Prøvekjøre bruktbil - dette bør du se etter

Prøvekjøre bruktbil - dette bør du se etter

Vet du ikke helt hva du skal se og høre etter? Med denne guiden, blir du proff prøvekjører på kort tid!

Ah, drømmebilen…
Plutselig en dag står den der i søket ditt og glimrer i all sin prakt. Den er jo alt du har sett etter! På papiret. Da gjenstår bare den viktige prøveturen.

De fleste av oss har helt passe (lite) greie på bil, og det kan være vanskelig å vite hva man skal se etter. Holder det ikke å sparke litt i dekkene, da? Nei, det gjør ikke det, dessverre. Men ingen grunn til panikk helt enda - med denne guiden, blir du proff prøvekjører på kort tid!

Dette bør du se (og høre) etter ved prøvekjøring av bruktbil:

  • START

    Motoren bør starte uten problemer og ulyder.

  • STOPP

    - Prøv bremsene flere ganger.

    - Tar bremsene likt? Om bilen trekker til en av sidene under kjøring, tar bremsene ujevnt.

    - Virker ABS som det skal?

    - Fungerer håndbremsen, og holder den i en bakke?

    - Bremseservo: Før du starter bilen, pump noen ganger med bremsen og la foten presse mot den. Så starter du motoren. Bremsepedalen skal da sige litt ned. Det betyr at bremseservoen fungerer.

  • UNDER KJØRING

    - Virker clutchen uten å slure?

    - Tegn på slitt clutch, er at pedalen tar langt ute (normalt skal man måtte presse den et stykke inn før den tar), og at det slurer når du girer ved høye turtall og høye belastninger. Øker turtallet i oppoverbakker uten at farten øker, er kløtsjen ødelagt. Det er dyrt.

    - Kan du gire opp og ned uten at det kom mer ulyder?

    - Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren? (Slipp gassen brått noen ganger)

    - Prøv å bremse kraftig under kjøring. Drar bilen til en av sidene, er det trolig feil på bremsene. Det skal heller ikke vibrere i bilen eller i pedaler ved lett nedbremsing da det tyder på skadde bremseskiver.

    - Sjekk om 4-hjulstrekke fungerer (hvis bilen har 4x4).

    - Turbo: Om turboen ikke fungerer, merker du at motoren har dårlig trekkraft. Det kan også være røykutvikling fra eksosanlegget, grunnet oljelekkasje i turboen.

    - Har motoren ujevn gange? Om selger mener at «dette kan enkelt justeres», la selger ordne justeringen. Ujevn gange kan skyldes alvorlig feil med motoren.

  • AUTOMATGIR

    - Ved automatgir, sjekk at den girer opp uten spesielle rykk, trå gassen hardt i bånn for å kontrollere ”kick-down”(nedgiring ved akselerasjon).

  • LYDER

    - Er det ulyder fra motor og drivverk ved visse hastigheter?

    - Noe annet som skurrer, bokstavelig talt?

    - Prøvekjør om mulig bilen på en litt humpete vei, da det kan tvinge frem slark og ulyder.

  • LAMPER OG ELEKTRONIKK

    - Virker alle kontrollamper, brytere, hendler og instrumenter som det skal?

    - Fungerer varmesetene, varmetråder i bakruten og andre steder?

    - Sjekk elektroniske hjelpemidler, f.eks. antispinn og ESP.

  • VENTILASJON

    - Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt?

    - Fungerer klimaanlegget / AirCondition?

  • ANNET

    Andre ting som kan være verdt å tenke på når du besiktiger bilen, er:

    - Reservehjul

    - Sommer- og vinterdekk

    - Refleksvest og varseltrekant

    - Sjekk at vinduspusser fungerer på alle trinn, samt bakrutepusser om det finnes.

    - Forviss deg om at eventuelt ekstrautstyr følger med, og ser ut til å være i god stand.

Det var det! Lykke til med kjøpet - og husk kjøpekontrakt!