I Transaksjonsreisen Torget skjer det mye om dagen. De forsøker å løse hverdagen for våre brukere slik at man enkelt kan gjøre hele salg og kjøp prosessen på FINN.no. En utrolig reise med andre ord.
Publisert 16. november 2021 kl. 8.50
Dere driver med noe skikkelig spennende om dagen, fortell oss mer om det!
I Transaksjonsreiseteamet på Torget så jobber vi med å integrere frakt og betaling på FINN. Vi ønsker at det skal være like enkelt og trygt å handle på Torget som i en vanlig nettbutikk.
Løsningen kommer til å fungere ved at selgerne kan velge om de har lyst til å sende varen når de legger ut annonse. Og hvis de vil dette får de en ny knapp på annonsen hvor kjøperne kan “Be om kjøp med sending”. Kjøpere som velger dette i stedet for å sende melding kan betale direkte med Vipps. Når selgeren godtar forespørselen så setter vi pengene på en trygg konto hos FINN, mens varen sendes med Helthjem. Når varen kommer frem har kjøperen 24 timer på seg til å sjekke at varen stemmer med det som stod i annonsen, før vi utbetaler pengene. Ved å integrere med Helthjem som fraktleverandør kan vi vite når og om pakken kommer frem og betale ut pengene på riktig tidspunkt.
Hvis varen ikke er som beskrevet kan kjøperne stoppe utbetalingen og få hjelp av kundesenteret vårt til å finne en løsning sammen med selgeren. Kanskje kan man få en rabatt eller til og med sende varen tilbake.
Hvorfor så dere behov for å ta tak i dette?
Siden 2018 har vi ikke hatt mulighet for å betale på Torget og dette er noe veldig mange av både kjøperne og selgerne våre savner. Når vi gjør forbrukerundersøkelser så sier aller flest at betaling er den ene tingen som ville gjort FINN bedre.
Vi vet også at for alle som bor utenfor de store byene i Norge så er både tilbud og etterspørsel dårligere. Ved å legge til rette for trygg og enkel sending av varer håper vi å gjøre det enklere å handle på tvers av Norge.
Hva er de største fordelene med det dere lager for brukerne til FINN?
Vi vil skape moderne markedsplass hvor alle som handler på FINN kan være helt trygge på at de får gjort gode og trygge handler. I dag vet vi, etter mange samtaler med brukerne våre, at når en vare skal sendes må kjøperne ta en sjanse på at selgeren er en de kan stole på. Det har blitt en norm at kjøperne betaler for varen før den sendes, og da er kjøperne veldig klar over at de nå tar en risiko for å sikre seg varen de ønsker seg.
Nå vil du som kjøper ha trygghet i at FINN passer på pengene dine helt til du har fått og sjekket varen du har fått tilsendt. Hvis noe skulle være galt kan kjøper stoppe utbetalingen.
Det at vi også nå, også hos oss, samler tre av de grunnleggende faktorene i en langdistansehandel på en plass gjør hele prosessen mye smoothere. Du både finner varen du vil ha, betaler og bestiller sending hos oss. Fiks ferdig frakt og betaling! En annen ting vi vet er at kjøpere bruker chatten med selgeren for å bygge opp tilliten til at de er en de kan stole på. Da stiller de ofta kanskje spørsmål som egentlig står i annonsen, det er ikke så viktig for dem hva spørsmålet er. De vil bare få selgeren i dialog. Og, etter å ha snakket med selgere, så vet vi at når kjøpere spør om noe som står i annonsen er det ganske irriterende. Dette behovet tenker vi at vi nå etterhvert fjerner hvis folk benytter seg av denne nye løsningen.
Kathinka Fürst Ihlen
Rolle: Produktsjef År i FINN:11
Martine Trulsrud
Rolle: Utvikler År i FINN: 1
Ragnhild Mjønner
Rolle: Team lead Tjenestedesign År i FINN: 2,5
.
Hva har vært de største utfordringene?
For å kunne få til dette er vi avhengige av å samarbeide med flere ulike aktører for å lage en sømløs opplevelse av betalingsløsning og frakt. Vi har også vært helt avhengige av god hjelp og samarbeid med flere andre team i Finn. Her har Finns egenutviklede microservice-bibliotek, Podium, vært et veldig godt verktøy som gjør at vi kan ha eierskap til våre egne moduler på andre team sine sider. Da har vi god kontroll over vår egen funksjonalitet og kan deploye når vi vil, uten risiko for å brekke andre team sine sider. Vi bruker også “feature toggles” for å gjemme modulene, slik at vi kan teste og rulle ut funksjonaliteten gradvis.
Vi jobber også med alle tre plattformer samtidig, web, android og ios, som kan by på sine utfordringer. Men vi vet at det er viktig for brukerne våre, som ofte hopper mellom både laptop og mobil, og som har høye forventninger til en sømløs opplevelse. Selv om det blir mange utviklere som skal koordinere, og flere designskisser som må utvikles på samme tid, har det også gitt flere fordeler. Prosessen har gitt et godt grunnlag for bedre tekniske løsninger og api-design som passer for flere plattformer, og et design som oppleves sømløst mellom enheter.
Når man jobber med betaling er det mye lovverk som må følges og som det er viktig at en så stor bedrift som FINN tar seriøst. Prosessen rundt betaling har derfor tatt en del lenger tid enn vi først trodde. Det har vært vanskelig for oss å finne en god løsning som både dekker vårt ønske om å skape noe sømløst og enkelt for brukerne, og som også dekker behovet til samarbeidspartner når det gjelder lovverket rundt betaling.
En annen utfordring vi har hatt er å få læring tidlig fra ekte folk som bruker tjenesten. Det er fryktelig mange bestanddeler som må på plass for at dette skal bli en bra løsning, som kan rulles ut til alle, og det er tidkrevende å utvikle dette. Måten vi har løst det på er å fokusere på kjøperne først og vi har nettopp gjort en live test hvor vi i teamene som jobber med dette har vært selgere og lagt ut annonser i en strikk-og-binders-løsning og så har vanlige kjøpere på FINN funnet annonsene våre og brukt løsningen. På denne måten har også alle deler av teamet fra utviklere til ledere fått komme veldig tett på brukerne, og opplevd hvordan løsningen blir tatt imot og hvilke utfordringer kjøperne møter på. Det har vært veldig gøy og lærerikt, og gjort teamet enda mer motivert for å jobbe videre og skape gode brukeropplevelser!