Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde

Volvo Amazon

Favorit

Modellår
1967
Kilometer
84 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Jeg skreiv opprinnelig at jeg vurderte å selge, men etter at jeg la ut annonsen innser jeg at tiden er inne. Derfor reduserer jeg også prisen noe for å nå den rette kjøperen. Det som har vært mye av gleden med å eie denne bilen er at den er en slags "survivor", en utgave av Amazonen som skulle gi selv de med litt slunken lommebok tilgang til Volvo-kvalitet. Siden Favoritten kom mot slutten av produksjonen og ble laget i begrenset antall, så er det kanskje en av de sjeldneste utgavene av Volvo Amazon nå om dagen. Bilen er solgt ny i Norge, har kun trillet 84000km og har aldri vært herjet med eller modifisert. En "survivor" som dette skal ikke stå og støve ned i en garasje og trenger derfor en ny eier med helse, midler og plass til å holde bilen på veien.

 

Bilen er en 1967 modell Volvo Amazon Favorit Coupe, kun produsert mellom 1966 og 1968. Favorit var i sin tid en billigutgave som ble introdusert mot slutten av produksjonen med lavere utstyrsnivå, mindre chrome og enkelte deler hentet fra Volvo PV. Bilen har derfor en B18 koblet til en 3-trinns (M30) manuellkasse med lang gearspak (aka. rørepinnen). Til tross for dette så følger den trafikken fint, selv om bilen ikke akkurat er spesielt morsom å kjøre på e-18 i høy hastighet over lengre perioder. Den beste måten å beskrive denne gearkassen på er at det er som å kjøre automat fra 40-sonen og oppover.

Luksus som f.eks. lommer i dørene, to sidespeil og solskjerm til passasjeren var forbeholdt kunder med dypere lommer. Allikevel er det 3 askebeger i bilen, så Volvo har i henhold til datidens standard prioritert det aller viktigste. Det er altså flere askebeger i bilen enn sikkerhetsbelter.

Bilen har registrert 5 eiere, men den forrige eieren er min far. Fram til bilen ble satt bort for rundt 15 år siden kjørte jeg på bilen ca. 20.000km på ca. 10år og fikk den gått over på verksted regelmessig grunnet at bilen stod mye i ro, blant annet mye gjennom vinterhalvåret. I mellomtiden ble enklere arbeid utført av meg selv, som å bytte morkne slanger, etterfylle væsker og annet lett vedlikeholdsarbeid. Dessverre er serviceheftet fra denne tiden ikke å finne, men vil selvsagt bli oversendt dersom det dukker opp. Bilen har vært godt fulgt opp mens den var i bruk, ofte bare med noen tusen km mellomrom.


Bilen er gått over på verksted i forkant av sist EU-kontroll, samt at jeg kjøpte nytt batteri, har drenert bensintanken, renset bensinpumpa og satt på nytt bensinfilter. Bilen er utover dette imponerende lettstartet, går rent og låter godt til tross for alderen. Bilen er kun kjørt hjem fra verksted, samt startet, stoppet og noen korte turer rundt kvartalet siden EU-kontroll.


Første eier har forsøkt å modernisere bilen litt i sitt eie og ser ut til å ha montert kurvehåndtak på passasjersiden, speil på høyresiden og tilsynelatende lagd hull i dashboardet med boksåpner til en i sin tid moderne kasettspiller. Pyntelokk i feil farge medfølger, og ev. en spiller også dersom det er ønskelig. Originalhøyttaleren fungerte sist gang jeg testet den, men den overdøver knapt resten av bilen. Ingen hull er laget til nyere/uoriginale høyttalere.


Bilen ble i sin tid kjøpt av sjefen til faren min som ifølge historien kjøpte den av en lokal mellommann. Han solgte den for en eldre mann fra samme plass som hadde eid bilen fra den var ny og til midten av 90-tallet. Da stod det fortsatt Viking Dekk på bilen som var kjøpt tidlig på 80-tallet, og bilen hadde i likhet med nå stått mye og fikk en lett overgang på verksted. Det var også her rusthullet i gulvet først ble oppdaget etter som det hadde vært lekkasje fra taket i garasjen hvor bilen stod parkert. De morkne vinduslistene ble byttet, lekkasjen tettet og skadene i gulvet ble videre holdt i sjakk med mindre reparasjoner fram til bilen ble satt bort. I forbindelse at bilen periodevis stod utendørs for ca. 10 år siden og på verkstedet før EU-godkjenningen i fjor, så vokste dessverre rusthullet til det vi ser i dag. Utover det så har bilen vært tectylbehandlet, bodd i garasje med unntak av et par sesonger og ser ellers ganske bra ut.

