Torsdag 21. februar 2019 arrangerte FINN hackaton/hackday hvor deltakere fra fem ulike selskaper samlet seg for å tilbringe en hyggelig dag med hacking, designing, spill og moro i anledning WWFs Earth Hour-markering.
Earth Hour er en markering som har som mål å øke bevisstheten rundt klimaproblematikken både hos privatpersoner, virksomheter, myndigheter og organisasjoner. Markeringen ble lansert i 2006 blant WWF-ansatte i Sydney, Australia, og har vokst til å bli verdens største miljømarkering.
- Earth Hour er blitt en global dugnad for å markere at verden står sammen mot klimaendringene. Uten et sunt klima får vi ingen sunn natur, så Earth Hour handler også om å ta vare på dyrene, skogen, livet i havet og alt annet i denne skattkisten som er jordkloden vår, sier Bård Vegar Solhjell, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.
Markering av Earth Hour gjennom teknologi
Lørdag 30. mars kl. 20.30 slukkes nok en gang lyset i land etter land, etter hvert som Earth Hour ruller over jorden gjennom tidssonene. I fjor deltok hele 188 land og ikke mindre enn 3.100 landemerker og ikoniske bygg – fra Eiffeltårnet til Big Ben og Tokyo Tower. Og i år ønsker vi i FINN å engasjere våre brukere til å være med på markeringen.
Initiativet kom i gang etter at apps-teamet i FINN lanserte en idé om å markere Earth Hour gjennom FINN-appen. Samme uke som Earth Hour går av stabelen (uke 13), så skal app-brukerne til FINN motta en animert pop-up når de åpner appen (iOS + Android) som inviterer dem til å delta i Earth Hour-markeringen.
Takker brukeren “ja” til dette, så får han/hun en påminnelse når det er på tide å skru av lysene på Earth Hour-dagen. I tillegg vil vi gjennom FINN sosiale medier-kanaler minne følgerne våre på Earth Hour, og oppfordre til å delta på markeringen.
Gøy å kunne lage rikere og mer emosjonelle opplevelser for kundene
På hackdayen 21. februar stilte FINN med tre personer, i tillegg til gjester og deltakere fra Fremtind Forsikring, Beining & Bogen, Peil (Schibsted) og VG. Målet for dagen var at hvert selskap skulle komme så langt som mulig med en egen Earth Hour-løsning - og ikke minst føle på felleskapet med å jobbe sammen for noe bra!
- Når man skjønner hvordan man kan lage rikere og mer emosjonelle opplevelser for brukerne våre ved å bruke det beste fra design- og teknologiverdenen, så er det virkelig gøy med produktutvikling. Det er her magien ligger! sier Thuy Gia Nguyen, Lead appdesigner i FINN, som er blant initiativtakerne til Earth Hour-markeringen:
- Med Earth Hour-initiativet handler det mye om å vise hvor lite som skal til for å gjøre en forskjell. Hvor mange man når ut til er ikke det viktigste - det handler mer om holdningen og standpunktet man tar, og ved å utfordre selskapene vi har rundt oss, så klarer vi kanskje å påvirke flere til å tenke det samme.
Ifølge Thuy har muligheten til å kunne jobbe med ting som nettopp Earth Hour-initiativet også vært med på å styrke arbeidskulturen i appsteamet.
- Gjennom hele 2018 jobbet i vi appsteamet masse med kulturen innad i avdelingen vår. Vi så på hvordan vi jobbet sammen, sparret, kommuniserte utad og ikke minst hvordan vi kunne leke oss med teknologien og lære kule ting. Gjennom månedlige hackdager - hvor vi fokuserte på disse tingene, endte vi opp med easteregg-suksesser som “17 mai konfetti” og “5 julenøtter” i romjulen. Det er kjempekult å få være med på, og utrolig inspirerende å få jobbe med!
WWF på besøk hos FINN
Hackdagen 21. februar ble sparket i gang med et introforedrag om Earth Hour av Marte Ness, seniorrådgiver for energi og utviklingspolitikk i WWF (i blomstrete kjole på bildet under). Hun synes det er veldig spennende at FINN og de andre selskapene har kastet seg på markeringen, og ønsker å gjøre noe større ut av det:
- 21. Februar trådte dere i FINN og resten av gjengen på hackaton til for å få flere til å bli med på Earth Hour. Vi er veldig takknemlige! Når vi slukker lyset under Earth Hour, viser vi at vi bryr oss om klimaet og kloden vår. Folk som bryr seg trengs! Vi skaper et press på politikerne våre om å ta vare på kloden. Vi gleder oss veldig til å se resultatet, sier Ness i WWF.
Også de andre deltagerne og samarbeidspartnerne på hackdayen synes initiativet er topp:
- Vi ble med på dette fordi Earth Hour representerer en viktig symbolsk handling - og en bevisstgjøring rundt klimaendringer. Vi ønsker blant annet å vise hvilken kollektiv kraft vi sammen har, for å gjøre en innsats for fremtidige generasjoner og vi ønsker å bidra til at andre kan bidra. Det er også en spennende anledning til å samles som fagpersoner og til å bruke våre samlede faglige evner på en unik måte, forteller Glenn A. Brownlee fra Fremtind forsikring.
Også Andreas Bøhler i Peil synes markeringen er viktig:
- Hovedoppgaven til Peil er å holde folk informert om de viktigste tingene som skjer i Norge og resten av verden. At de får informasjon de kan stole på, fortalt på en nøytral og lett fordøyelig måte, så de kan gjøre egne refleksjoner og trekke sine egne konklusjoner.
- Vi er heldige som har en såpass klima-engasjert og handlingsvillig generasjon på trappene. Klima er kanskje vår tids største utfordring - og vi i media har et ansvar for å ta dette med høyeste grad av alvor. Peil - sammen med våre brukere - vil gjøre en innsats for å spre det globale budskapet til Earth Hour bevegelsen for å bidra til økt miljø-bevissthet i samfunnet, sier Bøhler.
VGs Peder Torget synes initiativet både er morsomt og spennende:
- Det er jo sjukt moro å kunne gjøre noe gøy for verden, og FINN v/Thuy er racere på å pitche gode ideer. Vi gjør for lite slike moroting i hverdagen i VG, sier han.