Bildegalleri
Spennende sjøeiendom på hele 4547.8kvm i Steinavika på Selbjørn! Delvis planert | Regulert til industri
Sjøeiendom i Steinavika, 5397 BekkjarvikNøkkelinfo
- Tomteareal
- 4 547 m² (eiet)
- Boligtype
- Næringstomt
Fasiliteter
Om boligen
Tomt
Denne tomten er eiet.
4547,80 kvm.
Beskrivelse
Spennende tomt i sjøkanten i Steinavika. Eiendommen er delvis regulert til industri, og ligger i område delvis avsatt til fremtidig næringsvirksomhet.
Selger opplyser om at tomten har ca. 100m strandlinje og at den kan egne seg til dypvannskai. I området er flere store arbeidsplasser/bedrifter som t.d. Mørenot og Pelagia Hordafor.
Herfra ca. 6min med bil til Bekkjarvik Gjestehavn, og ca. 30min til Hufthamar Ferjekai.
Adkomst
Se vedlagt nabolagsprofil for kart og oversikt over adkomst.
Diverse
Det gjøres spesielt oppmerksom på følgende: Megler har mottatt følgende informasjon fra kommunen: "Føresegn til reguleringsplan § 2.3.4 har rekkefølgjekrav om at veg KV8 må bli bygd før anleggsarbeid blir gjort i område ID7 (kor gbnr. 12/71 ligg). Det er noko uklårt kva som ligg i anleggsarbeid, men typisk er dette parkerings-, kai-, VA-anlegg med vidare. Det kan vere mogleg å søkja om dispensasjon, om ein kan argumentera for at omsyna til kravet ikkje blir vesentleg sett til sides og at det er klårt større fordelar enn ulemper med å ikkje ivareta kravet.
Vi ser og at reguleringsplanen er eldre enn kommuneplanen. Det vil sei at delar av eigedomen (i mot aust) er å sjå som LNF-område. Skal ein bygge noko her, må ein enten endre planen eller søka om dispensasjon for avvik LNF arealføremål og 100-meter byggegrense mot sjø. Det som er synt lilla i utklippet under er i samsvar med reguleringsplan og krev generelt ikkje dispensajon (utover eventuelt rekkefølgjekrav til veg KV8)."
Megler har mottatt informasjon om at reguleringsplanen nå revideres hos kommunen, og at det er mulig at denne eiendommen vil medtas i planendringen. Selger har fremsatt et behov for planendring av eiendommen for å omgå rekkefølgevilkår om bl.a. bygging av KV8, men det er uvisst om dette vil tas til følge. Det er mulig det vil foreligge mer informasjon om saken før nyttår. Konferer megler ved spørsmål.
Megler anbefaler interessenter til å sette seg godt inn i reguleringsplan og kommuneplan, samt de rekkefølgekravene som foreligger. Planrapport, plankart, føresegn og områdeplan ligger vedlagt.
Økonomi
Beregnet totalpris
Prisantydning kr 3 700 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
92 500,00,- (Dokumentavgift)
500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
_______________________________________________________
3 793 500,- Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld
_______________________________________________________
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Kommunale avgifter
Det foreligger pt. ikke kommunale avgifter på eiendommen. Kommunale avgifter faktureres direkte fra kommunen, og vil forekomme ved bygging på tomten. Kjøper betaler løpende kommunale avgifter for vann, avløp, vannmåleravgift, renovasjon og feiing etter gjeldende bestemmelser. Kostnadene avhenger av forbruk og byggets størrelse. Kontakt kommunen for ytterligere informasjon.
Formuesverdi
Formuesverdien av næringseiendom skal for inntektsåret 2023 som hovedregel fastsettes til 80 prosent av beregnet utleieverdi. Dette gjelder uavhengig av om eiendommen er utleid eller ikke.
- Er eiendommen utleid tas det utgangspunkt i faktisk utleieinntekt.
- Er eiendommen ikke utleid verdsettes utleieverdien etter sjablong. Eiendommen skal da verdsettes etter beregninger fra Statistisk sentralbyrå der det tas utgangspunkt i beliggenhet, hva eiendommen benyttes til og eiendommens areal. Du må oppgi disse opplysningene i skattemeldingen for å få beregnet formuesverdien
Ovenstående informasjon er hentet fra skatteetaten sine sider.
Offentlige forhold
Regulering
Følgende informasjon er hentet fra vedlagte planrapport, utlistet 10.12.2024.
Eiendommen er delvis regulert til industri og delvis til landbruksformål, og ligger i område delvis avsatt til fremtidig næringsvirksomhet og delvis til LNRF.