 

Det følger også med en rekke nye og brukte deler, noen eldre originaldeler fra Volvo, ekstra bakrute som opprinnelig stod på bilen da den ble kjøpt, ekstra venstreskjerm, glassfiberskjermer v+h, ekstra gitter til lufteinntak, div. pakninger, luftfilter, lykter, chromedetaljer, griller mm. (se bilder). Dette i tillegg til deler som ikke er montert, f.eks. grunnet at listene rundt vinduer må byttes først (som et helt og pent dashboard uten sprekker eller solskade). Det følger også med et sett høyttalere i kasser, originalt verktøy for å bytte hjul, jekk og et "ubrukt" regummiert norsk reservehjul, tilsynelatende fra Johan Lura Vulk-verksted. Noen deler er dessverre stjålet, blitt borte eller satt innerst i et fullt lager og vil kunne oversendes etter avtale med ny eier.

 

Jeg vil si at bilen opprinnelig er i god bruksstand, selv om det må påberegnes noe arbeid for å få bilen helt i stand. Jeg vil kalle bilen for et relativt enkelt "bruksprosjekt" for deg som kan litt om bil, etter som det gjenstår noe arbeid, f.eks. deler som ikke er montert, noen pyntedeler som mangler, utbedring av rusthull i gulvet og gjennomgang av foringer, pakninger, oljer og andre væsker etter langtidslagring. Bilen er som sagt EU-godkjent, men etter å ha stått så lenge så ville jeg ikke tatt den med rett ut på bilferie Europa rundt uten å gå over den først.

 

Grunnet at dette er en såpass sjelden utgave med lav kilometerstand og som aldri har vært tuklet med eller modifisert så ønsker jeg at bilen selges til noen som vet hva de går til. Dette er kanskje ikke bilen for deg som vil ha en fiks ferdig bil du ikke trenger å gjøre mer med, vil ha noe å bygge om eller gjøre for mye med eller ønsker deg en tøff ungdomsbil til poden. Dette er heller bilen for deg som ønsker noe lett å mekke litt på, som vil ha en passelig sjelden og sær gammel bil med personlighet og som helst ønsker å beholde den relativt original. Dette er bil som har overlevd sitt liv som bruksbil i over 40 år, noe som synes og som jeg håper neste eier vil verdsette like mye som meg.

 

Tar forbehold om feil i annonsen. Alle bud rundt angitt pris vil bli vurdert, personlig egnethet er en faktor som kan påvirke prisen i positiv retning. Alt selges samlet, så vennligst ikke ta kontakt ang. enkeltdeler. Felg/dekk og relevante deler til v90/960 (1998) kan vurderes i innbytte. Flere bilder og mer informasjon kan sendes på forespørsel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
29.08.1967
Farge
Blå
Fargebeskrivelse
Medelhavsblå
Interiørfarge
Rød
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
75 Hk
Sylindervolum
1,8 l
Vekt
1 080 kg
Antall seter
5
Karosseri
Coupe
Antall dører
2
Antall eiere
5
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
L500220
Chassis nr. (VIN)
00000000000276268
Sist EU-godkjent
02.11.2023

Utstyr

  • Helårsdekk

Selgers kjennskap til bilen

Kjente feil, mangler eller synlige skader?

Ja. Bilen har noen små rustflekker, rustet hull i ytre del av støtfanger foran, noen rustbobler eller steder hvor lakken har sluppet litt. Det er et rusthull i gulvet ved førersiden, samt noen rustflekker ellers på gulv i coupe og bagasjerom. Vinduslistene ble i forbindelse med lakkeringsjobb skåret opp og må byttes, nye medfølger. Muligens litt grums i bensintanken grunnet langtidslagring, tanken er drenert og nytt drivstoff fylt på. Bilen har mer eller mindre stått i ro, med unntak av noen få turer de siste +/- 15 årene, så kjøper må påberegne at noe småtteri har gått ut på dato og må nok byttes etter hvert. Mye listverk, samt gummimatter og enkelte andre pyntedeler mangler, noe montering av medfølgende deler gjenstår og koble til chokewaier bak dashboard. Servicehefte som viser servicer i mitt eie ble borte pga. innbrudd og skadeverk på bil for 15år siden.

Er det gjort større reparasjoner?

Ja. Grunnet innbrudd + noe hærværk på bilen og en liten kollisjonsskade på venstre framskjerm rettet ut og deler av bilen er lakkert på nytt i bilens originalfarge.

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Har bilen heftelser/gjeld?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

3188 Horten Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på L500220

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 357943974
Sist endret 18. jul. 2024 16:14

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.