Utløpt

Mercedes-Benz GL

GL 320 CDI 3.0-224 D 4MATIC

Modellår
2006
Kilometer
240 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Diesel

Beskrivelse

Betydelig påkostet Mercedes Benz GL320



- 2006 modell.



- 7 seter.



- Ca 236.xxx km.



- nydelig kjøremaskin som både oppleves og føles langt nyere enn en 2006 modell.



- Har feil med gløding, som må ordnes før frost og vinter. Antakelig keyless systemet som tuller da det ble kodet en ny nøkkel som gjør at den forgløder hele tiden slik at glødeplugger ryker. Har allerede brukt en del penger på å feilsøke dette. Byttet gløderelee og plugger flere ganger. Konklusjonen er at hvis mann koder bort forgløding, så er problemet mest sannsynlig løst. men stiller ingen garanti for dette. Finne sikkert noen nevenyttige kyndige som har vært borti dette før, og vet hva som skal til :)


- aircondition trenger en lekkasjetest og påfylling av gass. blendet rør til AC bakover.( les tekst fra forrige eier )


- har en feilkode på "SRS restraint system malfunction" denne har også vært der siden jeg kjøpte bilen.


- Panserbeskytter knekt på ene siden.


- Da tiden ikke strekker til og vi har kjøpt ny bil, selges den rimeligere og som lett rep objekt ved at kjøper tar på seg ansvar for å få dette reparert selv.


- sommerdekk holder ut sesongen.



- gode piggfri vinterdekk.


- nytt batteri


- svart skinn interriør.


- Takboks og fester følger med.


- trestruktur interriør er foliert i mer tidsriktig farge. (utført av tidligere eier)



- Eu godkjent i november 2023 uten anmerkninger.

Neste eu innen 02.11.2025.



Beskrivelse av hva som er utført av forrige eier:

(her er det lagt i mye tid og penger)


"Denne fantastiske familie/tauebilen ble kjøpt av merkeforhandler "som den var" i mars ifjor. Planen var å sette denne tilbake til teknisk toppstand for å i lang tid fremover kunne nyte en stabil, sikker og luksuriøs familiecruiser/campingvogntauer.

Bilen er en topputstyrt GL320 som startet sitt liv i Tyskland i 2006. Etter 43000km i Tyskland ble bilen tatt til Norge og ombygget til varebil. I 2021 ble setene satt tilbake og bilen ble omregistrert til 7seter.

Denne bilen har mye utstyr man ikke var vant med i 2006: Adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsling, fullelektriske fremseter med minne og ergoactiv luftregulering av lengde på sittepute, bredde på sidestøtte, samt avansert justering av korsryggstøtte.(her kan man virkelig justere inn favorittsittestillingen) Disse setene har itillegg varme og kjøling. Setevarme på andre seterad, 3sone klimaanlegg, keyless adkomst og start med elektrisk bakluke, elektrisk justering av rattstamme, elektrisk ut og innfelling av bakseter på tredje seterad, bixenon hovedlykter+++

Rett etter innkjøp fikk bilen en skikkelig lakkrens, kromdelete, lakkering av lykteinnmat med bytte til nye hovedlyktglass, plastidip av felger og andre sølvlakkerte plastdeler som griller osv. Dette gir en moderne helhet som fører til at de fleste blir overrasket når jeg forteller at dette er en 17år gammel bil :)

Bilen fikk også en 9tommers Androidspiller som sammen med foliering av alt treverk i interiøret og opptrekking av trerattet til helskinn gjorde at interiøret idag fremstår som mye mer tidsriktig. Skinntrekket på sitteputen på førersetet hadde en rift, og siden et originalt trekk kostet 20 000kr, ble det bestilt et uoriginalt trekk fra USA. Dette har ikke 100% samme lærstruktur som de originale, men ser samtidig myyye bedre ut enn et sprukket originaltrekk.

