Den første konseptbilen ble mottatt med stormende jubel på Frankfurt Motor Show i 1995. Noen har sammenlignet linjeføringen med den nye folkevognbobla.
Audi TT har etablert seg som en «fun-car» på linje med Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Lotus Elise og Mazda MX5. Tredje generasjon kom på markedet i 2014.
Audi TT er ikke bilen du velger fordi den er praktisk. Dette er rett og slett en showoff: en bil du kjøper for å bli lagt merke til.
Kjøreopplevelsen er av det grommere slaget. Sparsomhet er ikke det første du tenker på, når du ser en Audi TT. Men faktisk er den gjerrig på drivstoff sammenlignet med andre sportsbiler. Alt er jo relativt.
Audi TT finnes i kupé- og hatchback-utgave med fire seter og som 2-dørs cabriolet/roadster. Men ikke regn med spesielt god plass hvis du velger baksetevarianten.
Betegnelsen TT er inspirert av Isle of Man TT (Tourist Trophy) races, der Audi-eide NSU gjorde det stort. Noen skal ha det til at bokstavene står for teknologi og tradisjon.
Hvis du er Audi-frelst, men ikke synes TT er sprek nok, kan det bli en Audi TTS. Utrolig nok finnes det nemlig en enda mer sporty og stylet utgave av Audi TT.
Audi TTS er utstyrt med en rekke tekniske finesser og oppgraderinger – kombinert med mer luksus i innredningen. Er du villig til å kompromisse litt for å opprettholde et visst image, er det visstnok mulig å kjøpe et S-line oppgraderings-kit og få spoiler og skinnseter, slik at TT-en din ser ut som en ekte Audi TTS.