Bildegalleri
Stor og attraktiv industritomt på Senja | Klubben næringspark | Utviklingsmuligheter
Vikaveien 413, 9303 SilsandNøkkelinfo
- Tomteareal
- 31 149 m² (eiet)
- Boligtype
- Næringstomt
Kort om eiendommen
EiendomsMegler 1 Nord-Norge avd. Næringseiendom presenterer industritomt på Klubben Næringspark på Senja.
Industritomten BN2 har en attraktiv beliggenhet på Klubben i Senja kommune, kun 8 minutters kjøretur fra Finnsnes sentrum. Den har enkel adkomst fra fylkesveg 861 via den interne veien som er bygget i tråd med infrastrukturen til industriområdet Klubben.
Finnsnes og Senja kommune er i en spennende fase med mange utviklingsprosjekter som vil bidra til videre vekst. Tomten er en attraktiv utgangspunkt for næringslivsutvikling for region. Næringslivet i Senja kommune har en strategisk næringsplan for 2024-2028 som fokuserer på verdiskaping og vekst i hele kommunen.
Beskrivelse
Klubben næringspark ved Grasmyrbotn på Senja er et betydelig industriområde som har tiltrukket seg store aktører innen sjømatnæringen. En av de mest fremtredende etableringene er SalMar sitt anlegg InnovaNor på 20 000 m², som er et av verdens mest moderne slakteri- og prosesseringsanlegg for laks. InnovaNor har allerede etablert seg som et betydelig senter for omsetning, arbeidsplasser og verdiskaping, og er i ferd med å bli det naturlige valget for næringer innen blå og grønn sektor. Dette gjør BN2-tomten svært attraktiv for bedrifter som ønsker å etablere noe eller vokse og utvikle seg i regionen innen for sektoren.
Området Klubben, tomten BN2, er regulert til næringsbebyggelse i henhold til reguleringsplanen. Utnyttelsesgraden av tomten er satt til maksimalt 80 %. Det anbefales å gå gjennom "område reguleringsplan for klubben næringspark" som er utarbeidet for området. Tomtens plassering gir eiendommen en stor fordel for bedrifter som ønsker å være tett på viktige transportårer og sentrale fasiliteter, og tomten er stor i salgssammenheng. For en potensiell kjøper kan dette være en mulig for fradeling om man ikke har behov for hele tomten, og da til flere parseller da det vil kunne behovet for flere mindre aktører.
Selger har engasjert en maskinentreprenør, som også er deleier, til å sprenge området til den avsatte koten. Dette er den eneste aktiviteten som har involvert masseuttak, knusing og salg. Det opplyses at omtrent 60% av området er utsprengt, men det er ennå ikke ryddet og planert til byggeklart nivå. For øyeblikket brukes den utsprengte massen av maskin entreprenøren til knusing av pukk i dagbrudd.
Det er imidlertid ikke kontrollert om området er i riktig kote 10-11 per dags dato iht. reguleringsplanen, men det er maksimalt tillatt å bygge 10meter fra laveste til høyeste bygningspunkt. De gjenværende ubenyttede massene vil bli avklart med megler og selger. Det antas at massene kan brukes til eget bruk eller videresalg.
Næringstomt BN2 på Klubben Næringspark:
- 31 149 m² tomt.
- BYA på 80%.
- Delvis utsprengt til ca. 10-11 moh og delvis planert.
- God adkomst og tilrettelagt infrastruktur.
- Strategisk plassering like ved fylkesveg 861.
- Mulighetsrom for salg av gjenstående masser.
- Utviklingsmuligheter.
Innhold
Tomten som selges blir en en del av gnr.63, bnr.5 i Senja kommune og totalt fradelt areal vil være på ca. 31 149 kvm.
Tomten er delvis uferdig hvor det i dag har vært pukkverk for uthenting av masser. Det gjelder en del massefjerning slik at hele tomten legges avrettet til kote 10 til kote 11 i tråd med reguleringsplanen, og dermed er ikke fullt og planert tomt som selges per nu, men dette kan avtales nærmere med selger.
Det er en maskin entreprenør som har vært engasjert av selger til å sprenge ut området til kote 10 og en stor del av det området er ferdig utsprengt men ikke da ryddet hvor per i dag har vært brukt til stein knusing.
Man tar høyde for mulighet for at høyden kan reguleres ut fra det som bygges på tomten den totale høyden er gitt i planen.
Kostander og inntekter med masser for å etablere terrenget på riktig høyde er noe som faller på eier. Det er antatt at masser har en viss salgsverdi for eier utover tomteverdien. I tillegg så må man påse seg fremlegg av grøfter for VA, oppmåling, målebrev, detaljprosjektering, ol.
