I manges øyne er det en forhistorisk bil. Men den putrer fortsatt rundt på gater og veier. Og fremfor alt har den beholdt sin symbolkraft som identitetsbærer for 1968-generasjonen.
Historien om 2CV starter på siste del av 1930-tallet. Den kom på markedet etter krigen og ble tatt så godt imot at produksjonen fortsatte i utrolige 42 år. Det siste eksemplaret av Frankrikes folkebil rullet av samlebåndet i 1990. Da var det fremstilt over 5 millioner 2CV-er.
![Citroën - hippiebilen 2CV](https://finn-content-hub.imgix.net/bilder/Citroen-2CV.jpg?auto=compress&crop=focalpoint&domain=finn-content-hub.imgix.net&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=720&ixlib=php-3.3.1&w=1280)
Citroën - hippiebilen 2CV
Den ikoniske Citroën 2CV er hippiebilen fremfor noen.
-
Roger Moore som James Bond i gul 2CV i "For your eyes only" - Foto: Getty Images
2CV Charleston
Gjennom årene er det laget flere spesialutgaver. På 1960-tallet kom noen hundre utgaver av 2CV med firehjulsdrift. Den ble sendt på PR-turer i Andesfjellene og gjennom Sahara og hadde Sahara som modellnavn.
Sist på 1960-tallet ble Dyane lansert som en etterfølger. Men produksjonen av 2CV fortsatte i mange år etter at Dyane ble tatt ut av sortimentet.
Mellom 1950 og 1978 kunne du få kjøpt 2CV som varebil. I 1980 kom 2CV Charleston, med karosseri i to farger. Og i 1981 kunne du gå kino og nyte synet av Roger Moore som James Bond og Carole Bouquet som Melina Havelock i en knallgul 2CV på flukt fra leiemordere i raske Peugeot-er i spanske fjellsider – For Your Eyes Only. Kultstatusen for all ettertid var sikret.