I disse dager er det mange båtfolk som flokker til båthavnen. For noen er det en fast og kjærkommen tradisjon å markerer starten på en ny båtsesong. For andre et minefelt der familieforholdet blir satt på prøve. For de aller fleste består den obligatoriske jobben i å påføre båten nytt bunnstoff. Bunnstoffet skal ganske enkelt beskytte båten mot groe, slik at den utsettes for mindre friksjon når den glir gjennom vannet. Har du slurvet med et bunnstoff kan du altså risikere høyere forbruk av drivstoff, lavere fart, og skader på maling og skrog. Jobben i seg selv er relativt enkel. Den tar bare tid, og jo lengre du har utsatt et vedlikehold - jo lengre tid vil du bruke. Styrer du unna de mest elementære tabbene går det likevel både raskere og mer problemfritt enn du frykter.
1. Sjekk været før du starter
For selv om DU har satt av tid til båtpuss, er det ikke alltid værgudene bryr seg. Utetemperaturen bør for eksempel være høyere enn 5 grader om ikke tørketiden på bunnstoffet skal bli ulidelig lang. Står båten i skyggen kan i tillegg overflaten kjapt bli for kald, så her gjelder det å sjekke produktenes tekniske data før du setter igang. Siden regn og våt måling er en dårlig kombinasjon, må det være tørt. Husk at også store temperatursvingninger kan gi dugg, så selv om det ikke høljer ned kan det fort hende at du bare får jobbet et par timer midt på dagen. Som om ikke det er nok anbefales det heller ikke å male i direkte sollys. Det siste er sjelden noe stort problem her til lands, men moralen er enkel: Sjekk værmeldingen nøye før du setter i gang.
2. Valg av bunnstoff
Det finnes mange varianter, men generelt prater man om tre typer bunnstoff.
- Mykt bunnstoff er normalt det billigste alternativet, og brukes ofte på snekke eller andre saktegående båter. Bygger seg opp i tykke lag, og bør derfor skrapes før man legger på nytt. Her skal du alltid legge et strøk med primer først, sånn at bunnstoffet får skikkelig feste.
- Hardt bunnstoff brukes ofte av de som seiler regatta og på raske motorbåter. Dette kan også være et godt valg for deg som tar båten jevnlig opp og ned på en båthenger, siden dette bunnstoffet er ekstra motstandsdyktig. Her bør du slipe over det gamle bunnstoffet for å få feste.
- I dag velger de fleste selvpolerende bunnstoff. Som navnet tilsier skal det slipe seg selv, og krever derfor minst vedlikehold. Ikke minst betyr det at selvpolerende bunnstoff normalt holder i to sesonger, mens de andre bunnstofftypene som et utgangspunkt bør byttes hvert år. Selvpolerende bunnstoff kan også legges rett oppå fjorårets bunnstoff, bare pass på at du rengjør godt.
Helt fri for bekymringer blir du likevel ikke. Dersom selvpoleringen ikke har fungert optimalt, vil det over tid bli mange lag med bunnstoff. Og når de først begynner å slippe er det ingen bønn: Da må du skrape. Skrapejobben er naturlig nok enklest når båten nettopp har kommet opp av vannet, så har du utsatt denne jobben til vårpussen har du påført deg seg en liten dose ekstraarbeid. Trøst deg med at du ikke er den første - og at du definitivt ikke blir den siste ;)
PS: Skal du skifte bunnstofftype? Da anbefales det jevnt over å pusse først, for så å legge på et lag med primer som grunning før du tar på nytt bunnstoff.
3. Påføring av grunning og bunnstoff
De fleste har fått med seg at man alltid skal røre malingen godt. Det ikke alle er klar over, er at dette er spesielt viktig på bunnstoff. Grunnen er at de aktive virkestoffene har høy egenvekt, og derfor synker til bunnen om du ikke rører. Bunnstoff er en ganske tyktflytende grøt, og jo kaldere det er ute - jo vanskeligere blir det å røre ordentlig. Trikset er derfor å oppbevare boksene innendørs dagene før du begynner selve jobben. Det sparer deg garantert for mye frustrasjon. Erfaringsmessig trenger du alltid flere bokser med bunnstoff. Siden det kan forekomme nyanseforskjeller på bokser som er produsert på ulike tider av året, kan det være greit å sjekke at de er laget på samme tid. Sjekk merkingen på boksene, og hvis de er fra ulike partier kan du alltids blande dem for få lik farge. Selve påføringen av grunning og bunnstoff er rimelig enkel. Vask overflaten grundig med ferskvann, og la den tørke ordentlig før du starter.
Før du maler lag nummer to eller sjøsetter båten må du selvsagt være sikker på at bunnstoffet er ferdigtørket. Her kan det være store forskjeller fra produsent til produsent, så sjekk alltid bruksanvisningen på produktene du har kjøpt. Legg også inn en liten buffer, siden overmalingsintervallene styres av temperatur og luftfuktighet.
De 10 mest populære båtmerkene på FINN:
De 5 mest populære seilbåt/motorseiler på FINN: