmodul er skiftet.
Nytt batteri.
Nytt eksosrør helt fra katalysatoren og bak, inkludert originalt Saab enderør. Fin lyd!
Rattaksling er skiftet.
Fabrikkny lærtrukket girstang (med stålkule).
Tannstangen er skiftet, og er tett og fin.
Slepering til airbag er skiftet.
Skiftet relé til bensinpumpe.
Nye ABS-sensorer foran og bak.
Ny airbagsensor på passasjersiden.
Ny radiator.
Nye motorfester.
Nye Bilstein B6 støtdempere + Lesjsfors fjærer rundtom. Nye endeledd, bærekuler, foringer stabstag og hjulstilling.
Nye Goodyear dekk.
900-er som har gått i varmere strøk har gjerne sprukket dashbord. Dette er skiftet, og er meget pent.
Ny ryggelysbryter, hydraulikkpumper til cabrioleten, frontlykter + blinklys foran.
Mye kosmetiske forbedringer. Blant annet er panseret lakkert opp igjen på grunn av steinsprut, og i samme slengen ble det lakkert opp igjen en del av karosserisiden bak. Splitter ny fabrikkny frontfanger. Nye dekaler og annet småknask, bl.a. den svart plastpynten rundt hjulbuene.
Såkalt parade boot i god stand medfølger.
AC er frakoblet, men følger med. Litt småplukk som neste eier kan putle med hvis ønskelig: Cruisekontrollen lyser, men fungerer neppe. Varmeseter og varmetråder i bakruten fungerer ikke, og jeg kunne knapt brydd meg mindre på en sommerbil.
Bilen har for øvrig vært med i "Lykkeland", tredje sesong.
At bilen nå er 30 år, betyr veteranbilstatus og dermed svært rimelig forsikring - jeg betaler 1500 kr/året inkludert alt.
Selges til entusiast som vil ta stafettpinnen videre, og sørge for at bilen har det bra også i fremtiden. Som enhver noenlunde oppegående bilentusiast vil skjønne, så er dette en gammel bil som må vedlikeholdes og passes på. Ønsker at seriøse interessenter kommer og ser bilen med egne øyne.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 01.01.1992
- Farge
- Rød
- Interiørfarge
- sandfarget
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Effekt
- 160 Hk
- Sylindervolum
- 2 l
- Antall seter
- 4
- Karosseri
- Cabriolet
- Antall dører
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- sx14608
- Chassis nr. (VIN)
- YS3AL75L8N7008801
- Sist EU-godkjent
- 04.09.2023
- Neste frist for EU-kontroll
- 04.09.2025
Utstyr
- ABS-bremser
- Airbag foran
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Lettmet. felg sommer
- Seter i helskinn
- Sommerhjul
Selgers kjennskap til bilen
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. Overhalt motor
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.