Chevrolet Corvette
SportWagon Vista Cruiser
Eff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
RESERVERT TIL 24.03.23
Har du lyst til å eie et ekte gjennomdesignet custom bygge?
SportWagon Vista Cruiser, smak på navnet. Hva som en gang startet som en Chevrolet Corvette c3 ble i 1974/75 forvandlet til noe helt annet. For å forstå hva du har foran deg og hvordan bilen ble til, er vi nødt til å fortelle historien bak det utrolige bygget. Etter å ha lest dette, skjønner du hvorfor nettopp du må kjøpe bilen. Ja, her har man amerikansk bilhistorie av ypperste klasse.
HISTORIEN
Det var en trommeslagers skyld at bilen i det hele tatt så dagens lys. Uriel Jones var trommeslageren alle artister som laget plater i Detroit hos Motown ønsket å benytte. Stjerner som blant annet Marvin Gaye, Diana Ross og Stevie Wonder brukte perkusjonisten på flere av sine album. Jones spilte fast i Motowns in-house band, Funk Brothers. Derfor hadde han mange reisedøgn på veien. Jones var en skikkelig bilentusiast og elsket sin 1968 modell Chevrolets Corvette. Imidlertid, fantes det ikke plass til trommesettet i bilen. Han henvendte seg til flere bilbyggere og endte etter hvert opp hos Styline Customs i Detroit, nærmere bestemt River Rouge Michigan. Innehaver Chuck Miller var i tillegg til å ha vunnet utallige konsept og custom biler, ikke redd for å tenke nytt. Hva med en Corvette stasjonsvogn?
Det å bare kaste på en stasjonsvogn bakdel på en Corvette ville neppe se eller fungere særlig godt. Designer Harry Bentley Bradley ville være med på leken og sa seg villig til å tegne ut en Corvette Wagon. Harry er kjent for å ha tegnet 11 av de første 16 "Hot Wheels" leke bilene. "Hot Wheels" er fremdeles et ikonisk merke, og den rampete nesten karikaturlignende stilen er like populært i dag. Men denne kreative ressursen i ryggen, bygget Miller en bil som ingen tidligere hadde trodd kunne eksistere. Hans plan var ambisiøs, han ønsket å lage ferdige Corvette stasjonsvogner og selge ombygningene som byggesett.
Denne 1971 modellen er en av to med de unike bakvinduene. Den andre produserte gikk dessverre tapt i brann. Millers kallenavn på bilen var "Drum Buggy". Han har selv hatt fem Corvette Wagons, men denne er helt klart hans favoritt. Bilen inneholder flere intrikate detaljer enn de andre bilene. Bland annet lakken er helt spesiell, med egen blandet metallisk lakk kalt "Ginger Honey" og "Coffe Brown". I tillegg er alle stripene laget for hånd. Interiøret er sydd/ vevet i matchende farge med det eksteriøret. Denne uvanlige kombinasjonen kunne bare ha vært unnfanget i syttitallet. Det blir ikke mer tidsriktig enn dette. Fronten er en kombinasjon av stående Monza lykter og Corvette bakfangere flyttet fram. I tillegg har man benyttet den nyere C3 framskjermene med luftinntak for å få et tøffere utseende. Håndverket er eksepsjonelt. Eksempelvis listene som er rundt de omsvøpende vinduene, er laget i rustfritt stål. Vinduene er i tillegg spesial-laget for å reflektere sollys. Emblemet Sport Wagon er unikt for bilen. Til og med motoren har blitt tilpasset resten av designet. Innsuget er lakket "Coffe Brown" med ventildeksel i Special Vette fargen. Motoren er en 350 ci med fireports forgasser med et estimert effektuttak på 275 hk koblet til en 3 trinns automat. Hvis solen skinner, kan man ta av taket ved hjelp av et todelt targatak. Bilen føles mer som en fabrikks modell laget i et parallelt universum. Her har dyktige fagfolk holdt på. Bilen fikk da også mange premieringer. Bland annet, første plass i Custom Car Show, Detroit Autorama.
I dag befinner seg bilen i Fredrikstad, Norge. Den har blitt servet, fått oppgradert bremser og deler av undervognen. Side-eksosen (Som ikke var original) er borte for mye mer elegante og passende eksosrør som ender opp bak i originale rektangulære potter. Akkurat slik den kom fra Styline Customs den gang den ble bygget om. Den har også fått korrekte 15 toms Chrome Smoothie felger med 255/60 Nankang NK Utility SP7 hjul. Speedometeret står på 52000 miles. Bilen er i fin bevart stand, men har selvsagt patina nå snart 48 år siden den ble bygget. Den er klar for ny eier og kan benyttes uten noen form for påkost.
NYLIG PÅKOST (2022-2023)
Nytt batteri
Reparert manglende håndbrekk bak
Fjernet sidepipes og montert eksosanlegg med utblås bak slik den ble laget fra Styline Customs
Modifisert bensintank og reparert tankmåler
Montert nye kalippere foran og bak inkl. bremsevæske
Ny motorolje
Ny automatolje
Nye kalippere foran og bak, ny utgave med bedre O-ringer
Nye felger og nye dekk
Eksosanlegg nytt og brukte deler
Ardeca oljer
Bremseklosser/slanger
Skiltholder foran
Profesjonelt polert og lakkbehandlet
KONKLUSJON
En tidsreise uten sidestykke. Her kan du kjøpe ekte amerikansk custom kultur, og få deg den tøffeste bilen i gata. Kjører du denne føler du deg automatisk som en rockestjerne.
Bilen er 52 år gammel, derfor ønsker vi at kjøper både er bilkyndig og innforstått med at bilen selges uten noen form for garanti. Vi tar oss tid til å gå igjennom bilen sammen med deg. På den måten oppstår ikke misforståelser eller kjedelige incidenter i ettertid.
Vi foretrekker telefonisk kontakt pga. stort arbeidstrykk. Mail eller sms uten fullt navn / tlf nummer, besvares ikke. Det gjøres avtale om besiktning på forhånd.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 11.10.2021
- Farge
- Brun
- Fargebeskrivelse
- Ginger Honey og Coffe Brown
- Interiørfarge
- Ginger Honey og Coffe Brown
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 272 Hk
- Sylindervolum
- 5,7 l
- Vekt
- 1 550 kg
- Antall seter
- 2
- Karosseri
- Stasjonsvogn
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Neste frist for EU-kontroll
- 05.06.2024
Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler
Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.
Trosvikstranda 46, 1610 Fredrikstad
Nyttige lenker
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.