Bildegalleri
Inaktiv
Andre Andre
Tatra 603
1974
40 000 km
Manuell
Bensin
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på TF31913Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Film "Tatra: Catch me if you can": https://vimeo.com/539565307
Her har vi en Tsjekkisk doning som det finnes få av igjen, en 1974 Tatra 603, som jeg kaller for "Spøkelseskladden". Denne bilen ble levert ny til innenriksministeren i Tsjekkoslovakia i 1974.
For de som ikke kjenner historien, så er Tatra et av de aller eldste bilprodusentene i verden. De startet med biler allerede i 1897 under navnet Nesseldorfer Wagenbau. Tatra ble kjent for sine aerodynamiske biler på 1930-tallet, som da var designet av geniet Hans Ledwinka. Ledwinka fant sin inspirasjon fra luftskip-design på den tiden.
Motoren som sitter i denne bilen er en 2.5 liters luftkjølt hemi V8 på 105 hestekrefter som er montert helt bakerst i bilen, et stykke forbi bakakselen. Kraften blir overført til bakhjulene gjennom en 4-trinns manuell girkasse med rattgir.
Tatra har lenge vært eksperter på luftkjølte motorer siden de startet med bilproduksjon i 1897. Denne tradisjonen har de fortsatt med på lastebilene de bygger den dag i dag.
Tatra 603 ble designet av Julius Mackerle og ble produsert fra 1955 til 1975 over tre generasjoner, og er den siste "streamlineren" fra Tatra. Disse bilene er trolig et av de mest elegante designene som noen gang er laget innen bilteknikk. Rett og slett et fascinerende eksempel på tidløs eleganse, og et originalt design som man ikke finner igjen på noen andre biler.
Dette var en bil man simpelthen ikke kunne kjøpe da de kom ut, da Tsjekkoslovakia var underlagt kommunismen. Hadde man høy nok status innad partiet, så kunne man få tildelt en slik bil med egen sjåfør.
Modellen jeg har til salgs er den siste generasjonen, som kom med elektronisk tenning og skivebremser både foran og bak fra fabrikk. Den er registrert for 6 personer, med 3 sikkerhetsbelter i forsetet.
Denne bilen ble overhalt i Polen fra 2015 til 2019. Interiøret er blitt trukket opp på nytt med tilnærmet identisk stoff som kom med disse bilene da de var ny.
I mitt eie har jeg:
-hatt motoren ute noen ganger for å fikse oljelekkasjer, men som med alt gammelt svetter den fortsatt litt olje.
-byttet ut den originale bensin-kupé-varmeren, som ligger under forsetet, med en moderne Webasto dieselvarmer. Dette ble gjort av føre var prinsippet, fordi de originale varmerne har en lei tendens til å ta fyr. Kontrollpanelet ligger skjult i askebegeret i dashbordet og har innebygget termostat for enkel regulering av temperaturen i kupéen.
-byttet bensinslange i 2020 med Gate Barricade-slange som tåler etanol (fyller dog kun 98-oktan)
-overhalt bremsekalipperne
-nye Vredestein Classic dekk, montert i 2019. Reservehjulet har fortsatt originalt Barum-dekk.
-nye tennpluggledninger
- Fått laget et nytt svinghjul til motoren, da det ble oppdaget en sprekk i det opprinnelige svinghjulet som stod på motoren.
Det nye svinghjulet er laget av chrome-molybdenum og er blitt tilpasset moderne trykkplate og 228mm clutch fra BMW E12 5-serie. Dette har to fordeler: det er hyllevare hos deleforhandlere og det har forbedret kjøreegenskapene betraktelig.
På grunn av begrenset plass i garasjen, så må noe ut av garasjen før jeg kan ta inn noe nytt. Med det falt valget på at denne bilen skal selges.
Her har vi en Tsjekkisk doning som det finnes få av igjen, en 1974 Tatra 603, som jeg kaller for "Spøkelseskladden". Denne bilen ble levert ny til innenriksministeren i Tsjekkoslovakia i 1974.
