Bildegalleri
Ferdig regulert næringstomt i Lyseparken/Bjørnafjorden med Post Nord som nærmeste nabo - Ved E39 og nær Bergensregionen
Tomt Klopphaugen, 5215 LyseklosterNøkkelinfo
- Tomteareal
- 12 595 m² (eiet)
- Boligtype
- Næringstomt
Kort om eiendommen
Attraktiv næringstomt (Gnr. 18, Bnr. 52) i Bjørnafjorden kommune, ferdig regulert og klar for utvikling. En liten del av tomten har krav om detaljregulering. Tomten er en del av en større områdereguleringsplan hvor det er tiltenkt utvikling av næring og bolig i Lyseparken Næringsområde.
Tomten ligger i nærheten av E39, med en kjøretid på ca. 10 minutter til Os sentrum og under 20 minutter til Bergen sentrum. Området er velegnet for næringsvirksomhet med behov for god logistikk, samtidig som det gir fleksibilitet for flere typer etableringer, inkludert lager, lett industri eller kontorbygg. Beliggenheten sikrer også effektiv transport til Flesland lufthavn og øvrige destinasjoner i Bergensregionen.
Beliggenhet
Eiendommen har en attraktiv beliggenhet i Bjørnafjorden kommune, med nærhet til viktige transportårer og knutepunkter. Tomten ligger kun ca. 10 minutter fra Os sentrum og rundt 20 minutters kjøretid fra Bergen sentrum via E39. Denne plasseringen gir enkel tilgang til hovedveiene i regionen, noe som gjør det ideelt for bedrifter som ønsker kort vei til både lokale og regionale markeder.
Tomt
Tomt på 12594 m² opplyst av Bjørnafjorden kommune. Arealet kan avvike fra det oppgitte/anslåtte areal. Eventuelt arealavvik aksepteres av kjøper.
Tomten er ikke planert.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Pro & contra
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Kredittvurdering
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Videre i denne salgsoppgaven ligger vedlegg. Disse inneholder viktig informasjon om eiendommen og må gjennomgås før bud gis.
Regulering
Tomten er regulert til Kombinert bebyggelse og anleggsformål, og går inn under reguleringsplan: Plan-ID 1243_20141600
Det er krav om detaljregulering på deler av tomten KBA7. Fliken som ligger til høyre for innkjøringen mot grøntområde må detaljreguleres.
Utkast fra "føresegne"
KBA7 (§12-7 nr. 1, nr. 2, nr. 4 og nr. 7)
4.10.1 Er sett av til min 55% næringsbygg med unntak av hotell og overnatting. Forretning og kontor er òg tillate, jf. 4.1.2.
4.10.2 Føresegnsområdet #2, mot LNA, har plankrav, jf. 3.1.1
4.10.3 Maks utnyttingsgrad er 175 % BRA. Maks byggehøgde er 22 meter over gjennomsnittleg planert terreng. Terrenget skal ha fall i samsvar med prinsipp vist på illustrasjonsplan, jf. 8.2.1
4.10.4 Området har 2 avkøyrsler. Dimensjonering av avkøyrslene er vist på illustrasjonsplan, jf. 8.2.1.
4.10.5 Det skal gå ein gangsti/aktivitetssti gjennom delområdet, jf. 2.11.5 og illustrasjonsplan, jf. 8.2.1
4.10.6 Området skal vere knytt til o_BOP med ei gangbru (o_SGG). Tilkomst til gangbru skal sikrast med både trappeløysing og heis.
4.10.7 Det er ikkje tillate med bustad.
Krav om detaljregulering (§ 12-7 nr. 11)
3.1.1 Det er krav om detaljregulering for delområde B2, KBA 2, KBA 5, føresegnsområde #2 i KBA 7, KBA 8,
og o_BOP.
3.1.2 I detaljregulering på felt som grensar til LNA 1- 7 skal det leggast særleg vekt på ytre miljø med tiltak
og prosedyrar som skal sikre eksisterande biotop med stor torvlibelle i tilstøytande LNA-område.
Detaljplan skal innehalde miljøoppfølgingsprogram som skal danne grunnlag for ytre miljø-plan for
delområdet, jf. 2.1.4.
3.1.3 Massedeponering i KBA 2, 5, 8, #2 (del av KBA7) og B2 er ikkje tillate før det ligg føre
detaljreguleringsplan for delområdet.
3.1.4 Spørsmål om endring frå vedtatt områdereguleringsplan med energiløysing, jf. 7.3.5, skal leggast fram
for Kommunestyret og tilsegn utløyser krav om detaljregulering, jf. PBL, 12-14.
Nyttige lenker
EiendomsMegler 1 Næring Bergen
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 383807063 |
---|---|
Sist endret | 16. des. 2024 13:29 |
Referanse | 2902240055 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.