Hvert år benytter tusenvis av nordmenn våren til å realisere drømmen om å suse langs veien på en motorsykkel for første gang. For tiden er det flere tusen brukte motorsykler til salgs på FINN, og for de som drømmer om å kjøpe sin første motorsykkel, kan det være mye å spare på å kjøpe brukt - så lenge du vet hva du skal se etter. Først og fremst er det viktig å vite hva man skal bruke motorsykkelen til. Å kjøpe feil motorsykkel for så å måtte bytte kan være kostbart, sier salgssjef og MC-ekspert Morten Gjestad hos Suzuki-importøren Erling Sande AS. Det er store forskjeller på motorsykler og det er viktig å sette seg inn i de beste egenskapene på de modellene man eventuelt vurderer å kjøpe. Deretter er det viktig å også prøve motorsykkelen før kjøp. Se om sittestilling og kjøreegenskaper står til de forventningene man har.
Gode tips for å finne en rimelig og god bruktmotorsykkel
Sjekk hvordan du kan få oppfylt motorsykkeldrømmen til en rimeligere penge! Her får du tips og gode råd fra FINN og MC-eksperter.
-
Touringsykkel er populært blant mange, spesielt blant de noe mer voksne.
Dette kjennetegner de vanligste typene motorsykkel:
- Cruiser – høyt styre, fremstrakte ben, bakoverlent sittestilling.
- Touring (tursykkel) – kåpe/vindskjerm, vesker, rett sittestilling.
- Sport – motor med høy effekt, bygget for fart, foroverliggende sittestilling.
- Offroad/Motard – for kjøring utenfor vei.
- Classic/Nakne – rett sittestilling, uten kåpe/vindskjerm.
- Hybrid – betegner blanding av flere typer. Disse kan eksempelvis være blanding av cruiser/standard eller cruiser/touring. Crossmotorsykler som også er beregnet for kjøring på vei kalles ofte "dual sport" og det finnes tursykler med cross understell.
Kilde: Wikipedia
-
GJØR FORARBEID: Produktdirektør Eirik Håstein i FINN Motor, anbefaler potensielle bruktkjøpere å sjekke blant annet etter typiske feil på modellen de skal se på, før de drar ut for å prøve en brukt motorsykkel. (Foto: Caroline Roka/FINN)
Stor interesse for brukte motorsykler
Siden 2013 har antall søk etter motorsykler på FINN vokst med 12-13 prosent hvert år. Produktdirektør Eirik Håstein i FINN Motor anbefaler alle som vurderer å kjøpe seg en brukt motorsykkel å lese seg opp på bruktmodellen man vurderer å kjøpe før man drar for å se på den. Du bør alltid sjekke serviceheftet/kvitteringer for å forsikre deg om at motorsykkelen har fått service jevnlig. Før du reiser for å se på en motorsykkel kan du sjekke med leverandøren hvor ofte den modellen du skal se på skal ha service, slik at du vet det på forhånd.
Håstein anbefaler også alle potensielle kjøpere å tenke nøye gjennom hva slags ekstrautstyr de ønsker seg, siden dette varierer mye mellom de forskjellige modellene. Mens mange pendlere gjerne vil ha utstyr som toppboks og vindskjerm, er mange av de som bruker motorsykkelen mest til lek og sosialt opptatt av å pynte sykkelen med spesialkomponenter og lydanlegg. Min anbefaling er å tidlig bestemme seg for hva man ønsker seg av større ekstrautstyr, slik som for eksempel varmeholker/varmesete, cruisekontroll, automatgir og lignende. Ut over dette så er det masse annet utstyr man kan kjøpe senere, sier Håstein.
Populære motorsykkelmerker på FINN:
Flere nyttige artikler:
Sjekk hvilken Touring du kan få for under Kr. 60.000,-
-
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT - Delesykkel 2020, 3 000 km, kr 60 000,-
60 000,-
-
BMW R1150 RT 2001, 49 880 km, kr 60 000,-
60 000,-
-
BMW G 310 GS 2024, kr 59 999,-
59 999,-
-
BMW K1200S 2005, 86 000 km, kr 59 900,-
59 900,-
-
Aprilia Shiver 750 2011, 40 000 km, kr 59 900,-
59 900,-
-
BMW R1200GS 2004, 93 000 km, kr 59 900,-
59 900,-
-
BMW R1200RT 2005, 79 037 km, kr 59 000,-
59 613,-
-
Honda VFR800 2008, 68 900 km, kr 59 500,-
59 500,-
-
Honda CBF 1000 *pen- godt utstyrt* 2006, 47 100 km, kr 59 000,-
59 000,-