For de som ikke kjenner historien, så er Tatra et av de aller eldste bilprodusentene i verden. De startet med biler allerede i 1897 under navnet Nesseldorfer Wagenbau. Tatra ble kjent for sine aerodynamiske biler på 1930-tallet, som da var designet av geniet Hans Ledwinka. Ledwinka fant sin inspirasjon fra luftskip-design på den tiden.
Motoren som sitter i denne bilen er en 2.5 liters luftkjølt hemi V8 på 105 hestekrefter som er montert helt bakerst i bilen, et stykke forbi bakakselen. Kraften blir overført til bakhjulene gjennom en 4-trinns manuell girkasse med rattgir.
Tatra har lenge vært eksperter på luftkjølte motorer siden de startet med bilproduksjon i 1897. Denne tradisjonen har de fortsatt med på lastebilene de bygger den dag i dag.
Tatra 603 ble designet av Julius Mackerle og ble produsert fra 1955 til 1975 over tre generasjoner, og er den siste "streamlineren" fra Tatra. Disse bilene er trolig et av de mest elegante designene som noen gang er laget innen bilteknikk. Rett og slett et fascinerende eksempel på tidløs eleganse, og et originalt design som man ikke finner igjen på noen andre biler.
Dette var en bil man simpelthen ikke kunne kjøpe da de kom ut, da Tsjekkoslovakia var underlagt kommunismen. Hadde man høy nok status innad partiet, så kunne man få tildelt en slik bil med egen sjåfør.
Modellen jeg har til salgs er den siste generasjonen, som kom med elektronisk tenning og skivebremser både foran og bak fra fabrikk. Den er registrert for 6 personer, med 3 sikkerhetsbelter i forsetet.
Denne bilen ble overhalt i Polen fra 2015 til 2019. Interiøret er blitt trukket opp på nytt med tilnærmet identisk stoff som kom med disse bilene da de var ny.
I mitt eie har jeg:
-hatt motoren ute noen ganger for å fikse oljelekkasjer, men som med alt gammelt svetter den fortsatt litt olje.
-byttet ut den originale bensin-kupé-varmeren, som ligger under forsetet, med en moderne Webasto dieselvarmer. Dette ble gjort av føre var prinsippet, fordi de originale varmerne har en lei tendens til å ta fyr. Kontrollpanelet ligger skjult i askebegeret i dashbordet og har innebygget termostat for enkel regulering av temperaturen i kupéen.
-byttet bensinslange i 2020 med Gate Barricade-slange som tåler etanol (fyller dog kun 98-oktan)
-overhalt bremsekalipperne
-nye Vredestein Classic dekk, montert i 2019. Reservehjulet har fortsatt originalt Barum-dekk.
-nye tennpluggledninger
- Fått laget et nytt svinghjul til motoren, da det ble oppdaget en sprekk i det opprinnelige svinghjulet som stod på motoren.
Det nye svinghjulet er laget av chrome-molybdenum og er blitt tilpasset moderne trykkplate og 228mm clutch fra BMW E12 5-serie. Dette har to fordeler: det er hyllevare hos deleforhandlere og det har forbedret kjøreegenskapene betraktelig.
På grunn av begrenset plass i garasjen, så må noe ut av garasjen før jeg kan ta inn noe nytt. Med det falt valget på at denne bilen skal selges.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Modell
- Andre
- Modellår
- 1974
- Karosseri
- Sedan
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 105 hk
- Slagvolum
- 2,5 l
- Kilometerstand
- 40 000 km
- Girkasse
- Manuell
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Vekt
- 1 395 kg
- Seter
- 6
- Dører
- 4
- Farge
- Svart
- Interiørfarge
- Sort / Rødt
- Bilen står i
- Norge
- Sist EU-godkjent
- 6.7.2020
- Neste frist for EU-kontroll
- 6.7.2025
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- TF31913
- Chassis nr. (VIN)
- 00000000197417075
- 1. gang registrert
- 2.7.2019
- Eiere
- 1
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- Kupevarmer
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
5306 ErdalLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.