Trygghetselementene er et sett med ikoner som gir en utvidet beskrivelse av hva du får med som kjøper av en bruktbil. Det er basert på hva våre forbrukere og kunder anser som viktig informasjon knyttet til en bruktbil, og som gir ekstra trygghet for at handelen blir bra, sier Eirik Håstein, produktdirektør for FINN motor.
Tjenesten ble lansert i begynnelsen av november 2018. I tillegg til reklamasjonsrett, består de andre fanene av garanti, bytterett, tilstandsrapport og service. Visualiseringen er enkel og det er raskt å se forskjell når man blar seg mellom annonsene.
- Trygghetselementene er med på å gjøre markedsplassen mer transparent. Vi kan hjelpe forbrukeren til å forstå hva de kjøper, og på en enklere måte forstå eventuelle prisforskjeller mellom annonsørene. For selgeren betyr det at man får fremhevet viktige områder som faktisk påvirker prisen på en bruktbil, forklarer produktdirektøren.
Håstein begrunner lanseringen med at bil er et av de områdene hvor Forbrukerrådet får inn flest klager. Tall fra 2016 viser at Forbrukerrådet mottok over 40 000 saker fra norske forbrukere, og en av fire handlet om kjøp og salg av bil.
- Vi ønsker å skape en markedsplass hvor vi reduserer risikoen for konflikt ved å fremheve elementer som skaper trygghet, samt oppfordre selgere og kjøpere til å skrive formell kontrakt, forklarer Eirik Håstein.
- Fremover vil vi se på hvordan vi kan la forbrukeren søke på disse elementene og vi vil også se på hvordan vi kan få dette fremhevet i resultatene man får når man søker, avslutter han.