![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_c4e56886-ff8d-4d04-b359-a132583010ca.png)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_104e113e-77ec-4c3f-a3db-8b8bd32b39d2.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/640w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_c10c8dfb-865b-454c-9285-c849a8f6b844.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_62657df6-e99c-40f5-ae96-c3de153a56f6.png)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_e6a8744c-96f2-4435-9d80-4ed62dccfe9d.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_288e8523-c591-45a5-9d6f-070cef1cb353.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_db63ccc7-76af-4d83-ba93-b8f146f1d835.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_57b55560-9e00-41c0-8854-1d867b7b101c.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_92497537-3eb2-4756-b922-140de1f9f0f9.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_10369d8d-5a00-436d-9e0f-a0bd75781e50.png)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_422d8cd8-880d-443d-9636-9a5e3d7dc2b0.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_ecf91474-e8fe-4a27-bec4-be29c621aa8b.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_f96a2b2d-aca4-4b3c-b3b3-145ce847014b.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_eba26bb2-0b06-46fd-8910-c45b9b5eff1a.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_8912ada8-3959-4396-9643-56f3116ddf76.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_dab4e9da-654c-45a5-91ae-76744126c058.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/960w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_9f94a664-020e-4946-af20-6b584d18d1ec.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_06f95065-6cdd-4135-9a64-1bc92e58c3c4.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_e3094bfe-926a-45ef-8a61-4e141a34b2cd.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_fe088888-4c18-45d1-9700-b72ce9f13b90.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_5bf9946e-636b-4616-bf99-0521246e88ee.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_0d6be5db-4508-42b8-82f8-f31741ce2330.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_42f30398-d059-44fb-a24d-40d66dd6556a.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/6/vertical-0/16/9/357/310/249_7400a5fd-1943-40da-856d-d961f27b5627.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_00cfa1fb-7d72-4a85-ae57-91d0e2692cb8.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/960w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_73fcb938-d6fc-4d15-bad4-cf9a4f860522.jpg)
![](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2024/6/vertical-0/15/9/357/310/249_e08a077f-24c7-4a0a-8f07-368d5e83053b.jpg)
Mazda MX-5
1.8 Godkjent m/Kompressor + IC 200hk/225Nm
Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
NB: Flere nye bilder idag 16.06.24
Her har du en sjelden (unik?) mulighet til å sikre deg en leken MX-5 GODKJENT med 200hk/225Nm, Fat Cat Motorsport Coilovers, veltebøyle og mye mye mer!
Bilen har fått TüV godkjenning hos SPS Motorsport, som igjen ble brukt som dokumentasjon og godkjentvhos biltilsynet.
Du synes sikkert prisen er stiv, men prøv å finne en rustfri NB og tell opp hva modifikasjonene vil koste enkeltvis, og legg til tiden det vil ta å bygge om og får det godkjent.
Dette er en bil for entusiaster, ikke en billig "start up", sett på banefelgene og kast deg på første mulige Trackday. KNA Varna autoslalom anbefales på det sterkeste!
BARE SÅ DET ER SAGT: DET FØLGER IKKE NOEN GARANTI MED BILEN!
Jeg kjøpte bilen i 2007, de hadde den blitt importert fra Sveits året før. Såvidt jeg vet er den kun vinterkjørt 200672007 sesongen.
Opp gjennom årene har jeg kost meg med å modifisere, og her er listen:
Motor:
Som de fleste NB'er begynte den å bruke olje ca 140'km, så da ble den boret opp til 83,5mm og fikk nye smidde Wøssner Turbo stempler, ringer, nye pakninger, simringer etc.
Toppen ble renset og slipt.
Moss Motor / Jackson Racing MP62 Kompressor ( byttet hovedlager i vinter).
Oppgradert belterstrammer.
Racing Beat Intercooler for MP62 settet
KN Sportfilter i Cold Air innsug
Coolant reroute
Power Card Piggyback Innsprøytnings og tennings-kontroll
Mazda-speed motorfester gir mindre vridning av girkassa, men de slites, 225Nm merkes :-)
IL Motorsport rustfri spylevæske beholder
Mazda OEM FS06-16-460A clutch fra Mazda 626, silkemyk og holder i massevis
Racing Beat Midpipe ( cat er byttet ) og Racing Beat lydpotte, gir litt lyd fra seg i tillegg til hvinet fra kompressoren, men ikke mer enn det er levelig på langtur
Ventilert panser med gass løftere
Jeg har stort sett gjort service selv: Oljeskift hver 5000km, og jada den bruker fremdeles litt olje, men ikke mer enn at det er håndterbart. Bytte bremsevæske hvert år ( ikke rukket i år enda).