Rett før jeg kjøpte bilen hadde den gjennomgått bytte av oljekjøler, alle dysetetninger, m55 ventil ++

Siden jeg ikke hadde noen historikk på luftunderstellet, og siden det ene fjærbeinet foran hadde feilkode, ble det byttet komplette fjærbein med belger foran, begge belger bak samt luftkompressor. Forstillingen hadde endel småslark her og der, så her ble det byttet komplette øvre bærebroer, byttet alle foringer i nedre bærebroer samt begge nedre bærekuler. Klemforinger på stabstag, ytre stabstag samt gummiopphengene til tannstanga ble byttet i samme slengen. Siden servopumpa hadde en svak ulyd på turtall ble denne byttet, samt to småsprukne servoslanger, servobeholder og hastighetsføler på tannstanga som av og til ikke hang med i alle hastigheter. Resultatet av alt dette, samt ny 4hjulskontroll, gjør at styrefølelsen i denne bilen er tilbake slik den var da den var ny. Ved innkjøp hadde bilen en merkbar drivverkslark som viste seg å være gåen splines mellom girkasse og fordelerkasse. Var heldig og fant en huggebil med helt nyoverhalt fordelerkasse samt helt ny original mellomaksel siden mellomakselopphenget begynte å takke for seg. (Nypris på mellomaksel 34 000kr og Nypris på original fordelerkasse 137 000!! kr) Siden bilen hadde en gåen glødeplugg ved innkjøp ble alle 6 glødepluggene byttet sammen med glødereleet.

Ved bytte av servopumpe ble det oppdaget at det var svak påbegynnende lagerlyd i vannpumpe og AC kompressor. Disse ble byttet sammen med alle løpe/strammehjul og ny multireim. Kjølevæske byttet sammen med vannpumpe. I samme slengen ble alle O-ringer i innsugsrør, turborør, vakumpumpe osv byttet samtidig som veivhusventilasjonen fikk ny oppgradert ventil. Y-røret mellom luftfiltrene og turbo ble byttet. Dette har eliminert alle oljesvettinger i fremkant av motor som disse motorene dessverre er kjent for når de får litt kilometer på baken.

Ved demontering av plastdekslene under bilen ble det avdekket at bremserørene bakover begynte å få korrosjon rundt innfestningsklammene. (Normalt mercedesproblem) Denne delen av rørene ble byttet ut med kopperrør, så da slipper man å tenke på dette i fremtiden. Siden endel av galvaniseringen i sveisepunktene i dørken hadde begynt å flasse, med tilhørende påbegynt overflaterust, ble disse områdene slipt ned til metallet med nålebanker, behandlet med rustomvandler og overlakkert med tre lag hammerlakk.


Andre påkostninger som ikke er nevnt ovenfor:

Byttet begge xenonpærer til Osram Nightbreaker sammen med Maxtel Led ekstralys. Lyser meget bra! Montert panserbeskytter, byttet kjøletemperatursensor, nye kurve/tåkelykter siden reflektorer begynte å bli dårlige, byttet keylesshandtak førerdør og lukkebryter til bakluka. montert skvettlapper foran (bakre følger med) byttet alle parkeringssensorer foran (alle bakre følger med), girkassefeste bak under, drivakselmansjett vs foran,


Som dere sikkert skjønner er dette en bil som er påkostet enormt mye penger og ekstremt mye tid på for å få denne bilen tilbake til god, gammel tilstand. Ting som gjenstår per dags dato er følgende:

Airconditionanlegg er tomt for gass og lekkasjesøk må foretas før gassfylling. Har blendet ac-rørene bak til bakre klima da disse hadde tæring. Usikkert hva som gjenstår for å ende opp med tett anlegg

Airbaglampe kommer av og til på. Feilkode på barnestolsensor i førersete. Denne skal kunne la seg programmere vekk, evt sette inn en dummymotstand.

Det er fortsatt en liten olje lekkasje/svetting fra V-en som gjør at det kommer litt olje ved dreneringen bak ved girkassen. Har en følelse av at dette kommer fra tur/returrør under turbo, men dette må feilsøkes for å finne ut 100%. Følger med pakningssett for å demontere alt nedi V-en samt nye overføringer til virvelspjeld som man bør bytte når man først er nedi V-en. Dette er en svetting som mange ikke orker å gjøre noe med, men om man ønsker å få alt tipp topp (sånn som jeg ønsker å ha det) så må det beregnes noen timer skruing her.

