Torgeir Woie (34) beskriver seg selv som ”over middels bilinteressert”, og forteller at han ble overrasket over hvor enkelt det har blitt å selge bilen på FINN:
– Jeg har eid noen biler, ja. Da blir det gjerne noen salg også. Tidligere har jeg ordnet dette på forskjellige måter, blant annet gjort en del innbytte hos forhandler, sier Torgeir.
– Innbytte er en grei måte å gjøre det på, men jeg vet jo at man gjerne sitter igjen med mer ved privat salg. Jeg har solgt privat ved et par anledninger, det har vært rimelige biler som i stor grad har blitt solgt “som de er”, utdyper han.
Torgeir er klar på at forventningene om en slitsom prosess rundt dette med å selge bilen selv, er noe av grunnen til at han tidligere ofte har gått for innbytte.
– Helt klart! Jeg tenkte at da må jeg fikse kontrakt, ta meg fri halve dagen for å sitte oppe hos biltilsynet – alt det der.
Smidig opplegg
– Jeg sjekket hva jeg kunne få i innbytte, og var ikke helt fornøyd med det. Så hadde jeg jo fått med meg at det var noe nytt på gang rundt dette med bilsalg på FINN, forklarer han.
– Jeg hadde lest at man på et vis skulle få hjelp gjennom hele prosessen, så da ble dette en god anledning til å prøve å opplegget.
Var det så smidig som de sier, da?
– Det var det! Jeg begynte naturligvis med å klargjøre bilen for salg og ta gode bilder. Annonsen publiseres på vanlig måte, og det var raskt en del interesse for bilen, en Mazda MX 30.
"Det geniale er at informasjonen fra annonsen og dialogen med kjøper blir integrert i kontrakten"
Seal the bil-deal
– Da jeg hadde bestemt meg for en kjøper, var egentlig veldig mye gjort. Informasjonen fra annonsen hentes automatisk inn i salgsoppgaven. Jeg foreslo for kjøper at vi skulle bruke FINNs digitale kjøpekontrakt, noe kjøper synes var en god idé. Signeringsprosessen var også veldig grei – kjøper fikk beskjed når jeg hadde signert. Det samme gjelder for eventuelle endringer - begge parter har full oversikten hele tiden. Man føler seg trygg hele veien.
Det å få på plass en kontrakt så raskt, med alle de nødvendige opplysningene, er med på å sikre avtalen, få dealen på plass, understreker Torgeir.
Enkelt eierskifte
– Jeg ble overrasket over at det ikke krevde mer av meg i prosessen med den digitale kontrakten! Det aller meste var allerede klart da vi kommer dit.
– Jeg vil også dra frem dette med integrasjoner mot “tredjepart”, altså f.eks. eierskifte og omregistrering som gjøres via Statens Vegvesen – dette fungerte veldig bra, og det føltes aldri som jeg forsvant langt ut av FINN-universet for å få ordnet alt jeg trengte.
Hva med betalingen?
– Nå brukte ikke jeg FINN sin egen løsning for betaling denne gangen. Jeg var egentlig klar for det, men det var et ønske fra kjøper å ordne det via bankoverføring. Som jeg forstår det, er egentlig “FINN-hvelvet” mest en sikring for kjøper – pengene holdes igjen til du vet at alt er ok. Så om jeg havner på kjøpersiden igjen, noe jeg helt sikkert gjør, kommer jeg nok til å dra nytte av betalingsløsningen også, avslutter en fornøyd Torgeir.
– Her var det rett og slett lite å utsette! Fra det punktet hvor man bestemmer seg for en kjøper, er prosessen så smidig at det har helt klart gjort det enklere for meg å velge FINN til dette også neste gang.
Det er vi glade for å høre! Kjør pent, alle sammen 🚘