Man blir filmprodusent!
BMW skilte seg fra alle andre ved å satse på en serie filmer som ikke er reklamefilmer i tradisjonell forstand. De står på egne ben med actionfylt handling. Vi snakker om tidlig innholdsmarkedsføring.
I 2001 og 2002 fikk BMW laget åtte kortfilmer i en unik kampanje med fellestittelen «The Hire». Kjente og prisvinnende regissører fra hele verden fikk oppdraget med å produsere filmene.
Hovedrollen i alle spilles av den engelske skuespilleren Clive Owen, som har vunnet en rekke priser for sine roller i kjente spillefilmer. Han er alltid sjåfør og kjører selvsagt alltid en smekker og sprek BMW. Kombinasjonen tøff sjåfør og formidabelt kjøretøy viser seg alltid å ha en forbløffende virkning.
Filmene ble laget for DVD og internett og har skrevet seg inn i reklamehistorien. De ble sett over 100 millioner ganger bare de første fire årene. Femten år etter den første filmen fikk serien et comeback med en ny produksjon i 2016. Filmsatsingen inspirerte flere av de andre store bilprodusenter til å komme etter med egne filmer.
Budskapet er hele veien at navnet BMW er ensbetydende med «The Ultimate Driving Machine». Den samme meldingen har vi fått banket inn i hjernebarken i utallige reklamefilmer.
Dette er et godt eksempel på langvarig og konsekvent merkevarebygging. Trolig har den vært medvirkende til at BMW nå troner helt på topp blant verdens bilmerker.