Eiendommen berøres av følgende planer:
Reguleringsplan:
PlanID: 20120008
Plannavn: Reguleringsplan for Austevoll fiskerihamn, Salthella, Djupevåg, del av Gnr. 11,12,13
Arealbruk: Industri (3 931kvm) og landbruksformål (617kvm)
Kommuneplan:
PlanID: 20130012
Plannavn: Austevoll kommune. Arealdel til kommuneplanen 2011-2021
Arealbruk: Næringsvirksomhet, fremtidig (3 039kvm) og LNRF (1 504kvm).
Megler har mottatt følgende informasjon fra kommunen: "Føresegn til reguleringsplan § 2.3.4 har rekkefølgjekrav om at veg KV8 må bli bygd før anleggsarbeid blir gjort i område ID7 (kor gbnr. 12/71 ligg). Det er noko uklårt kva som ligg i anleggsarbeid, men typisk er dette parkerings-, kai-, VA-anlegg med vidare. Det kan vere mogleg å søkja om dispensasjon, om ein kan argumentera for at omsyna til kravet ikkje blir vesentleg sett til sides og at det er klårt større fordelar enn ulemper med å ikkje ivareta kravet.
Vi ser og at reguleringsplanen er eldre enn kommuneplanen. Det vil sei at delar av eigedomen (i mot aust) er å sjå som LNF-område. Skal ein bygge noko her, må ein enten endre planen eller søka om dispensasjon for avvik LNF arealføremål og 100-meter byggegrense mot sjø. Det som er synt lilla i utklippet under er i samsvar med reguleringsplan og krev generelt ikkje dispensajon (utover eventuelt rekkefølgjekrav til veg KV8)."
Megler har mottatt informasjon om at reguleringsplanen nå revideres hos kommunen, og at det er mulig at denne eiendommen vil medtas i planendringen. Selger har fremsatt et behov for planendring av eiendommen for å omgå rekkefølgevilkår om bl.a. bygging av KV8, men det er uvisst om dette vil tas til følge. Det er mulig det vil foreligge mer informasjon om saken før nyttår. Konferer megler ved spørsmål.
Megler anbefaler interessenter til å sette seg godt inn i reguleringsplan og kommuneplan, samt de rekkefølgekravene som foreligger. Planrapport, plankart, føresegn og områdekart ligger vedlagt.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via skogsbilvei. Eiendommen har veirett. Veiretten er ikke tinglyst, men grunneieravtale følger vedlagt.
Eiendommen er ikke tilknyttet vann- og avløpsanlegg.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 900180, tgl. 23.08.1932 - Erklæring/avtale
BEST. OM BRUKS- OG DISPOSISJONSRETT
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 927, tgl. 16.01.1984 - Erklæring/avtale
FORBUD MOT OPPFØRING AV BYGNINGER, ANLEGG M.M.
I FORB. MED FREDNINGSREGLER.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Dnr. 16473, tgl. 19.12.2001 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
Megler har forsøkt å leite i digitalarkivet etter tinglyst heftelse i 1932, uten hell.
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Konsesjon og odel
Før overtagelse må egenerklæring om konsesjonsfrihet signeres av kjøper og registreres i matrikkelen. Kjøper er klar over at konsesjonsfriheten er betinget av at man ikke foretar bruksendring i strid med plan og at dette bekreftes overfor plan- og bygningsmyndigheten ved utfylling av egenerklæring om konsesjonsfrihet. Det er en forutsetning for handelen at kjøper signerer denne, og at erklæringen godkjennes av kommunen før overtagelse.
Diverse
Om salgsoppgaven
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen og evt. andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Kjøpsvilkår
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Queen Sanguanpong per e-post qs@partners.no eller sms: +47 93 82 42 96. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaskept.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen.
Eiendommen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal. For tomt vil det kunne være en mangel dersom arealet er vesentlig mindre enn opplyst, jf avhl § 3-3.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Partners Eiendomsmegling, Bergen sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Om oppdraget
Eier
Eier er Hallvard Magne Stenevik.
Adresse, matrikkel og oppdragsnummer
Eiendommens adresse er Sjøeiendom i Steinavika.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 12, bnr. 71 i Austevoll.
Vårt oppdragsnummer er 197240234.
Megler og meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon: 1,2%
Tilrettelegging: 9 900,-
Oppgjørshonorar: 6 500,-
Gebyr fakturakjøp: 2 500,-
Elektroniske signeringer: 1 000,-
Markedspakke: 15 900,-
Opplysningspakke Austevoll kommune: 5 900,-
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler er Queen Sanguanpong / +47 93 82 42 96/ qs@partners.no.
Partners Bergen
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 384520751 |
---|---|
Sist endret | 10. des. 2024 17:46 |
Referanse | 197240234 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.