Våren ligger på lur, stadig mer asfalt titter frem fra vinterkledde veier og MC-sesongen er rett rundt hjørnet. I en perfekt verden er selvfølgelig motorsykkelen din helt klar til bruk, for du gjorde jo alt riktig da du satt den til vinterlagring – eller? Basert på egen, dyrekjøpt erfaring pleier planene som regel å være større enn gjennomføringskraften når vinteren slår til for fullt. Selv om en motorsykkel skriker etter mekk, gir bare tanken på å holde i verktøyet i den kalde garasjen pølsefingrene innbilt forfrysning og lite blir gjort. Heldigvis har du fortsatt tid! Følger du i tillegg en god sjekkliste som denne, vil du styre unna de verste tabbene.
Er motorsykkelen din klar for våren? Her er sjekklisten du trenger
Våren ligger på lur, stadig mer asfalt titter frem fra vinterkledde veier og MC-sesongen er rett rundt hjørnet. I en perfekt verden er selvfølgelig motorsykkelen din helt klar til bruk, for du gjorde jo alt riktig da du satt den til vinterlagring – eller? Ingenting er så trist som å stå i garasjen og banne når sesongen starter.
-
Du kommer langt med standardverktøy, men entusiaster har det ekstra moro med spesialverktøy.
En lykkelig oppstart?
Det er lite som er så deilig som når du får start på din motorsykkel etter vinterlagringen. Litt hosting og hakking er ikke unormalt rett etter den første oppstarten, men motoren bør stabilisere seg raskt. Hør etter ulyder og sjekk etter lekkasjer. Får du ikke start, eller er det noe som ikke fungerer? Da er det greit å sjekke det enkleste først: Pass på at nødstoppbryteren står i riktig posisjon, og at sidestøtten står oppe. Får du fortsatt ikke start? Da er det bare å bestille verkstedtime så kjapt som mulig, om du ikke er så heldig å ha en mekaniker i familien. Før du spinner avgårde bør du forøvrig dobbeltsjekke at du har tatt av låsen på skivebremsen. Jada, det er så selvsagt at det nesten er flaut å si det. Minnet etter å ha sett en TDM850 velte med en overivrig sjåfør bak styret gjør imidlertid at dette ikke kan gjentas for ofte.
God tur;)
Bestill deler og service nå!
Var det noe som skurret på motorsykkelen når du satte den bort, eller manglet det noen deler på en motorsykkel du kjøpte på FINN.no i løpet av vinteren? Vel, da begynner det å haste. Det eneste som er like sikkert som at snøen en gang vil forsvinne, er at landets MC-verksteder vil ha fulle ordrebøker fra mars og til langt ut i juni. Bestill derfor alt du trenger av deler, eller bestill en time hos dine lokale MC-sjappe så snart som mulig. Er du heldig slipper du i hvert fall unna den verste køen.
-
Motorsyklist Øyvind Paulsen
Populære motorsykkelmerker på FINN:
Flere nyttige MC-tips:
Brukte motorsykler på FINN
-
KTM Exc 2011, 26 000 km, kr 78 539,-
78 539,-
-
Harley-Davidson Sportster XL 883 Iron Custom 2011, 7 500 km, kr 85 613,-
85 613,-
-
Kawasaki GT550 1990, 44 171 km, kr 20 000,-
20 000,-
-
KTM Sfx 350 2011, kr 40 000,-
40 000,-
-
Yamaha FZ6 2008, 23 820 km, kr 48 000,-
48 000,-
-
Beta ST 1999, kr 8 500,-
8 500,-
-
Tempo Taifun 34 1961, 100 km, kr 65 000,-
65 000,-
-
Honda Crf 450 HM 2009, 18 km, kr 80 000,-
80 613,-
-
KTM 660 SMC 2004, 10 005 km, kr 23 000,-
23 000,-