Digitalt spillbrett i Miro

The Game of Transactions

Les om hvordan hele FINN ble engasjert til å teste en helt ny løsning på Torget!

Bakgrunn

I november 2021 skrev vi om Transaksjonsreisen Torget, et team som jobber med å integrere frakt og betaling på FINN. Dette er et arbeid som er superviktig fordi vi ønsker at det skal være like enkelt og trygt å handle på Torget som i en hvilken som helst annen nettbutikk.

Løsningen skal fungere ved at selgere må ta stilling til om de ønsker å sende varen eller ikke, når de legger ut en ny annonse på Torget. Dersom de velger dette, får de en ny knapp (som er synlig for alle som ser på annonsen) som tillater potensielle kjøpere å “Be om kjøp med sending”. Kjøpere som velger dette i stedet for å sende melding, kan betale direkte med Vipps.

Når selgeren godtar forespørselen om kjøp med sending, settes pengene på en trygg konto hos FINN, og selger sender varen av gårde med Helthjem. Når varen kommer frem, har kjøper 24 timer på seg til å sjekke at varen stemmer med det som stod i annonsen, før betalingen fullføres. Kult ikke sant? Du kan lese mer om løsningen HER

I arbeidet med denne løsningen har man ikke overraskende vært avhengig av å teste både kjøper- og selgerfunksonalitet, og her synes vi at teamet vært spesielt kreative! Derfor har vi fått Ragnhild og Kathinka fra teamet til å forklare hva de gjorde for å skape engasjement i prosjektgruppa, og ikke minst i FINN forøvrig, samtidig som de fikk hentet inn viktig innsikt og erfaringer som har bidratt til å gjøre tjenesten enda bedre!

Take it away!

To konkurranser i forskjellig skala for å teste løsningen

I oktober 2021 var løsningen på selgersiden veldig uferdig, men vi ønsket å teste kjøperfunksjonalitetene skikkelig. For å skape engasjement blant flere team vi skulle samarbeide med, samt få ut en kontrollert mengde annonser, arrangerte vi en liten intern konkurranse. Denne gikk ut på at ansatte i to av utviklingsteamene våre fikk konkurrere om å være førstemann til å få gjennomført en transaksjon. Dette var veldig gøy, og vi lærte masse!

Da løsningen etterhvert begynte å nærme seg ferdig i januar 2022, ville vi se om vi fikk til en enda større konkurranse for å identifisere og så fjerne de største barnesykdommene før vi gikk live. Vi bestemte oss derfor for å invitere alle ansatte i FINN til å delta som selgere i spillet: The Game of Transactions.

The Game of Transactions

For å være med på The Game of Transactions måtte man først teame opp med tre andre kollegaer (eventuelt melde seg på alene og bli plassert inn i et tilfeldig team), og sammen måtte man bli enige om teamnavn og teamavatar. Som lag var målet videre å få til så mange salg som overhodet mulig hvor “be om kjøp med sending” ble brukt, og alle salg måtte loggføres i et dedikert skjema.

Vi lagde et digitalt spillbrett hvor vi kontrollerte og flyttet alle lagenes spillbrikker (les: her kommer teamnavn og avataren inn) basert på hva som ble loggført. Alle deltagere hadde tilgang til spillbrettet for å se “siste nytt”.

Siden vi i januar 2022 nok en gang hadde startet et nytt år med strenge restriksjoner, hadde vi også teamet opp med HR som hjalp oss med premier som skulle være motiverende og engasjerende, samt som kunne bidra til å skape felleskap innenfor de rammene som var lov på tidspunktet. Vi hadde derfor mulighet til trigge konkurranseinstinktet til gjengen ytterligere gjennom å friste med premier som afternoon tea, innendørs fallskjermhopping, badstuebåt, restaurantbesøk, Lamborghini fartstest og å gå tur med alpakkaer (i finn er vi glad i alpakkaer!).

Hva fikk vi ut av dette?

Vi arrangerte konkurransen fordi vi hadde behov for å få testet løsningens selgerside også, nå som den begynte å bli klar for launch. For å bli kjent med så mange potensielle scenarier som overhodet mulig, trengte vi derfor et rigg hvor vi fikk ut mange annonser samtidig; med andre ord var det perfekt å engasjere de (konkurransesultne) ansatte i FINN!

Siden mange ansatte ikke kjente løsningen fra før, brukte vi anledningen til å gjennomføre dybdeintervjuer med de som gjennomførte salg. På den måten fikk vi bedre innsikt i hvor det var behov for å løfte tjenesten for å få den så bra som mulig for selgerne. Engasjementet vi klarte å skape rundt konkurransen overgikk alle våre forventninger, og har gitt flere positive utfall enn hva vi hadde sett for oss!

  • Nøkkeltall The Game of Transactions

    • 32 lag
    • 120 deltagere
    • 28 premier
    • 8 dybdeintervjuer
    • 1 workshop med 40 selgere
    • Over 100 forslag til forbedringer
    • 328 salg med totalverdi på over 100000 kr!

Solfrid, produktsjef for annonsevisning og varslinger, sier dette om prosessen:

Det har vært utrolig gøy å være med i the game of transactions! Det har gitt vårt lille team masse engasjement og moro, vi har heiet på hverandre og jobbet hardt for å nå pallen (glapp med noen få poeng). Det er veldig fint å få testet løsningen tidlig, og å kunne være en ambassadør for Torget <3

Jeg synes løsningen virker veldig smuud og er utrolig stolt av hva dere i TJT sammen med andre team har fått til! Måten dere har jobbet på, da spesielt med live testingen, er veldig inspirerende og noe jeg håper vi kan videreføre og ta med oss i andre utviklingsløp/lanseringløp.

  • Solfrid Wathne

    Solfrid Wathne

Julik, produktsjef for billing, har vært med på begge konkurransene og deler disse ordene.

Det har vært en fornøyelse å være med på reisen til Torget! Teamet mitt fikk gleden av å både utvikle betalingsdelen og gleden av å være blant de første i Norge til å teste ut FINNs helt nye måte å selge på. Som privatpersoner og selgere fikk vi førstehåndsinnsikt i hele reisen; transaksjon for transaksjon. Denne personlige tilnærmingen sammen med konkurranseaspektet skapte et stort engasjement og godt humør blant alle som deltok.

En slik fremgangsmåte gjorde også at vi fikk en unik domenekunnskap rundt våre kjernekomponenter, samt hele transaksjonsreisen. Takket være The Game fant vi elementer som ellers ville ha vært et frustrasjonsmoment for eksterne selgere i lengre tid.

  • Julik Lapidus

    Julik Lapidus