Lurer du på hva som er spesielt med Citroën? Mange vil svare at Citroën liker å gjøre ting på sin egen måte.
Her er ellers noen stikkord: Uovertruffen komfort, aereodynamikk, servostyring, hydraulisk høydejustering, hydropneumatisk fjæring, svingbare lykter, forførende design.
Eller, som en ekte citroënist ville ha sagt: Oh-la-la!
La oss ta det fra begynnelsen. Grunnleggeren Andre Citroën ble født i Paris i 1878, noen år etter at foreldrene hadde flyttet fra Warszawa. Moren var polsk, faren nederlandsk.
Som gutt var André opptatt av ingeniørkunst. Han fulgte begeistret med på byggingen av Eiffeltårnet, som sto ferdig da han var elleve. Så det falt han naturlig å utdanne seg til ingeniør.
André Citroën ble tidlig kjent med en type tannhjul med spisser som griper inn i hverandre. Han skaffet seg patentrettighetene til systemet. Dette ble senere grunnlaget for både girutvekslingen og logoen til Citroën. Symbolet på bilene er fortsatt to vinkler satt sammen på forskjellige måter.
I 1919 grunnla Citroën bilfabrikken som fikk hans navn. Den første modellen, Citroen Type A, hadde firesylindret motor og en toppfart på 65 km/t. Få år senere var Citroën en av de største bilfabrikkene i verden, med over 30 000 ansatte. I 1926 rullet 400 nye biler ut av fabrikken hver dag.