Alle som eier en bil har ansvar for å få den EU-godkjent, hvis de ikke vil risikere å få den avskiltet. På en EU-kontroll (også kjent som Periodisk Kjøretøyskontroll) sjekker verkstedet blant annet sikkerheten i forhold til sikt, dekk, belter og bremser og kjørelys. De sjekker også støy og bilens utslipp av avgasser.
Dette må du vite om EU-kontroll av bilen
Alle som eier en bil har ansvar for å få den EU-godkjent, hvis de ikke vil risikere å få den avskiltet. Sjekk hvilke regler for EU kontroll som gjelder for ditt kjøretøy.
Disse fristene gjelder for EU-kontroll:
Kilde: Statens vegvesen
-
Personbiler med tillatt totalvekt opptil 7500 kg og varebiler: Må kontrolleres senest fire år etter førstegangsregistrering, deretter hvert annet år.
-
Er bilen din f.eks kjøpt i 1. mai 2018, må den på kontroll innen 1. mai 2022.
-
Lastebiler, busser, taxier, ambulanser, tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg og personbiler med tillatt totalvekt over 7500 kg: Må ha godkjent EU-kontroll innen ett år etter dato for førstegangsregistrering, deretter senest hvert år.
-
Bevaringsverdige kjøretøy som er over 30 år må kontrolleres hvert femte år. Er kjøretøyet 50 år eller eldre og kontrollert og godkjent etter at det fylte 50 år, blir det fritatt for EU-kontroll.
-
På nettsidene til Statens vegvesen kan du taste inn registreringsnummeret, understellsnummeret eller personlig skilt for å sjekke den neste fristen for ditt kjøretøy.
-
Etter kontrollen får du en lapp som viser eventuelle mangler på bilen.
Skifte dekk: Så enkelt gjør du det selv
Skifte fra sommer til vinterdekk, eller vinterdekk til sommerdekk? Med denne guiden gjør du det helt selv!
Dette må du gjøre hvis EU-kontrollen avdekker mangler:
-
Har bilen kun mindre mangler er ikke etterkontroll nødvendig, men man bør sørge for å få ordnet opp i disse raskest mulig. Dette kan for eksempel gjelde manglende varselstrekant i bilen.
-
Hvis manglene er så alvorlige at bilen ikke har blitt godkjent, må disse utbedres før bilen leveres til etterkontroll. Etterkontrollen må gjennomføres innen den originale fristen eller senest to måneder etter den første kontrollen (det som kommer først).
-
Bilen kan også bli ilagt kjøreforbud hvis det oppdages trafikkfarlige feil på for eksempel bremsene.
-
Statens vegvesen tillater ifølge NAF ikke at man gjennomfører EU-kontroll utenfor Norge, siden man mangler oversikt over godkjente kontrollorganer og kontrollomfanget i utlandet.
-
HUSK EU-KONTROLL: Produktdirektør Eirik M. Håstein i FINN motor oppfordrer folk til å være tidlig ute med å sjekke fristen for EU-kontroll av sin bil. (Foto: Caroline Roka/FINN)
Jevnlig service reduserer sjansen for problemer
Produktdirektør i FINN Motor, Eirik M. Håstein, anbefaler bileiere å levere bilen jevnlig til service for å redusere sjansen for problemer som kan sette en EU-godkjenning i fare. Det beste man kan gjøre er å ta godt vare på bilen sin og passe på at den får service i tråd med det fabrikken anbefaler. De nyere bilene sier ifra selv når de trenger service, mens de eldre har faste intervaller. F eks hvert annet år eller hver 30.000 km. En god regel er å aldri ignorere ulyder, varsellamper eller annet du oppdager ved bilen som ikke er normalt. Hvis du skal kjøpe en bruktbil er det viktig å sjekke når bilen sist var på EU-kontroll, for å redusere faren for bomkjøp, ifølge Håstein.
Mange som er er vant til å få varsel om å levere bilen inn til EU-kontroll kan fort glemme at de nå må sjekke selv. Har bilen nylig vært kontrollert vet du ganske sikkert at den i alle fall oppfyller minstekravene for å få lov til å kjøre med den, hvilket en EU-kontroll i realiteten er. Hvis det er en eldre bil med nært forestående EU-kontroll er det en høyere risiko for at det kan være noe feil med den, siden det da nærmer seg to år siden siste kontroll.
Bruktbil: Husk å sjekke dette før du kjøper
Her er tipsene du trenger, så du slipper sure bomkjøp.
Be om teknisk tilstandsrapport hvis du skal kjøpe bruktbil
Håstein advarer imidlertid bruktbilkjøpere mot å kun stole på at en bruktbil har passert EU-kontrollen. For å få en komplett vurdering bør man be om en teknisk tilstandsrapport. Den avdekker mye mer enn det som sjekkes på en EU-kontroll. Hvis ikke selger har ordnet det på forhånd, kan man vurdere å betale for en selv. Du bør heller ikke kjøpe en bruktbil usett. Prøvekjør helst bilen, det er også viktig for å kartlegge bilens tilstand.
El-biler det søkes mest etter på FINN motor:
Flere nyttige biltips:
Ser du etter bobil?
-
Knaus Sun I-900 LX 2020, 42 000 km, kr 1 590 000,-
1 590 000,-
-
Eura Mobil 2001, 215 000 km, kr 121 231,-
121 231,-
-
Phoenix Midi Liner 7700L I Luftfjæring I Lithium I Inverter I 204 HK I Automat I 2019, 25 000 km, kr 1 995 000,-
1 995 000,-
-
Hymer B780ML 177HK m/9trinn automat 2021, 16 000 km, kr 1 989 900,-
1 989 900,-
-
Challenger 270 // Supersalg på Brukte Bobiler – Ta Turen til Nye Høyder! 2020, kr 899 000,-
899 000,-
-
Rapido 666F 2024, 100 km, kr 1 428 050,-
1 428 050,-