Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde

Fiat X 1/9

Bertone X1/9 1.5

Modellår
1986
Kilometer
89 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Dette kommer jeg nok til å angre, men som de sier - det er en tid for alt. Etter nesten 8 år i mitt eie gir jeg forvaltningsansvaret over til noen andre.

HISTORIKK

Bilen ble i sin tid designet av ingen ringere enn Marcello Gandini. Mannen bak både Lamborghini Miura og Countach, Lancia Stratos, Alfa Romeo Carabou og Montreal for å nevne noen av hans meritter. På den tiden jobbet Gandini hos det allerede da velrennomerte italienske designhuset, Bertone. I samarbeid med Fiat utviklet dette seg til bilen du ser på disse bildene. De første eksemplarene sto klare for salg i 1974 og kileform-designet er selv etter 50 år like attraktivt, i alle fall i mine øyne. Dessverre forringes det noe av de norsk-produserte støtfangerene fra Raufoss Aluminium. De første årene (1974 - 78) kom modellen med noen langt mer kledelige fangere. I 1978 kom også oppgraderingen fra 1.3(75HK) til 1.5(86HK) liters motor samt 5-trinns girkasse. Fiat produserte bilene frem til 1982 da Bertone selv tok over produksjonen frem til det siste eksemplaret forlot samlebåndet i 1989.

Denne bilen er produsert i 1986 og dermed en Bertone. Den har i sine første 30år blitt kjørt i Andalusia, sør i Spania. Varmt og tørt klima. Bilen ble tatt hjem til Norge i 2016 som flyttegods og lagret i garasje i et par-tre måneder før jeg kjøpte den. Siden har den kjørt sparsommelige 4000km på svingete Lofot-veier.


VEDLIKEHOLD/UTBEDRINGER/REPARASJONER

Bilen er nettopp EU-godkjent (25.07.24) og neste frist for kontroll er 11.07.26. For å få den godkjennelsen har verkstedet byttet klosser og skiver bak, byttet høyre bærearm foran, byttet skiltlys bak samt justert forgasser for mer moderat tomgangsturtall. I tillegg er både olje-, drivstoff- og luftfilter byttet. Skiftet naturligvis motorolje i denne prosessen. Har også byttet "ratthendler" for lys og vindusviskere grunnet dårlig kontakt på den gamle.


STATUS/FREMTIDIG PÅKOST

Bilen er, i skrivende stund, kjøreklar og som nevnt akkurat EU-godkjent. Akkurat dèt er dog ingen garanti for at ingen utfordringer plutselig kan dukke opp på en snart 40 år gammel italiener. Som eier av produkter fra Lancia, Alfa Romeo og Maserati er erfaringen at det gjør nettopp det - men det er visstnok en del av sjarmen ;-)

Italienske produksjonstall skal man alltid ta med en god dose salt da de i beste fall er relativt veiledende. Fiat opererer med 150-200 000 biler mens Bertone nøyer seg med 20 - 50 000 enheter. Uansett - svært mange av disse er vandret til de evige småveier, hovedsakelig grunnet RUST. Dette eksemplaret er ikke alvorlig angrepet av rustormen, men der finnes selvfølgelig områder som trenger oppmerksomhet. Bakre bagasjerom og foran under lyktene er de plassene som er mest "prekær". På akkurat disse plassene, som er avbildet i annonsen, er det mulig å få kjøpt helt nye paneler via internasjonale nettsider som spesialiserer seg på disse kjøretøyene. Jeg har ellers ikke klart å finne områder med større rustansamlinger. Vil hevde at dette er et av de bedre eksemplarene jeg har sett hva denne problematikken angår.

Lakken har sine skavanker og trenger både rubb, rens, korrigering og polering før den skinner som den fortjener. Men, bevares, en skikkelig vask vil absolutt rekke for litt hverdagsglans :-)

For den nevenyttige, eller den som tar seg råd til et verkstedbesøk, så bør nok alt av reimer/løpehjul samt vannpumpe(?) byttes på sikt. Det er ikke gjort i mitt eie og jeg vet ikke om dette ble gjort når den rullet på spansk asfalt.

Dekkene har godt mønster, men er fra 2007 og kan dermed være moden for utskifting.


OPPSUMMERT

Her har du sjansen til å skaffe deg et designikon på fire hjul i relativt bra stand til en forholdsvis grei sum med penger. Prisen er satt med tanke på tilstand og marked, men er ikke hugget i stein. Jeg har vært så ærlig som mulig hva beskrivelse angår. Noe kan dog være glemt, men ikke utelatt med viten og vilje. Har du relevante spørsmål skal de forsøkes besvart så nøyaktig som mulig. MEN - bruk både min og din tid fornuftig og studèr bildene godt.

Ønsker kun kontakt med seriøse interessenter og som har avklart alle forbehold først. Det være seg finansielle, ekteskapelige/familiære og en evt nedskalering av egen bilpark. Etablering av kommunikasjon skjer fortrinnsvis via Finn.no sitt meldingssystem. Til slutt må også kjøper være oppmerksom på at ingen garanti på noe som helst vil bli gitt. Den selges som den er, verken mer eller mindre.

Kan være behjelpelig med gunstige fraktpriser.

Drive tastefully :-)

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 845 kr (avgifter)
Pris eks omreg
125 000 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
02.08.2016
Farge
Rød
Interiørfarge
Sort
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
86 Hk
Sylindervolum
1,5 l
Vekt
900 kg
Antall seter
2
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Antall eiere
2
Str. lasterom
140 l
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
LS86588
Chassis nr. (VIN)
ZBB128AS007160162
Sist EU-godkjent
25.07.2024
Neste frist for EU-kontroll
11.07.2026

Utstyr

  • CD-spiller
  • El.vinduer
  • Radio FM
  • Sommerhjul

Selgers kjennskap til bilen

Kjente feil, mangler eller synlige skader?

Ja. Litt rust og mindre lakkskader - se ellers tekst for utfyllende beskrivelse

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Har bilen heftelser/gjeld?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

8373 Ballstad Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på LS86588

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 362600201
Sist endret 25. jul. 2024 22:07

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.