Alpina B7

Alpina B7 Turbo

Modellår
1978
Kilometer
125 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

1978 Alpina B7 Turbo - "Verdens raskeste sedan"

Produksjonsnr 001 av 149 - prototype/utviklingsmodell fra før offisiell produksjon startet.

Nr 001 ble registrert juni 1978, selv om den offisielle produksjonen gikk fra desember samme år. Bilen er ifølge Alpina å regne som en prototype/utviklingsmodell fra før offisiell produksjonsserie.

Bilen er dessverre bygget opp igjen i nytt karosseri (1980 518), da originalbilen ble kollisjonsskadet i 1992. Med unntak av råkarosseriet kommer alt fra originalbilen, slik som motor, drivverk, for- og bakstilling, alt av interiør og også utvendig tak med mer. Bilen er i utgangspunktet bygget lik originalbilen og av originalbilen.

Alpina B7 Turbo sedan (e12/5-serie) ble sammen med B7 Turbo coupe (e24/6-serie) og B6 2,8 (e21/3-serie) presentert på slutten av 1978. Dette var en milepæl for Alpina, da dette var de første bilene som var produsert av Alpina selv.

e12 B7 Turbo ble produsert i 149 nummererte eksemplarer fra desember 1978 til 1982. Bilen var verdens raskeste serieproduserte sedan fram til 11/81, da e12 B7S Turbo overtok denne tittelen.

I datidens tester er den også raskere enn Porsche 911 turbo.


Bilen ble i hovedsak restaurert frem til 2009. Etter dette har det vært en diverse oppgraderinger og endringer på tidligere utført arbeid.

Det er lagt mye vekt på at bilen skal se "riktig" ut. Den fremstår som veldig bra, den fungerer bra og går både godt og fint. Den som er interessert må likevel forstå og akseptere at en snart 50 år gammel bil trenger kontinuerlig stell og vedlikehold.

Den er selvsagt godkjent akkurat slik den står.

Flere detaljer kommer senere, enten i annonse eller til de som evt. er seriøst interesserte.

Pris og verdi er vanskelig å sette, men regner med at en seriøs interessent gir tilbakemelding på dette. 



Mer om Alpina B7 turbo

BMW 528i var basisen for B7, men det er mange modifiseringer gjort av Alpina.

En ny B7 Turbo kostet i Tyskland i 1978 over dobbelt så mye som BMW’s største modell; 528i.

Motoren er en 3,0 liter med utgangspunkt fra 3,0csi. Andre stempler, ventiler, kompresjon 7,3:1, turbo (KKK27), intercooler, oljekjøler, tenningsanlegg fra Dr. Hartig og mekanisk innsprøytning fra Pierburg Zenith. Toppen har andre brennkammere, som sammen med kanalene både er bearbeidet og polerte. Turbotrykket er justerbart fra kupeen; 0,5-0,85 bar; 250-300hk (463 Nm). Noe som var unikt i bilverden på den tiden var full-elektronisk fordelerløs tenning. Både wastegate og dump-ventil var også sjeldent.

Girkasse av typen Getrag 262CR / 265-5, tettsteget 5-trinns med førstegir bakover. 1:1 på 5. gir.

Bakstilling med utveksling, 2,93. 25% sperre og egen oljekjøler. Oljepumpa er reimdrevet fra drivakslingen. Ventilerte skiver bak, justerbart stabilisatorstag, og høydejusterbart understell.

Forstillingen har også justerbart stabilisatorstag. 28mm dobbelt ventilerte og slissede skiver. Styringen har en runde mindre rattutslag enn 528i. (3,5 runder fra fullt utslag fra ende til ende).

Utvendig har den Alpinas 16” felger. 7” foran med 205/55-16 og 8” bak med 225/50-16. Alpina frontspoiler og hekkspoiler. Frontspoileren skal ifølge Alpina øke toppfarten med 7km/t. Dekorstriper på sidene, bak og på spoileren.

Innvendig er Alpinas instrumenter, oppstilt til 300km/t. Tre ekstrainstrumenter; oljetemperatur på motor, oljetemperatur på differensial og turbotrykk. Over hanskerommet sitter også id-platen fra Alpina hvor bilens produksjonsnummer står. Seter er fra Recaro og kunne leveres i originalstoff eller Alpina’s stoff. Alpinas ratt, og girkule. Ved siden av håndbrekket sitter turbotrykkregulatoren, og ved pedalene er det montert en fothviler.

Batteriet er flyttet bak i bagasjerommet, da ekstra bensinpumpe og motorstyring har tatt dens plass i motorrommet. En ekstra bensintank på 30 liter er også montert i bagasjerommet. Catchtank (bensin) i motorrom.

Soltak er eneste standardutstyr utover det nevnte.

Motor:                M30B30, 3,0L Turbo intercooler.

Dr Hartig tenningsanlegg (fordelerløs)

                              Pierburg mekaninsk innsprøytning.

Effekt:                 300hk / 463Nm

0-100km/t:       6,2 sek (offisielle tall. Tester varierer fra 5,8-6,5)

Toppfart:            256 km/t


Spesifikasjoner

Omregistrering
1 845 kr (avgifter)
Pris eks omreg
1 398 155 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Blå
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
300 Hk
Sylindervolum
3 l
Antall seter
5
Karosseri
Sedan
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil

Selgers kjennskap til bilen

Kjente feil, mangler eller synlige skader?

Nei

Er det gjort større reparasjoner?

Nei

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Har bilen heftelser/gjeld?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

2319 Hamar
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 360830929
Sist endret 16. jul. 2024 11:19

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.