Av og til lett motorfjusk på lavt turtall. Dette tror jeg kan komme fra slakk i virvelspjeld, men dette bør feilsøkes nærmere før man trekker en konklusjon. Ikke blitt verken bedre eller verre i tiden jeg har eid den.

Noen ganger når bilen har stått en stund kan man merke at starteren må file litt ekstra før den starter. Ikke noe kritisk siden den alltid har startet, men bør nevnes.

Støtdempere bak svetter olje og bør nok på sikt vurderes byttet.

Girkassen har alltid fungert smertefritt og girer veldig fint. Men siden det ikke finnes dokumentasjon på oljeskifte på kassen er dette noe som bør gjøres. Både filter og olje til dette følger med.


Har liggende endel deler som følger med:

Dieselfilter, 10l motorolje og oljefilter, girkassefilter og 10l automatolje, begge motorfester, alle eksosoppheng, div tilbehør til androidspiller som ryggekamera osv, sorte dynamiske ledblinkers til speil +++


Bilen har levd et 17år langt liv, og har ikke alltid hatt pedantiske eiere. Dermed forekommer det både småbulker, steinsprang, lakksår med smårust, riper og andre spor etter bruk. Støtfanger hs foran har en brist som bare er stiftet sammen med smeltepistol. (Vises ikke veldig godt) Har prøvd etter beste evne å få bilen til å se mest mulig ordentlig ut, men dette er absolutt ingen totalrestaurert strøken bil. :)


Dette er en bil som kun selges til noen som vet hva dette er og hva det innebærer kjøpe en bil som dette. Dette er noe helt annerledes enn en Toyota Hiace: Mest på godt, men det følger også med noen bakdeler. "




Selges "as is", eller byttes i traktor/ atv med fres, varebil, tilhenger osv som delbetaling eller verdimessig likt mot likt.


Pris kan diskuteres ved rask og ryddig handel.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 845 kr (avgifter)
Pris eks omreg
155 000 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
01.11.2010
Farge
Svart
Fargebeskrivelse
Svart
Interiørfarge
Svart skinn
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Effekt
224 Hk
Sylindervolum
3 l
Vekt
2 560 kg
CO2-utslipp
264 g/km
Antall seter
7
Karosseri
SUV/Offroad
Antall eiere
10
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
KZ55662
Chassis nr. (VIN)
WDC1648221A122568
Maksimal tilhengervekt
3 500 kg
Sist EU-godkjent
02.11.2023
Neste frist for EU-kontroll
02.11.2025

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Airbag foran
  • Antiskrens
  • Antispinn
  • Bluetooth
  • Cruisekontroll Adaptiv
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektriske speil
  • Hengerfeste, avtagbart/svingbart
  • Isofix
  • Klimaanlegg
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Luftfjæring
  • Midtarmlene
  • Multifunksjonsratt
  • Mørke ruter bak
  • Nivåregulering
  • Nøkkelløs start
  • Oppvarmede seter
  • Parkeringsensor bak
  • Parkeringsensor foran
  • Radio DAB+
  • Regnsensor
  • Servostyring
  • Seter i helskinn
  • Soltak/glasstak
  • Sommerhjul
  • Takrails
  • Vinterhjul
  • Xenonlys

Selgers kjennskap til bilen

Kjente feil, mangler eller synlige skader?

Ja. Tull med gløding, AC trenger lekkasjetest/ påfylling, får opp feilmelding på SRS.

Er det gjort større reparasjoner?

Ja. Se beskrivelse i annonsen

Er eller har motoren vært trimmet?

Nei

Har bilen heftelser/gjeld?

Nei

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

9307 Finnsnes Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på KZ55662

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 366219827
Sist endret 1. okt. 2024 18:20

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.