Familie sitter på trapp utenfor hus

Triksene som kan gi deg flere klikk på boligannonsen

Her er oppskriften på en vinnerannonse

Hvert år deler Norges Eiendomsmeglerforbund ut Gullmegleren for årets beste bruktboligannonse. I 2022 gikk prisen til EIE i Bergen – her er oppskriften deres, på hvordan du også kan lage en vinnerannons

Første steg til å oppnå en god pris på boligen, er at mange ser annonsen din. Men hva det er som får folk til å klikke på en boligannonse er ikke alltid like godt å vite. Eller?

– Vi bruker mye tid på å analysere hvorfor én annonse når ut til flere enn en annen. Så selv om noe handler om smak og behag, vet vi også en god del om hva som faktisk fungerer, forteller partner i EIE eiendomsmegling Bergen, Lise Abrahamsen.

  • Lise Abrahamsen, partner i EIE eiendomsmegling i Bergen.

    Lise Abrahamsen, partner i EIE eiendomsmegling i Bergen.

– Sett av nok tid!

EIE Bergen mottok prisen for en bolig som ble solgt dagen etter første visning – i et område der eiendommer som regel ligger lenge ute før de blir solgt. Så hvilke triks bruker de, egentlig?

– Som med mye annet her i livet blir resultatet best når du forbereder deg grundig. Derfor starter en god annonse nesten alltid med at du setter av nok tid, sier Lise.

Det høres kanskje opplagt ut. Likevel er det fort gjort å glemme hvor mye som faktisk må gjøres i en flytteprosess – ting skal pakkes, flyttes og fikses. Det fører ofte til at mange utsetter jobben med boligannonsen helt til siste liten. Det kan bli kostbart, forklarer Lise.

– Ofte kan det å ta et malingsstrøk eller bytte kjøkkenfronter være verdt hundre tusen i en budrunde. Og jo dårligere tid du har, desto høyere er terskelen for å faktisk gjennomføre de små tingene som kan utgjøre den store forskjellen på prisen.

Ta annonsen til topps i resultatlistene med Ukens bolig

Forsidebildet er alfa og omega

Gode bilder er åpenbart nødvendig for å skape nysgjerrighet hos kjøperen. Men for at mulige boligkjøpere i det hele tatt skal se bildene av boligen din, må du først fange oppmerksomheten deres, forteller Lise.

– Konkurransen på FINN.no er ofte skyhøy. Uten et godt forsidebilde risikerer du at en potensiell budgiver scroller rett forbi annonsen din – og da spiller det liten rolle hvor flotte de andre bildene er.

For å skape et godt forsidebilde gjelder det å være litt taktisk og tenke nøye igjennom hva som er spesielt ved akkurat din bolig.

– Er det en fantastisk utsikt fra boligen, bruker vi gjerne et bilde av den. Har boligen en nyoppusset stue der det er høyt under taket, er det naturlig å bruke et bilde derfra. Tenk på målgruppen du forsøker å nå. En enebolig og en sentrumsleilighet vil som regel tiltrekke seg ulike kjøpere med ulike livsstiler og preferanser.

Les mer: Bilder sier mer enn tusen ord

Mange eller få bilder?

Mange glemmer at målet med bildene i annonsen ikke er å vise frem hver eneste krik og krok av boligen – men å få folk til å ville se mer på visning. Lise anbefaler heller å spille litt på følelser.

– Tenk at du skal skape et inntrykk av hvordan det er å bo i boligen. De fleste av oss reagerer først på følelser og begynner deretter å rasjonalisere. Mange som ser på boligannonser sitter egentlig og drømmer – det blir vanskeligere når du ser på en tom bolig.

For å få frem den rette følelsen i bildene er du avhengig av et godt samspill mellom selger, stylist og fotograf, mener Lise.

– Det er selvfølgelig helt valgfritt om du velger å benytte deg av styling, men skal jeg selge en bolig for en venn, gir jeg dem nesten aldri noe valg – vi vet at det fungerer 100 prosent.

Lises tips til en supergod boligannonse

  1. Ikke vent!

    Snakk gjerne med to–tre meglere med én gang du begynner å se deg om etter en ny bolig. Få tips til utbedringer du bør gjøre før fotografen kommer på besøk. Jo mer du forbereder deg, desto bedre blir boligannonsen.

  2. Skap følelse i bildene.

    Husk at målet med bildene dine ikke er å vise frem hele boligen – bildene skal få folk til å ville se mer av den. Forsøk heller å skape en følelse av hvordan det er å bo der.

  3. Bruk kort og presist språk.

    Leseren skal ikke trenge å lete etter de positive poengene. Er badet akkurat pusset opp eller kjøkkenet fra HTH, så vær tydelig. Bruk teksten til å informere – og la heller bildene snakke for seg selv.

  4. Ikke bruk kollasj som hovedbilde!

    Har du mange fine bilder, kan det være fristende å sette dem sammen i en kollasj. Ikke gjør det! Med for mange detaljer blir det enklere å scrolle forbi. Plukk heller ut et bilde av noe unikt, og bruk det til å lokke kjøperen videre.

Lykke til med salget!