Det vil bli fradelt ca. 31 149 m² fra hovedteig (Gnr 63. Bnr.5) som vil utgjøre tomten BN2. Dette er til diskusjon om å kunne kjøpe mer eller mindre fra hovedteig.
Dette er for å informere fremtidige eiere. Vennligst kontakt megler for oppdatert status i saken.
Øvrig: Bebyggelsen krever en blå/grønn næring som vil være utelukkende faktor at noen virksomheter å etablere seg her. Blå næring er knyttet til fiskeri og havbruk, grønn næring er tilknyttet landbruk og miljøvennlig utnyttelse av bioråstoff fra fiskeriindustri, havbruk og landbruk.
Beskaffenhet
Industritomt med god strategisk lokasjon ved fylkesveg 861 med god tilknytning infrastrukturen til Klubben næringspark.
Adkomst
Eiendommen har en god beliggenhet med enkel adkomst fra fylkesvei 861. Kun 8 minutter fra Finnsnes Sentrum sin sikrer en rask og enkel adkomst fra Kommune senteret på Senja Kommune. Med en kjøre tur fra Bardufoss Lufthavn er det ca. 50 minutter
Denne strategiske plasseringen gir eiendommen en stor fordel for bedrifter som ønsker å være tett på viktige transportårer og sentrale fasiliteter rettet blå/grønn næring.
For detaljert veibeskrivelse fra din posisjon kan kart i FINN-annonsen benyttes. Det vil bli skiltet i regi av EiendomsMegler1 ved annonsert fellesvisning.
Regulering
Innenfor næringsområdene BN 1 - BN 8 kan det etableres bygninger, konstruksjon og anlegg for blå/grøn næringvirksomhet samt tilhørende leverandør- og råstoff- foredlingsnæring og tilhørende teknisk infrastruktur - herunder anlegg i sjø i tråd med
planens formål og intensjon. Handel tillates ikke innenfor områdene.
Kommunedelplan for landområdene i tidligere Lenvik kommune ID 367, ikrafttredelse 18.12.2014.
Områdereguleringsplan for Klubben næringspark (Bestemmelser som gjelder for hele planområdet (§ 12-7), Plan ID 1931-2017-02, datert 30.11.17, Kommunestyre planvedtak 21.06.18.
Faste løpende utgifter
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter pr. år kr 31,-
Skattetakst kr 30 000,-
Eiendomsskatt kr 31,-
Det er X terminer i året. I de kommunale avgifter inngår avgift for vann, avløp, renovasjon, feiing/branntilsyn og eiendomsskatt. Oppgitte avgifter kan være avhengig av bruk når det er bebygget. Per 2023 Ingen gebyrer registrert på eiendommen. Det foreligger en eiendomskatt på eiendommen på 31,00 kr årlig (se opplysninger om eiendomsskatt).
Vei, vann og avløp
Feiegebyrer pr. år kr 0,-
Vannavgift pr. år kr 0,-
Tømmeavgift pr. år kr 0,-
Det er ikke registrert offentlige VA-ledninger i dette området. Er ikke tilkoblet, offentlig vann, offentlig avløp og ingen privat septikanlegg/renseanlegg på eiendommen.
Øvrig er det fremlagt offentlig vann til industriområdet som kan tilknytte.
Det er fremlagt offentlig avløp til industriområdet som kan benyttes
Tilkoblingsavgifter
Tilkoblingsavgift vann kr 0,-
Tilkoblingsavgift kloakk kr 0,-
Det må sjekkes med kommunen å estimere kostnader med estimert bruk. Det må sjekkes pris med kommunen med tilkoblingsavgift for vann og avløp.
Andre utgifter
Andre faste kostnader kan være kostnader til f.eks. strøm, forsikring, tele/data, kabel-TV, brøyting, velforening osv. Slike kostnader vil kunne påløpe, men avhenger av avtale og forbruk.
Forbehold
Eiendomsmeglingsoppdraget reguleres i henhold til lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73 (eiendomsmeglingsloven). I tilfelle hvor meglers oppdragsgiver ikke er forbruker kan loven fravikes slik det er hjemmel for i § 1-3. Oppdragsgiver i dette oppdraget er ikke forbruker, og eiendomsmeglingsloven § 6-4, § 6-5, § 7-1, § 7-2 første til tredje ledd, § 7-4 første og tredje ledd og § 8-8 er fraveket med hjemmel i § 1-3.