Understell:
NBFL Big Brakes med Carbotech klosser, støver som fy, med biter godt! Dessverre passer ikke original reservehjulet over de nye bremsene, og NBFL reservehjulet passer ikke i brønnen i bagasjerommet, så da er den vekten spart!
Fat Cat Motor sport Coilovers 400lb front og 280lb bak,Senk til 12.75" foran og 13.00" bak, har opplevd litt "hopping" ved start på auto slålom, så har ett sett litt stivere fjærer til bak (ikke med i godkjenning) som ikke er prøvd enda.
Friskerer hjulvinkler foran er oppnådd med R-package Styreledd og Nedre bærekuler.
Fronten er stivet opp med Racing Beat Stabstag og justerbare "kyllingbein"
Hjulbuene foran og bak har fått behandling hos "Valsemesteren" i Sarpsborg, Valset 10m + 5mm strekk.
Felger:
Originale: 15" 10AE krommet (med flass) med slitte R888
Daglig; Koenig Britelite 16x7 med nye (2023) Nankang NS2R 205/45-16
Bane: Japan Racing 15x8 ET 35 med godt brukte Nankang AR1, noen runder er det igjen på dem.
Karosseri:
Panser med gjeller, ikke fått bestemt meg for farge enda, men heller mot silkemyk sort.
IL Motorsport Front leppe, + grill og tauekrok i fronten (Melketennen er tatt av)
Hard Dog Hard Core Hard Top veltebøyle med Harness bar og skinn polstring
Original Hardtop som går over bøylen, med varmetråder.
Originalt Tonneau cover følger med.
Fleece vintertrekk "pysjamas"
Interiør:
Marrad stoler med spesialbestilte blå alcantera puter. Dette er i utgangspunktet Recaro stoler som er laget litt smalere over skuldrene for å passe i MX-5NB. Har åpninger for 6pkt seler, og feste for original setebelte-feste, så ingen problemer med godkjenning. På bane tar jeg ut putene i setet og får med det topp av hjelm under topp av bøylen.
6 pkt belter monter for fører, disse har gått ut på FIA dato, og hører ikke med under godkjennelsen i vognkortet. Original beltene er ikke fjernet.
Bredbåndlamda, ladetrykk og egen vann/olje temp måler i midtkonsollen, oljetemp er ikke tilkoblet.
Alle originaledeler som er skrudd av følger med: Seter, Original 10AE Bilstein Senkesett, innsug, luftfilterboks, original gasspjeldhus, stabstag etc. Bortsett fra de originale bremsene, de var utslitt.
Listen over løse ikke monterte / service deler er lang ( og jekker opp prisen noe)
Guardian Design Ratt Ø33cm.
2 ekstra sett Carbotech Bremseklosser
ILM Oil-filter relocator + Oil cooler, fikk ikke montert som planlagt pga coolant rerout, men med litt fantasi kan det helt sikkert monteres. En MX5 er aldrig ferdig, bare ett godt utgangspunkt.
Racingbeat rustfritt grenrør
1 sett nye R Package Bærekuler
16 stk spesial hjulmutre
MP62 olje, reserve Vacuum actuator
1 stk ny luftmengdemåler
1 stk ny Throtle pos måler : BP2Y-18-911A
1 ekstra Swift fjærer til coil-over bak : Z65-203-060 6kgf
Mastaspeed koffertspoiler : Lava Orange
+++ Rekker ikke mer i dag, oppdatering kommer ila helgen :-)
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 845 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 230 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 21.07.2006
- Farge
- Blå
- Fargebeskrivelse
- 10th Anniversary Edition Sapphire Blue Mica
- Interiørfarge
- Sort / Blå
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Effekt
- 200 Hk
- Sylindervolum
- 1,8 l
- Vekt
- 1 075 kg
- Antall seter
- 2
- Karosseri
- Cabriolet
- Antall eiere
- 2
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- UF31242
- Chassis nr. (VIN)
- JMZNB18P600131759
- Neste frist for EU-kontroll
- 19.06.2025
Utstyr
- ABS-bremser
- AUX-inngang
- Airbag foran
- Alarm
- CD-spiller
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Radio DAB+
- Ryggekamera
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i delskinn
- Sommerhjul
- Sportsseter
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Bruksmerker
Er det gjort større reparasjoner?
Ja. 2016 / ca 140´km : Motor boret til 83,5 Wøssner smidde stempler, topp slipt
Er eller har motoren vært trimmet?
Ja. 2015, 134´km :MP62 Kompressor, Intercooler og Powercard
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.