Snart hundre år senere er sikkerhet fortsatt en kjerneverdi for Volvo. Sikkerhetsbudskapet er gjennom årene blitt banket inn gjennom målbevisst markedsføring.
Og de har oppnådd enhver markedsførers drøm: Volvo forbindes med sikkerhet. I filmer og tv-serier brukes ofte Volvo for å gi karakterene en følelse av trygghet og typiske familieverdier.
På 1950-tallet lanserte Volvo frontrute med defroster og vindusspyler. I 1959 var de først ute med å levere alle biler med trepunkts sikkerhetsbelte i forsetene. Dette var en patentert oppfinnelse, men svenskene bestemte seg for å la andre bilprodusenter bruke patentet uten å ta betalt.
Andre sikkerhetstiltak er bakovervendt barnesete som kom i 1972, innebygd sittepute for barn i 1990, whiplash-beskyttelse i 1998 og blindsonevarsling i 2003.
Volvo gjennomfører flere hundre fullskala kollisjonstester hvert år. Og de har hentet inn data fra virkelige trafikkulykker siden 1970-tallet. I dette grunnlaget inngår detaljer om skader hos barn, kvinner og menn. Informasjonen brukes til å gjøre bilene tryggere for mennesker i alle størrelser og aldre, og den blir delt med andre bilfabrikanter.