For eiendom som ikke helt eller delvis er egnet brukt til bolig- eller fritidsformål kan eiendomsmeglingsloven fravikes slik det er hjemmel for i § 1-4 tredje ledd, jf. Forskrift om eiendomsmegling § 1-2 (næringsmegling). Dette oppdraget gjelder næringsmegling, og eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10, kapittel 7 og § 8-8 fravikes med hjemmel i forskriftens § 1-2.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger, selgers representant, takstmann, kommune, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. All informasjon forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommen(e) forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig.
Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige.
Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Dersom kjøpers bankforbindelse krever utvidet forsikringsattest for EiendomsMegler 1 Nord-Norge AS, eller stiller annet krav til sikkerhet utover meglers normale sikkerhetsrutiner ved salgsoppgjør, belastes kjøper omkostninger forbundet med dette.
Rettsforholdet mellom kjøper og selger reguleres av lov om avhending av fast eiendom av 07.03.1992 nr. 93 (avhendingslova).
Ved salg til profesjonell/næringsdrivende kjøper (ikke forbruker - fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet) er avhendingsloven fravikelig. Kjøper fraskriver seg så langt gjeldene rett tillater det, enhver rett til å gjøre gjeldene krav mot selger som følge av at eiendommen ikke er som den skal være i medhold av avhendingsloven §§ 3-3, 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven. Nevnte forhold er hensyntatt ved fastsettelse av prisantydning.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 1 år etter overtakelse.
Selger er ikke kjent med feil eller ufullstendigheter i rapporter som er utarbeidet av tredjemann.
Selger kjenner ikke til grunnforurensing, arkeologiske forhold eller andre spesielle forhold tilknyttet tomtegrunnen, men gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for kjøper holdt opp mot dette dersom det i ettertid skulle bli avdekket denne type forhold.
Har kjøperen før avtalen ble inngått undersøkt eiendommen eller uten rimelig grunn latt være å følge en oppfordring fra selger/megler om å undersøke eiendommen, kan kjøperen etter avhendingsloven ikke gjøre gjeldende som mangel, noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dette betyr at kjøper ikke kan reklamere på forhold som han kunne ha oppdaget dersom kjøper hadde besiktiget eiendommen før bindende avtale ble inngått.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Selgers eventuelle justerings-/tilbakeføringsforpliktelser og rettigheter for inngående merverdiavgift tilknyttet eiendommen overføres til kjøper per overtakelse.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den
enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Utkast til kjøpekontrakt ligger i vedleggsmappen som fås av megler på forespørsel.
Interessenter bes gjennomgå kontraktsutkastet før inngivelse av bud, da kontraktsutkastet kan være tilpasset og inneholde bestemmelser og vilkår som ikke fremkommer av salgsoppgaven.
Kjøper aksepterer at meglerforetaket kan offentliggjøre kjøpesum i egen markedsføring.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Kjøper må selv vurdere om ervervet er meldepliktig etter konkurranselovens § 18 og i tilfelle inngi melding.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper.
I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se eiendomsmegler1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Megler oppfordrer interessenter til å ha med ønsket overtagelsesdato ved inngivelse av bud.
Tinglyste heftelser
Følgende heftelser vil følge eiendommen og kopi kan fås av megler. Kjøpers bank får prioritet etter disse heftelsene:
Bestemmelse Om Veg - Tinglyst dato 17.01.44
Bestemmelse om veg
Bestemmelse Om Veg - Tinglyst dato 16.09.44
Overført fra gnr 63 bnr 28.
Med flere bestemmelser
Rettsbok - Tinglyst dato 10.11.62
Grensegangssak
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Bestemmelse Om Vannrett - Tinglyst dato 09.09.69
Bestemmelse om vannledning
Bestemmelse Om Vannledn. - Tinglyst dato 12.11.75
Vegvesenets betingelser vedtatt
Bestemmelse Om Vannledn. - Tinglyst dato 08.09.76
Vegvesenets betingelser vedtatt
Rettsbok - Tinglyst dato 03.04.79
Grensegangssak
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Bestemmelse Om Jordkabel/Jordkabelanlegg - Tinglyst dato 14.09.21
Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler
Bestemmelse om bebyggelse i nærhet av anlegg
Bestemmelse om skogrydding
Bestemmelse om (begrensning av) endring i terrenget i nærheten av anlegg
Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger
Målebrev - Tinglyst dato 07.11.01
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Veggrunn gnr.63 bnr. 103
Rett Til Utskilt Tomt - Tinglyst dato 15.12.22
Gjelder nausttomt
Sak nr 22-040098RFA-JNTR Slåtvik
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
EiendomsMegler 1 Nord-Norge - Næring
Nærområdet
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.