Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Dette, og pris, er fortsatt de viktigste kriteriene når vi skal kjøpe bolig. Og det er det mange som vurderer nå. I følge våre tall så hele 1 av 3 på ny bolig i fjor, og vi tilbringer i snitt en full arbeidsdag i året (7,5 timer) inne på FINN eiendom!
Men visste du at for ca. 1 av 10 av oss, så er drømme-beliggenheten faktisk nabobyen – altså FEIL side av brua / elva / fjorden?
Lokal-oppgjør
La oss si dere har lov til å samles ti stykker til seriestart i Eliteserien.
Det er derby, lokaloppgjør i første runde. Der sitter dere som tente lys, klare til avspark. Men en av dere drømmer antageligvis altså om å flytte til motstander-byen!
Vi vet det er sjokkerende. Men bare se selv:
Det er åpenbart at nabo-feiden står sterkere i noen områder:
Dobbelt så mange altså kunne tenke seg å flytte fra Ålesund til Molde enn andre veien, men prosentandelen er allikevel lav.
Hva er egentlig "riktig side av Mjøsa"?
Det er det delte meninger om! Når vi ser på Gjøvik og Hamar, er det kun 2% (!) som kunne tenke seg å flytte noen av veiene, altså til andre siden av landets største innsjø.
Vi ser også noen eksempler på at mange kunne tenke seg å flytte den ene veien, men ikke omvendt:
-
Seljord vs Bø
Av de som ser på bolig i Bø, er det bare 1% som bor i Seljord
Mens av de som ser på bolig i Seljord, er det 7% som bor i Bø
FINN eiendom-sjef, Jørgen Hellestveit, mener det kan være andre grunner til å flytte til nabobyen, enn at man vil ha et nytt fotball-lag å heie på:
– Det siste året har det vært en stigende trend at folk flytter vekk fra de store byene. Da er det nok mange som vender blikket mot nærliggende byer, og ikke helt på andre kanten av landet.
– Mange jobber naturligvis også i en by i nærheten, og kunne tenke seg å flytte nærmere arbeidsplassen, sier Hellestveit.
Du selger en bolig - noen kjøper en drøm
– Uansett «hvilken side av brua» du skal selge bolig, er det viktig å huske på at noen skal kjøpe en drøm, fortsetter han, og gir deg samtidig sine beste tips til deg som skal annonsere bolig på FINN:
- Annonsen din kommer kanskje til å fylle Colloseum kino 5 ganger! Så ta deg god tid, og lag en god presentasjon av leiligheten. Tenk at dette er noe du skal vise frem til 4-5000 personer.
- Gode bilder er viktig, og får folk til å melde seg på visning.
- Gode bildetekster som fremhever boligens viktigste egenskaper
- Unngå “collage” som førstebilde. Husk at formatene er ganske små.
- Det første bildet og overskriften bør samsvare. Står det “nyoppusset leilighet» forventer man noe mer enn et bilde av fasaden. Det man ser og det man leser forsterker hverandre.
Hvilke av dine venner tror du går med denne drømmen? 🏘️ 😅